loonwaarde firmawagen

Snoowy
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

loonwaarde firmawagen

#1 , 15 dec 2017 22:08

Hallo,
Ik wil graag weten wat een renault megane firmawagen , als extra loon zou waard zijn
Grts

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 dec 2017 09:35

Beste

De loonwaarde van een firmawagen wordt berekend volgens een vooraf bepaalde formule. Het is afhankelijk van de catalogusprijs, de datum van ingebruikname, de gebruiksduur, uitstoot, ...

Het is m.a.w. afhankelijk van het voertuig.

De formule is de volgende: cataloguswaarde x percentage CO2 x 6/7

Hierna een voorbeeld:

Dieselwagen. Cataloguswaarde 25.000 EUR. CO2-uitstoot van 105 g/km.

VAA 2016 : 25.000 x [5,5 + ((105 - 89) x 0,1)] % x 6/7 = 1521,43 EUR per jaar
VAA 2017 : 25.000 x [5,5 + ((105 - 87) x 0,1)] % x 6/7 = 1564,28 EUR per jaar


Groeten
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

berenod
Berichten: 942

#3 , 16 dec 2017 10:08

Ik denk niet dat dat de vraag was!

Ik vermoed eerder dat de vraagsteller wil weten hoeveel loon de wagen waard is, m.a.w. hoe hij zijn totaal loonpakket kan valueren om bijvoorbeeld een aanbod met wagen en een aanbod zonder wagen met mekaar te kunnen vergelijken.

VAA heb je enkel nodig om te weten hoeveel meer belasting je gaat moeten betalen wanneer je een firmawagen hebt.

Reclame

basejumper
Berichten: 4922
Locatie: Diest

#4 , 16 dec 2017 13:22

Beste

Het antwoord van lawstudent is op zich correct. dit is het voordeel dat de fiscus kwantificeert.
In praktijk kan je dat zelf ongeveer uitrekenen.
Neem de kostprijs van de wagen die je zou betalen. bepaal de waarschijnlijke overnamewaarde na 4 jaar. Deel het verschil door 48. Dan heb je al de 'afschrijfwarde' per maand. Tel daarbij de kosten die je normaal betaalt voor BIV, verkeersbelasting, (omnium)verzekering, onderhoud. bandenwissels...
Maar je kan bvb zonder al teveel zelf te cijferen eesn berekenen op Renault private lease (leaseformules voor particulieren). Afhankelijk van opties/kilometers per jaar enz zal je zowat 450 € per maand betalen.
Als je dat zou doen betaal je dat natuurlijk van je netto loon. Dus jouw waarde in koopkracht van een firmawagen zal in die grootte orde vallen. Als er nog een tankkaart bij zit moet je dat voordeel er nog bijtellen. Ook weer afhankelijk van het aantal kilometers (dus liters brandstof) dat vertegenwoordigd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#5 , 16 dec 2017 14:19

Volgens mij is het wel degelijk de vraag.

Hetgeen voor de werknemer extra netto overblijft (na aftrek van de RSZ-bijdragen en de bedrijfsvoorheffing) betekent dus extra per jaar voor zijn werknemer. Het voordeel dat ik bovenaan heb berekend komt overeen met een simulatie op jaarbasis.

Een ander voorbeeld:

Volkswagen Golf

> Catalogusprijs (incl. opties & BTW): 26.890 EUR
> Indien werknemer zelf zijn wagen zou bekostigen (o.b.v. 25.000 km/jaar): 10.000 EUR
> Nettoloon (na aftrek RSZ & bedrijfsvoorheffing): 1.987,56 EUR

Een Volkswagen Golf (in dit voorbeeld) is bijgevolg 1.987,56 EUR 'extra' loon waard op jaarbasis.


Groeten
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

Sirkii
Berichten: 5623

#6 , 16 dec 2017 21:52

De vraag is om te kunnen kiezen tussen een bedrijfswagen of extra salaris waarbij de kost (na fiscaliteit voor beiden) voor de baas identiek is.

Die Megane kost je werkgever ruwweg 550€/maand (incl tankkaart) die hij deels kan inbrengen als kost (fiscaliteit op bedrijfswagens is ingewikkeld). Als hij 50% kan inbrengen waarop hij 33% belasting uitspaart kom je op een netto kost voor de werkgever van zo n 460€. (Effe abstractie gemaakt van BTW aftrek en belastingen voor de baas - fiscaliteit hangt af van de CO2 uitstoot etc)

Mocht hij extra salaris uitbetalen - wat 100% aftrekbaar is - kan hij zo n 600€ aan salaris spenderen (460*1,33). Hiervan gaat de wergeversbijdrage af (25% of meer), de werkgeversbijdrage (zo n 15%) en belastingen - stel 45% + 7% gemeente) Schoon is dat een kleine 200€ per maand wat je overhoudt. (Eigenlijk iets minder want je wordt normaliter 13,8 maand per jaar betaald - eindejaarspremie & dubbel vakantiegeld)

Je “kiest” dus tussen een kleine 200€ extra netto loon (of zo n 170€ als je met 13,8 rekening houdt) of een wagen met tankkaart die je zo n 60€ extra belasting kost.

Mocht je kunnen kiezen / negotiëren tussen extra loon of een wagen dan heb je een budget van zo n 260€ om je prive-wagen te financieren. Te weinig als je veel kilometers doet en altijd een jonge wagen wil. Perfect als je weinig kilometers doet (of die tweede gezinswagen niet nodig hebt).

Let wel: bazen zijn meestal niet happig om een bedrijfswagen te vervangen door loon: bij jobverandering naar een lagere job (of van buitendienst naar binnendienst) is de wagen makkelijk ingevorderd (tenzij contractueel anders overeengekomen) terwijl loonsverlagingen veel moeilijker liggen.

berenod
Berichten: 942

#7 , 17 dec 2017 09:13

Volgens mij is het wel degelijk de vraag.

Hetgeen voor de werknemer extra netto overblijft (na aftrek van de RSZ-bijdragen en de bedrijfsvoorheffing) betekent dus extra per jaar voor zijn werknemer. Het voordeel dat ik bovenaan heb berekend komt overeen met een simulatie op jaarbasis.

Een ander voorbeeld:

Volkswagen Golf

> Catalogusprijs (incl. opties & BTW): 26.890 EUR
> Indien werknemer zelf zijn wagen zou bekostigen (o.b.v. 25.000 km/jaar): 10.000 EUR
> Nettoloon (na aftrek RSZ & bedrijfsvoorheffing): 1.987,56 EUR

Een Volkswagen Golf (in dit voorbeeld) is bijgevolg 1.987,56 EUR 'extra' loon waard op jaarbasis.


Groeten
Dit is de theorie die de fiscus gebruikt, een berekening die enorm in het voordeel is van de firmawagen vergeleken met een privé wagen!

Zoals in het bovenstaand rekenvoorbeeld van Sirkii, indien de werkgever het bedrag dat de Renault Megane hem effectief gaat kosten, als brutoloon aan de werknemer uitbetaald, dan gaat de werknemer rekening houdend met de extra personenbelasting die hij betaalt via de VAA bedrijfsvoertuig, een budget van 260€/maand hebben moest hij de bedrijfswagen niet nemen en zelf een Renault Megane wensen te kopen.

Aankoopprijs: 27000 (diesel met wat opties, wat je zou kunnen verwachten als bedrijfswagen), doe er nog een 3000€ korting af is 24000€
Verkoopprijs op 5 jarige leeftijd: 7000€ (afgaand op wat vandaag 5 jarige meganes verkopen, namelijk 5000€, en rekening houdend met nieuwe model/inflatie,...)
Dus afschrijving van 300€/maand.
Die er dan inschrijving, wegentaks, omnium verzekering, onderhoud en brandstof bij, dan zie je al snel dat wanneer je een nieuwe Megane koopt om hem 5 jaar bij te houden en hem op de weg te houden, dat je dat dik over de 500€ per maand gaat kosten!

Dat is de vraag die de meeste zich vragen wanneer ze voor de eerste keer een bedrijfswagen krijgen, namelijk, wat krijg ik nu eigenlijk, hoeveel is het waard wat ik krijg?

Met bovenstaand rekenvoordeel zie je dat wanneer je een wagen wenst, en je kan kiezen tussen meer brutoloon ter waarde van hetgeen die firmawagen aan de werkgever kost, en het brutoloon ontvangen en dan zelf een wagen kopen, dat de firmawagen veel voordeliger is.

Wanneer je het op een financiële nul operatie wenst te houden dan ga je je moeten redden met een zeer kleine goedkope nieuwe wagen om in je budget te blijven, om winst te maken ga je al naar een oudere tweedehands moeten gaan, en dat kan je financieel al zeer slecht inschatten gezien het veel hogere risico op kosten die je zou kunnen oplopen.

Nu, er zijn wel andere zaken die financieel spelen zoals het feit dat een hoger brutoloon je ook een hoger vakantiegeld, hogere eindejaarspremie enzoverder oplevert, maar die gaan het verschil al zeker niet goedmaken;

Indien correct uitgerekend kunnen enkel personen die veel km doen voor het werk en daar een km vergoeding voor krijgen een beetje profijt doen door zelf een eigen wagen te kopen in ruil voor meer bruto plus km vergoeding.

berenod
Berichten: 942

#8 , 17 dec 2017 09:14

Volgens mij is het wel degelijk de vraag.

Hetgeen voor de werknemer extra netto overblijft (na aftrek van de RSZ-bijdragen en de bedrijfsvoorheffing) betekent dus extra per jaar voor zijn werknemer. Het voordeel dat ik bovenaan heb berekend komt overeen met een simulatie op jaarbasis.

Een ander voorbeeld:

Volkswagen Golf

> Catalogusprijs (incl. opties & BTW): 26.890 EUR
> Indien werknemer zelf zijn wagen zou bekostigen (o.b.v. 25.000 km/jaar): 10.000 EUR
> Nettoloon (na aftrek RSZ & bedrijfsvoorheffing): 1.987,56 EUR

Een Volkswagen Golf (in dit voorbeeld) is bijgevolg 1.987,56 EUR 'extra' loon waard op jaarbasis.


Groeten
Dit is de theorie die de fiscus gebruikt, een berekening die enorm in het voordeel is van de firmawagen vergeleken met een privé wagen!

Zoals in het bovenstaand rekenvoorbeeld van Sirkii, indien de werkgever het bedrag dat de Renault Megane hem effectief gaat kosten, als brutoloon aan de werknemer uitbetaald, dan gaat de werknemer rekening houdend met de extra personenbelasting die hij betaalt via de VAA bedrijfsvoertuig, een budget van 260€/maand hebben moest hij de bedrijfswagen niet nemen en zelf een Renault Megane wensen te kopen.

Aankoopprijs: 27000 (diesel met wat opties, wat je zou kunnen verwachten als bedrijfswagen), doe er nog een 3000€ korting af is 24000€
Verkoopprijs op 5 jarige leeftijd: 7000€ (afgaand op wat vandaag 5 jarige meganes verkopen, namelijk 5000€, en rekening houdend met nieuwe model/inflatie,...)
Dus afschrijving van 300€/maand.
Doe er dan inschrijving, wegentaks, omnium verzekering, onderhoud en brandstof bij, dan zie je al snel dat wanneer je een nieuwe Megane koopt om hem 5 jaar bij te houden en hem op de weg te houden, dat je dat dik over de 500€ per maand gaat kosten!

Dat is de vraag die de meesten zich vragen wanneer ze voor de eerste keer een bedrijfswagen krijgen, namelijk, wat krijg ik nu eigenlijk, hoeveel is het waard wat ik krijg?

Met bovenstaand rekenvoordeel zie je dat wanneer je een wagen wenst, en je kan kiezen tussen meer brutoloon ter waarde van hetgeen die firmawagen aan de werkgever kost, en het brutoloon ontvangen en dan zelf een wagen kopen, dat de firmawagen veel voordeliger is.

Wanneer je het op een financiële nul operatie wenst te houden dan ga je je moeten redden met een zeer kleine goedkope nieuwe wagen om in je budget te blijven, om winst te maken ga je al naar een oudere tweedehands moeten gaan, en dat kan je financieel al zeer slecht inschatten gezien het veel hogere risico op kosten die je zou kunnen oplopen.

Nu, er zijn wel andere zaken die financieel spelen zoals het feit dat een hoger brutoloon je ook een hoger vakantiegeld, hogere eindejaarspremie enzoverder oplevert, maar die gaan het verschil al zeker niet goedmaken;

Indien correct uitgerekend kunnen enkel personen die veel km doen voor het werk en daar een km vergoeding voor krijgen een beetje profijt doen door zelf een eigen wagen te kopen in ruil voor meer bruto plus km vergoeding.

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#9 , 17 dec 2017 10:44

Bedankt voor de uitleg. Wist ik wel. Beetje afhankelijk van de persoon die de vraag gesteld heeft, is het de werkgever of de werknemer? Als het een werknemer is, zal het uiteindelijk een voordeel zijn dat je krijgt en dus zal het de fiscus en RSZ zijn die het gaan berekenen.
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

berenod
Berichten: 942

#10 , 17 dec 2017 12:28

Bedankt voor de uitleg. Wist ik wel. Beetje afhankelijk van de persoon die de vraag gesteld heeft, is het de werkgever of de werknemer? Als het een werknemer is, zal het uiteindelijk een voordeel zijn dat je krijgt en dus zal het de fiscus en RSZ zijn die het gaan berekenen.
Zeker, de fiscus gaat het berekenen maar het is een scheefgetrokken berekening.
Met het bedrag dat de fiscus berekend, kan je in geen 100 jaar zelf een voertuig kopen/onderhouden, dat is nu net waarom een bedrijfswagen voordelig is.
Dus het voordeel dat de werknemer krijgt is veel groter dan het voordeel dat de fiscus berekend (en de werknemer op belast alsof zou het loon ontvangen in nature zijn).

Indien u denkt dat je met net onder de 2000€/jaar (=167€/maand) zelf een Golf van 27,000€ kan kopen, inschrijven, verzekeren, onderhouden en brandstof voor kan kopen, dan denk ik dat je nog wat veel in de studieboeken zit en nog niet genoeg van het echte leven geproefd hebt!

En toch is dat het bedrag dat de fiscus berekend en je op belast.

VAA gebruik je enkel om te weten te komen hoeveel extra belasting je bedrijfswagen je gaat kosten, het is volstrekt waardeloos om te gebruiken als budget waar je zelf zo een wagen van kan kopen, of om een idee te hebben wat de waarde is van die wagen als onderdeel van je loonpakket.

Terug naar “Praat café”