ADSL provider DOMMEL eindfacturatie weigering terugbetaling

Yona
Topic Starter

ADSL provider DOMMEL eindfacturatie weigering terugbetaling

#1 , 09 mar 2009 09:49

Situatie schets:

Ik betaalde de rekeningen altijd op tijd via 6 maandelijks overschrijving, dus 6 maand op voorhand.
De laatste factuur betaalde ik in januari voor de periode 2009/01/11 - 2009/07/11.

Ik heb een aangetekend schrijven verstuurd naar DOMMEL om mijn omzeg te geven met 1 maand en 7 dagen opzegtermijn. De brief werd verstuurd op 20 januari 2008 en hierin gaf ik de datum van 28 februari als afsluit datum en vroeg hier expliciet achter een terugbetaling van de reeds betaalde maanden (ik heb namelijk MAAR 1 MAAND EN 10 DAGEN gebruik gemaakt van de 6 maanden aangerekende maanden). Ik kreeg een brief van DOMMEL terug via de post dat de brief goed was aangekomen op 27 januari 2009 en dat eindfacturatie met de financiële dienst ging bekeken worden.
Rond 20 februari is onze ADSL verbinding afgesloten, ook op de klanten inlog site van DOMMEL zie ik dat mijn status op “beëindigd” staan.
Ik zag echter dat mijn informatie zoals adresgegevens nog niet aangepast waren. Omdat ik mijn eindfacturatie (=terugbetaling) niet wil mislopen mail ik naar de DOMMEL helpdesk en meld ik mijn nieuw adres en vraag nog eens expliciet naar de terugbetaling van de teveel betaalde maanden.

Hun antwoord:
Geachte,

hartelijk dank voor uw email.

Wij blijven u onze diensten aanbieden tot 2009/07/11, waardoor een terugstorting dus niet mogelijk is.
U kan dus nog geruime tijd genieten van uw internetverbinding
Dus ik krijg te horen dat mijn internetverbinding gewoon doorloopt...
Ten eerste heb ik dit expliciet niet gevraagd aangezien ik verhuisd ben en naar TELENET ben overgestapt (dus ook geen belgacom telefoonlijn meer heb).
Wat is het nut van een opzegbrief dan?
Ten tweede is mijn internetverbinding (terecht) afgesloten, dus ik wil zeker GEEN 35 euro per maand betalen voor een website en mail dat ik niet meer nodig heb.

Waarom de 6maandelijkse betalingen aan te bieden als het bij verbreken van het contract dan toch (steeds) verkeerd afloopt voor de consument, enkel voor hunzakken te vullen dan?

Kleine rekensom:
Gegevens afkomstig van mijn laatste factuur (151362)
Termijn Prijs (€)
6 maanden 215.69
1 maand 35.94833333

=> Aangezien ik slechts internet heb gekregen tot 20 feb, heb ik zeker 4 maand teveel betaald (van 11 maart tot 10 april = 1, 11 april tot 10 mei = 2, 11 mei tot 10 juni =3, 11 juni tot 10 juli = 4). Daarenboven heb ik de periode van 20 feb tot 11 maart ook geen internetverbinding gehad = een halve maand.

4 maanden 143.7933333
1/2 maand 17.97416667
SOM = 161.7675 €

Aangezien ik mijn opzeg heb gegeven en de internetverbinding stopgezet is kan ik toch mijn geld terug eisen??
Kan ik verdere stappen ondernemen? Ik heb allesinds al geantwoord op hun mail dat ik terugbetaling eis.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 09 mar 2009 11:40

Kijk uw contract na. Staat er specifiek in dat er geen terugbetaling mogelijk is voor de onbenutte maanden?

Indien niet, zou ik onmiddelijk hun laatste mail betwisten. Maak eveneens duidelijk dat U bij herhaalde weigering het bedrag terug te betalen u een klacht zal deponeren bij de economische inspectie.

Bovenaan uw aangetekend schrijven plaatsen "kopie schrijven naar testaankoop" kan ook wonderen doen...

Stuur uw betwisting in elk geval via aangetekend schrijven.

roadie

#3 , 09 mar 2009 12:00

Normaliter zijn de contracten van Dommel jaarcontracten, iedere maal opzegbaar minstens één maand voor vervaldag.
De vervaldag van uw contract blijkt 2009/07/11 te zijn, zodoende kan u voor die datum opzeggen. Eventuele betalingsfaciliteiten (3-maandelijkse of halfjaarlijkse betaling) doen niets af van de duurtijd van uw contract.
Herlees uw contract met Dommel ivm de beëindiging van uw contract.

Ik vertaal in mensentaal: het is niet omdat u een beter/goedkoper/ander contract kan afsluiten met een andere provider, dat u dit het recht geeft om zomaar tussentijds te "verhuizen". Anders maken we nogal wat mee in IT-land...
Sommige providers laten u gaan als u reeds voor een bepaalde periode klant was.
U heeft naar mijn insziens géén recht op terugbetaling, al gebruikt u hun connectie niet meer.
Voor u nog een groter probleem gezien Dommel DSL aanbiedt en Telenet kabel...

Ps nagezien op de site van Dommel: bij opzeg is er deactivatie van de account en er is géén recht op terugbetaling. Probeer het in der minne op te lossen.

Reclame

Vandebos

#4 , 09 mar 2009 13:06

Bij deze dus duidelijk lijkt me.

:(

Yona
Topic Starter

#5 , 09 mar 2009 14:21

De opzegging van het abonnement door de Klant dient in het eerste
contractjaar ten laatste 3 maanden voor vervaldatum schriftelijk gericht
te worden aan SCHEDOM VOF. Indien de Klant wenst op te zeggen in de
hieropvolgende periode, dient een opzeggingstermijn van 1 maand in
acht te worden genomen. Een opzegging kan via e-mail bekend gemaakt
worden op [email protected], via een ondertekende fax op het nummer
+32 70 224 305 of via reguliere post.
Aangezien ik al langer klant ben dan 1 jaar, geldt de opzeg van 1 maand toch? Nergens staat dat je het jaar moet afwerken..

roadie

#6 , 09 mar 2009 18:47

hoe zeg ik mijn dommel account op?

als u uw account bij ons wenst op te zeggen, kan u ons dit schriftelijk laten weten ten laatste 30 dagen voor vervaldatum. als u niet tijdig feedback van ons krijgt, betekent dit dat uw aanvraag niet goed terecht is gekomen. als u dus zeker wil zijn, raden we u aan een aangetekend schrijven te richten aan schedom nv, steenweg 19, 3590 diepenbeek.
als u een adsl en/of telefonie account bij ons heeft, geldt dit slechts na de eerste periode van 1 jaar.

Bravo! U heeft nu gedaan wat u voordien had moeten doen: voorwaarden gelezen!

Sommige providers laten u gaan als u reeds voor een bepaalde periode klant was. Dit had ik dus bij mijn antwoord vermeld.

Ik heb nogmaals het contract bij Dommel herlezen en van een refund niets gevonden.

Yona
Topic Starter

#7 , 10 mar 2009 10:59

dus wettelijk gezien mag dit? Laten betalen voor niks af te leveren.

Ik denk dat dommel dan toch wel de enige provider is die zo geld tracht te winnen uit zijn vertrekkende klanten.
Bij mijn vorige provider (fulladsl) was dit allemaal geen probleem, 1 maand opzeg en de kous is af. Maar idd 6 maand op voorhand betalen was verkeerd van mij, ik wou echter geen domicilie en dan was dit toen de enige optie.

Ik was zeer tevreden over dommel, zelfs met spijt in het hart dat ik mijn opzeg gegeven heb, maar door verhuis is het gewoon veel simpeler en goedkoper om alles bij TELENET te nemen. Anders moest ik mijn belgacom telefoonlijn mee verhuizen wat ook een meerkost met zich mee brengt.

Yona
Topic Starter

#8 , 10 mar 2009 11:29

vanop de FAQ site van dommel:

wat is de standaard contract periode?

een adsl contract is steeds minimum voor de periode van 1 jaar. uw betalingen kunnen echter wel in andere termijnen worden gedaan (maandelijks, per kwartaal, 6-maandelijks...).
na het eerste jaar wordt het contract automatisch op maandbasis verlengd.

Op maandbasis verlengd...
Ik ben reeds 1,5 jaar klant dus ik kan maandelijks opzeggen, of lees ik nu weer iets verkeerd...?

EDIT:
Artikel 13 : Duur, einde en opzegging van het abonnement.
13.1. Een abonnement wordt steeds afgesloten voor onbepaalde duur.
Abonnementen van internet- en telefonie-aansluitingen zijn steeds voor
de periode van minimum 1 jaar. "Major,Governor,Senator,President en
Resellable Domains" kunnen niet meer worden verlengd
onbepaalde duur; minstens 1 jaar
13.3. De opzegging van het abonnement door de Klant dient in het eerste
contractjaar ten laatste 3 maanden voor vervaldatum schriftelijk gericht
te worden aan SCHEDOM VOF. Indien de Klant wenst op te zeggen in de
hieropvolgende periode, dient een opzeggingstermijn van 1 maand in
acht te worden genomen. Een opzegging kan via e-mail bekend gemaakt
worden op [email protected], via een ondertekende fax op het nummer
+32 70 224 305 of via reguliere post.
1maand opzeg
Waar kan ik uitmaken dat ik mijn 'contractjaar' moet uitmaken aangezien het een contract van ONBEPAALDE duur is met maandelijkse herziening.
In mijn geval willen ze gewoon mijn geld niet terug storten en ik meen dat ze hier geen recht op hebben!

sid

#9 , 14 mar 2009 20:10

Stop met mailen, gewoon aangetekend terugbetaling vragen. Refereer naar uw vorige schrijven waarin u uw opzeg gedaan hebt en geef uw rekeningnummer op.

Yona
Topic Starter

#10 , 16 mar 2009 14:10

Klacht bij ombudsdienst is toegankelijk verklaard, zij gaan nu dommel op de hoogte brengen...
Eventjes wachten dus.

In het contract van dommel staat overigens dat elke mail tussen klant en dommel de waarde heeft van een aangetekend schrijven. Dus technisch gezien...

Terug naar “Consumenten Koop”