rookmelders en epc

venus5010
Topic Starter

rookmelders en epc

#1 , 23 dec 2017 16:27

En vraagje

1. Bij wet is het verplicht om een EPC voor te leggen, wat zijn de gevolgen als dit niet is gebeurd ? (stond wel vermeld in het huurcontract)

2. Bij wet moet er een rookmelder aanwezig zijn in de woning, en wat als die rookmelder niet aanwezig is in het appartement ?
Ik ga ervan uit dat het in het verhuurde gedeelte gaat en een rookmelder in de gemeenschappelijke hal hier niet op slaat.
Zie ik dat goed of ben ik hierin mis ?

3. Het huurcontract werd geregistreerd maar zonder de plaatsbeschrijving (die heeft niet plaatsgevonden en is dus niet getekend), kan op basis
hiervan de registratie ongeldig worden verklaard wegens onvolledigheid ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 dec 2017 19:57

Geen plaatsbeschrijving kan enkel maar in het voordeel zijn van de huurder, en maakt een huurovereenkomst NIET ongeldig.i Er kan aan de huurder geen schade toegewezen worden , want er is niets om mee te vergelijken.

asperger

#3 , 23 dec 2017 20:01

"1. Bij wet is het verplicht om een EPC voor te leggen, wat zijn de gevolgen als dit niet is gebeurd ? (stond wel vermeld in het huurcontract)"

Hebt u het huurcontract ondertekend?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

sloeberken

#4 , 23 dec 2017 20:21

3. Het huurcontract werd geregistreerd maar zonder de plaatsbeschrijving (die heeft niet plaatsgevonden en is dus niet getekend), kan op basis
hiervan de registratie ongeldig worden verklaard wegens onvolledigheid ?
Nee dat kan niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

venus5010
Topic Starter

#5 , 24 dec 2017 15:23

Het is niet de bedoeling het huurcontract ongeldig te verklaren enkel de registratie in vraag te stellen omdat de plaatsbeschrijving niet bi de registratie werd gevoegd. Omdat ik dacht ergens gelezen te hebben dat deze erbij moet zijn bij registratie.

En ja het huurcontract werd ondertekend, maar er werd geen EPC overhandigd.

Ik zit nog steeds met de vraag over de rookmelder, als iemand hier iets over weet graag jullie advies.

mava105

#6 , 24 dec 2017 16:15

Verhuurder moet rookmelder plaatsen.
Ik laat altijd mijn huurcontracten, als verhuurder, ONMIDDELLIJK registreren (als het kan al de dag na ondertekening door de huurder) De plaatsbeschrijving is pas een paar weken later klaar en ondertekend. Die laat ik dan afzonderlijk registreren, wel reeds geregistreerde huurovereenkomst meenemen, zodat ze die aan de huurovereenkomst kunnen koppelen.

KJ86

#7 , 24 dec 2017 16:18

Eén rookmelder per bouwlaag is voldoende, het maakt niet uit waar die hangt. De verhuurder mag hem zelfs in de WC hangen.

venus5010
Topic Starter

#8 , 25 dec 2017 14:28

He he daar heb ik nog niet gekeken .... :shock:

Net gekeken en nee daar hangt er ook geen :roll:

asperger

#9 , 25 dec 2017 14:30

He he daar heb ik nog niet gekeken .... :shock:

Net gekeken en nee daar hangt er ook geen :roll:
Misschien hangt hij buiten aan de gevel?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105

#10 , 25 dec 2017 15:54

Of bij de buren

seppe-41

#11 , 26 dec 2017 17:46

Verhuurder moet rookmelder plaatsen.
Ik laat altijd mijn huurcontracten, als verhuurder, ONMIDDELLIJK registreren (als het kan al de dag na ondertekening door de huurder) De plaatsbeschrijving is pas een paar weken later klaar en ondertekend. Die laat ik dan afzonderlijk registreren, wel reeds geregistreerde huurovereenkomst meenemen, zodat ze die aan de huurovereenkomst kunnen koppelen.
Waarom is het zo belangrijk om onmiddellijk je huurovereenkomst te laten registreren? Hier heb je toch wettelijk 2 maanden tijd voor?

mava105

#12 , 26 dec 2017 20:04

Omdat huurder anders een paar dagen later al kan opzeggen en vertrekken van vandaag op morgen, zonder verbredkingsvergoeding

bosprocureur

#13 , 26 dec 2017 20:12

Geldt dat ook in de eerste twee maanden?

sloeberken

#14 , 26 dec 2017 20:34

Omdat huurder anders een paar dagen later al kan opzeggen en vertrekken van vandaag op morgen, zonder verbredkingsvergoeding
Nee dat kan pas na 2 maand.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JorisB

#15 , 29 dec 2017 09:31

Geen plaatsbeschrijving kan enkel maar in het voordeel zijn van de huurder, en maakt een huurovereenkomst NIET ongeldig.i Er kan aan de huurder geen schade toegewezen worden , want er is niets om mee te vergelijken.
Een plaatsbeschrijving maakt alles uiteraard veel eenvoudiger, dus altijd aan te raden om dit op te maken. Maar men kan bewijzen met alle middelen van recht, dus ook met getuigen en vermoedens.
Als de verhuurder enkele maanden voor de verhuring een nieuwe keuken laat installeren (met getuigenis van plaatsen, met exact adres van plaatsing op de bon/factuur...), dan kan hij dit oproepen als begin van bewijs. Uiteraard steeds af te wachten welke waarde de bevoegde rechter er aan geeft.

Terug naar “Huren”