winkeldiefstal

amandine39
Topic Starter

winkeldiefstal

#1 , 11 feb 2009 07:51

Graag had ik geweten wat de gevolgen zijn voor mij. Dit zijn de feiten.
ik ben betrapt op winkeldiefstal (10€). Ik ben meegegaan met de winkeldedective en de beveiligingsagent. Heb een formulier ingevuld en heb dus mijn identiteitskaart moeten geven ook moest ik een administratieve boete van 20€ betalen anders zouden ze de politie erbij halen (hij zij voor foto's en vingerafdrukken!!!!) Ik had geen cash bij mij en heb dus met mijn bankkaart moeten betalen bij een kassierster zij kent mij natuurlijk van zien, want ik KWAM geregeld in deze winkel. Ik ben helemaal onderste boven van deze toestand en heb natuurlijk veel spijt ik durf de deur niet meer uit en vraag mij nu af wat er nog van kan komen, wat gebeurt er met het papier waar mijn gegevens opstaan en wat als iemand mij herkent de volgende keer? Winkel ligt in shopping, wat als de bewakingsagent me herkent?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 feb 2009 18:43

Bedoelt u shopping centrum Wijnegem?

Winkeldiefstal kan natuurlijk niet maar wat die bewakingsagent doet en de winkeldetective helemaal niet - dat kan afpersing zijn

Het is TOTAAL verboden om een administratieve boete op te leggen -
Zij MOETEN de politie erbij halen, sorry maar zo is het.

Daarbij wegens het niet bijhalen begaan zijzelf nog een reeks andere inbreuken als onwettige vrijheidsberoving - inbreuken op de wet privacy enz.

Als ik u was zou ik contact opnemen met de dienst slachtofferzorg van uw lokale politie en daar de zaak uitleggen.

Op welke dag zijn die feiten gebeurt ?

artemis

#3 , 15 feb 2009 15:34

Het is TOTAAL verboden om een administratieve boete op te leggen -
Zij MOETEN de politie erbij halen, sorry maar zo is het.

Daarbij wegens het niet bijhalen begaan zijzelf nog een reeks andere inbreuken als onwettige vrijheidsberoving - inbreuken op de wet privacy enz.
Ik ga ervan uit dat amandine39 een vrouw is.

Het klopt dat een administratieve boete in principe niet mag..

Als die winkel de politie erbij had gehaald dan hadden ze moeten wachten tot die kwam, ondertussen hadden ze de dievegge daarop al of niet vrijwillig moeten laten wachten.

Als de politie er dan eindelijk is dan hadden ze de dievegge + een winkelverantwoordelijke meegenomen naar het politiekantoor om daar een verklaring op te nemen en een PV op te stellen (die in praktijk nadien meestal verticaal geklasseerd wordt).

Ik vermoed dat de amandine zich nog 10x meer geschaamd zou hebben als zij samen met de politie naar de combi had moeten gaan en onder het toekijken oog van talloze shoppers in de combi had moeten stappen.
De herkenningsfactor zou in dat geval nog vele malen groter geweest zijn.

Als Amandine de keuze had gehad tussen beide sancties (politie of administratieve boete), waar zou ze dan voor gekozen hebben? Ik denk dat ik het antwoord wel kan vermoeden.

wat als iemand mij herkent de volgende keer? Winkel ligt in shopping, wat als de bewakingsagent me herkent?
In het slechtste geval gaan ze je dan extra in de gaten houden. Wat dacht je anders?

Er loopt momenteel blijkbaar een proefproject om winkeldieven elektronisch te kunnen aangeven. Maar ook dan moet de winkeldief (uiteraard) zijn IK tonen en aanwezig blijven tot de nodige gegevens verwerkt zijn in het computersysteem van de politie. Is dat onwettige vrijheidsberoving?
Meer hierover op:

http://www.unizo.be/viewobj.jsp?id=302903

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 feb 2009 10:26

Er is geen onwettige vrijheidsberoving vanaf het ogenblik dat de politie verwittigd is. Hetgeen zij doen is willekeur en een rechtssysteem onwaardig.
Op afpersing en gijzeling want dat is het staan zeer zware straffen

Wij, als burgers protesteren al als iemand van politie nog maar tracht de rechtsregels te laten respecteren. ( Ik mocht, ik zal, ik moet, ik ken.. en vul maar aan)

Nu gaan we dan nog verdedigen dat privé-firma zich het recht aanmatigen om zich de plaats te stellen van de overheid.

Nu zit die dame op een onwettig wijze in een (inter)nationaal databestand gekomen met alle gevolgen van dien en waar geen controle op is.

Daarom dat ik verwijs naar slachtofferhulp omdat die mensen gebonden zijn door beroepsgeheim.

Dame kan ook een brief schrijven naar de commissie bescherming persoonlijke levenssfeer of contact opnemen met vb testaankoop.

De verhoren van de verantwoordleijke gebeuren wel ter plaatse - en inderdaad diegene die de diefstal heeft gepleegd moet mee ... dat lijkt me nogal logisch u niet.

artemis

#5 , 16 feb 2009 12:12

Als Amandine de keuze had gehad tussen beide sancties (politie of administratieve boete), waar zou ze dan voor gekozen hebben? Ik denk dat ik het antwoord wel kan vermoeden.

Amandine had nu ook kunnen weigeren de administratieve boete te betalen en ze had de politie erbij kunnen laten halen.
Heb een formulier ingevuld en heb dus mijn identiteitskaart moeten geven ook moest ik een administratieve boete van 20€ betalen anders zouden ze de politie erbij halen (hij zij voor foto's en vingerafdrukken!!!!)
Zij heeft duidelijk die keuze zelf gemaakt. Vanuit haar oogpunt is ze er dus nog goed vanaf gekomen.

justme5

#6 , 29 mei 2009 14:45

Ik keur winkeldiefstal zeker niet goed, maar wanneer ik de link van unizo volg, waarbij men zwarte lijsten voorstelt, dan vind ik dat tever gaan.
En de klaagzang over marges ed; winkeldiefstal is fiscaal aftrekbaar, dus voor een rendabele winkel kan dit zeker verwerkt worden. De crisis heeft toch ook impact dat goederen niet verkocht raken en veel lager geprijsd moeten worden...

Lijsten zijn een inbreuk op de persoonlijkheid. Zelfs al heb je een misstap gedaan, kan je er blijvend voor bekend blijven, t gaat te ver
hoeveel diefstal is er niet door werknemers in bedrijven...zonder dat er veel naar gekeken wordt..

artemis

#7 , 29 mei 2009 17:11

winkeldiefstal is fiscaal aftrekbaar, dus voor een rendabele winkel kan dit zeker verwerkt worden.
Nope.

Tenminste dat was het niet tot voor enkele jaren geleden toen ik nog voor een winkelketen werkte (en ik denk niet dat dat ondertussen veranderd is). Dat is een grote misvatting en een vaak misbruikt excuus.
Een winkel mag, afhankelijk van de sector, een bepaald percentage stock afschrijven alszijnde 'onverkoopbaar', wegens beschadigd of wat dan ook. Dat is een vast en geen variabel percentage. Diefstal staat daar volledig los van en het is helemaal niet zo dat wanneer er meer gestolen wordt in een winkel, zij dan ook meer zouden kunnen afschrijven.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”