kinderen verantwoordelijk schulden ouders

sam79
Topic Starter

kinderen verantwoordelijk schulden ouders

#1 , 08 mar 2009 10:24

hoi iedereen

ik vroeg me af in welke mate kinderen verantwoordelijk zijn voor de financiële schulden van de ouders. beide ouders werken nog, en ze hebben hun eigen huis. maar de laatste tijd gaat het wat bergaf, vader drinkt wat veel, gaat roekeloos om met geld, etc... en moet dus ook regelmatig aan mijn deur aankloppen om geld te lenen.
ze weigeren alle aangeboden hulp ivm financiële begeleiding en mijn goede raad nemen ze niet aan.

is er een kans dat bepaalde instanties later aan mijn deur komen kloppen om eventuele schulden mee af te betalen ?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 09 mar 2009 10:11

Neen. De schulden van uw ouders blijven de schulden van uw ouders en u zal nooit opgedragen worden om mee te betalen.

Wat er wel kan gebeuren is dat het OCMW in geval van behoeftigheid van uw ouders een deel van hun uitgaven op u zal komen verhalen. Maar dat heeft niets te maken met de schulden, enkel met de staat van behoeftigheid van uw ouders.

mapleleiah

#3 , 09 mar 2009 16:29

Aanvullend: als u later de erfenis aanvaard, kunt u wel aangesproken worden voor de schulden. Dus als u veel schulden vermoedt, is het in zo'n geval beter de erfenis te weigeren.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

sam79
Topic Starter

#4 , 09 mar 2009 20:39

bedankt voor de informatie.

Terug naar “Andere”