Het verbaast me toch enigzins. Toen de winkelmedewerker van de grootwarenhuisketen het blikje toonde wilde hij het doen afrekenen aan de kassa, dus op dat moment was er nog geen andere verdenking of suggestie dan een 'vergeetachtigheid' mijnentwege. Het is was pas op het moment dat ik meldde dat het blikje reeds gekocht was in een andere zaak dat men camerabeelden wilde opvragen. In de wet op camerabeelden is het proportiebeginsel van toepassing als ik me niet vergis. Als men dat doet op basis van de kwalificatie van 'achterlaten van afval' dan denk ik dat het in strijd is met het proportiebeginsel en misschien wel in strijd zijn met de wet op privacy. Indien men die camerabeelden zo gemakkelijk kan opvragen, wie zegt dat die beelden ook niet kunnen opgeslaan worden en eventueel kunnen doorgestuurd worden? Misschien op de interne site van het grootwarenhuisketen waar de onbeleefde klanten nog eens met beelden aangetoond worden? Ik heb het hier al gelezen dat het binnenstappen met een blikje juridisch op zich niet strafbaar is, maar wel onbeleefd is. Ik rij alle dagen met de trein, in de winkels van het stations zie ik ook regelmatig mensen binnenstappen met een blik drank in hun handen, is dat dan een ander kader?
Er werd ook gesproken dat een handelsruimte geen verbruiksruimte is, mee akkoord. Alleen een bemerking: er is een grootwarenhuisketen die ook een serie winkels heeft waar bioproducten worden verkocht. In die winkels, en ik verzeker u dat het zo is, kan je dagelijks allerlei drank, koeken en voedsel proeven en loopt er iedereen met drank in zijn handen rond. Dus in die handelsruimte kan er dan plots wel verbruikt worden en is er geen probleem?