#1 , 16 sep 2017 19:59
Beste mensen, mijn vraag is de volgende:
Ik ben Belg, in 2015 geëmigreerd naar land XXX buiten de EU. Ik heb in land XXX recent de nationaliteit verkregen. Ik heb dus dubbele nationaliteit, Belg en XXX. Ik ben in land XXX ook gedomicilieerd. Ik rijd rond met mijn auto die ik heb geïmporteerd uit België, met nummerplaten van land XXX. Alles volledig in orde.
Binnenkort keer ik terug naar België om er mij opnieuw te vestigen, als Belg. Ik zou met mijn auto verhuizen, met mijn vreemde nummerplaten van land XXX, liefste spullen en kleren in de koffer en ermee naar België rijden. In België zou ik voorlopig iets willen huren via co-housing voor een maandje of zo (in plaats van Airbnb of een hotel), tot wanneer ik een echte woonst vind waar ik mij wil domiciliëren en waar ik ook een contract voor teken. Vóórdat ik mij laat domiciliëren en officieel mijn intrek neem in België (wat probleemloos mogelijk is gezien ik Belg ben), zou ik terugkeren naar land XXX met mijn lege auto, en mij daar uitschrijven. Auto achterlaten bij familie en met de vlieger terugkeren naar België.
Mijn vraag is:
Ben ik correct te veronderstellen dat ik mezelf ondertussen (zolang ik niet gedomicilieerd ben) als toerist mag beschouwen in België? Hoe lang mag ik op die manier, met vreemde nummerplaten rondrijden in België? Hoe langer, hoe liever dus, dan kan ik ruimschoots de tijd nemen om een geschikte woonst te vinden.
En tweede vraag: is er iets dat niet ok is in mijn redenering? Is er iets wat ik niet mag doen?
Veel dank!