hallo iedereen,
ik heb de search-functie reeds gebruikt hier en op andere fora, telkens stuit ik op meerdere verschillende verhalen die volledig tegenstrijdig of onduidelijk zijn.
Recente nieuwsberichten zijn ook tegenstrijdig met de stellingen op fora en zelfs met de stellingen op de officiele webpagine van de Belgische Fiscaliteit.
Ik ben geen 16jarige die denkt rijk te zullen worden en ik had graag geen uitbrander voor de hoogstwaarschijnlijk zoveelste post over cryptomunten(cryptocoins zoals bitcoin ed) maar iemand die met duidelijkheid een uitleg kan geven.
Momenteel heb ik een mooie winst geboekt met het in sommige geval gewoon kopen en vasthouden van sommige coins als ook met het traden (speculeren?) met sommige coins.
mijn verhaal :
wettelijk samenwonend ( ik heb dus een fiscaal partner)
januari 2017 GEEN cryptocoins in mijn bezit.
Cryptocoins in bezit sinds augustus 2017, hierop zeer aanzienlijke winsten geboekt waarvan deze nog steeds in cryptomunten zitten en nog niets laten uitbetalen op een rekening.
nu komt het :
paar dagen geleden vertelt men mij dat op de eerste 25000 euro ( 50000 in geval met fiscale partner) GEEN belasting dient te betalen.
Gaat men over deze bedragen bedraagt de belasting slechts enkele percenten. ( zoals in nederland)
Nu opeens gaan er geruchten dat vanaf wanneer je crypto bezit (zoals bitcoin) je zoiezo speculeert op vermogenswinst en je dus 33% mag betalen van de fiscus.
kan iemand hier duidelijkheid in scheppen aub?
alsook een 2de topic : waar en wanneer vul je dit in op je belastingaangifte?
peildatum is 1januari word verteld.
mijn belastingaangifte van 2017 zal hieromtrent dus blanco zijn aangezien ik op dit tijdstip nog geen cryptomunten bezat.
indien ik alles nu verkoop voor eind december kan ik deze in principe nooit ingeven op mijn belastingsbrief aangezien ik op geen enkel punt op 1januari van een jaar munten bezat ( want ik kocht alles bvb in februari en verkocht alles voor het einde van december)
ps : boekhouder wist mij ook te vertellen dat alles hieromtrent zeer vaag is en hij geen sluitend antwoord meer durfde te geven
duidelijkheid aub?