Wat doe je best?
Je weet van schulden van een persoon. Maar die brieven komen toe op 'zijn' adres maar daar woont hij niet meer hij zit ergens anders.
Je wilt de schuldeigenaars op de hoogte brengen maar toch anoniem blijven.
Iemand hier raad mee?
Da's toch niet zo moeilijk? Als je het adres van de schuldeiser kent, stuurt u hen gewoon een brief waarop u geen afzender zet, met het bericht:
"Beste,
ik heb gemerkt dat u persoon X, die schulden bij u heeft, hebt proberen bereiken op adres Y. Bij deze wens ik u in te lichten dat persoon X niet meer op adres Y verblijft, maar wel op adres Z. Of dit momenteel ook zijn domicilie-adres is, weet ik niet met zekerheid.
Ik hoop u met deze informatie verdergeholpen te hebben, zodat u de schuld van X toch nog zou kunnen opeisen bij hem. Verder wens ik anoniem te blijven om problemen met Y te voorkomen. Ik hoop dat u hier begrip voor hebt.
Met vriendelijke groeten."
En meer moet dat niet zijn. Er is geen kat die voor zo'n brief zal proberen achterhalen van waar die komt. Als je echt paranoide bent en zo weinig sporen wil achterlaten dan:
1. Print je de brief niet af op uw eigen printer (forensisch expert kan bepalen op wat soort printer en met welke inkt een brief geprint werd.)
2. Niet op papier dat je zelf in huis hebt.
3. Niet in een enveloppe die je zelf in huis hebt (die je uiteraard niet met uw eigen speeksel dichtplakt). Gebruik ook een zelfklevende postzegel.
4. Niet op de bus doen in de buurt van uw woonplaats / werkplaats / ...
5. Uiteraard doe je alles met handschoenen aan en vermijd je dat er huidschilfers of haren in de brief komen
5. ...
Maar ik denk dat bovenstaande "tips" er een beetje over zijn voor zo'n brief. Tenzij je in zo'n brief een moord of ontvoering bekend / aankondigd, zal niemand hier een sporenonderzoek op bevelen. Dus even serieus: schrijf gewoon een anonieme brief waarin je de schuldeisers de info geeft die je hen wenst te geven. Juridisch gezien mag je dit ook perfect doen.