#10 , 24 nov 2017 19:55
Beste
Een bankbediende mag geen volmachten op rekeningen van derden hebben behoudens toelating van de 'compliance' afdeling van de bank. Als ik het goed begrijp is dat ook niet het geval. Als hij dat thuis doet via een vorm van PC Banking is er formeel niets fout. Of je onmiddellijk zelf naar de bank moet stappen om een klacht in te dienen lijkt me vergaand. Mogelijk slaat uw vermoeden op niets maar u heeft dan wel zijn job in gevaar gebracht. Of dat de familiale relaties zal verbeteren valt te bekijken. Waarom is er binnen de familie geen gesprek? De andere zoon kan toch perfect met zijn broer praten en eisen om inzage te krijgen op regelmatige basis van de verrichtingen op beide rekeningen? Hij kan toch vragen om bvb een 'consultatievolmacht' op die rekening te krijgen. Dat kan hij trouwens met de moeder bespreken. Als dat niet lukt kan je inderdaad nog bewindvoering aanvragen waardoor de bewindvoerder wel transparantie moet bieden. En finaal kan je inderdaad aan de bank vragen om een onderzoek in te stellen of die broer zich houdt aan de deontologische regels terzake. Maar ik zou toch deze volgorde aanhouden. 1. consultatievolmacht vragen zodat je dagelijks via PC banking alles kan volgen 2. Een vaste rapportering op bvb zesmaandelijkse basis van de verrichtingen 3. bewindvoerder aanstellen 4. bank contacteren. Ik denk dat als je dit in een gesprek op tafel legt opties 3 en 4 voldoende drukmiddel zijn om afspraken te kunnen forceren.
Last but not least : ik vermode dat u noch broer 1, noch broer 2 bent. Wat is uw belang dan in dit verhaal?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.