#22 , 20 aug 2017 09:08
Ik zou toch de mogelijkheden qua referentie adres zo goed mogelijk uitzoeken.
Zoals gezegd, sommige gemeenten/steden zijn soepeler dan anderen, met wat geluk woont uw ex, uw ouders,... in een soepele gemeente/stad.
Voordelen:
- Geen effect op fiscale situatie (pensioen,...) van de bewoners.
- Geen verplichting tot effectief daar wonen (zelfs eigenlijk een verbod), dus zeker en vast geen domicilie fraude.
- U bent in orde met alle wetgevingen qua de verplichte inschrijving in België, dus alles blijft perfect in orde op gebied van belastingen, mutualiteit, eventuele uitkeringen, ...
- Koopt u redelijk wat tijd om voor een andere, definitieve oplossing te zoeken.
- Kost niets!
Nadelen:
- Beperkt in tijd, normaal gezien één jaar, maar ik ken alvast iemand die al veel langer in die situatie is, hangt weeral af van de gemeente/stad.
- De eigenaar/bewoner op uw referentie adres moet tekenen dat hij verantwoordelijk is om uw post bij te houden/te bezorgen.
Ik voel blijkbaar dat u het liefste een oplossing vindt om die chalet te kopen en er permanent, in "uw eigen eigendom" te kunnen wonen, maar het is en blijft niet legaal (zelfs indien men u inschrijft en geen actie onderneemt), u zal nooit zekerheid hebben, en de chalet zal enkel waarde hebben voor uzelf en quasi geen doorverkoop waarde.
Ter info, ik spreek uit ervaring betreffende referentie adres, ben zelf min of meer in dezelfde situatie geweest, door onverwacht terug te moeten komen naar België na een zeer lange afwezigheid.
De nood hebben aan een adres (werk zoeken, bankrekening openen, ...) maar nog niet onmiddellijk een geschikte woonplaats gevonden te hebben want iets hals over kop moeten huren resulteert meestal in contractueel vast hangen aan iets wat uiteindelijk verre van ideaal blijkt te zijn.
En is trouwens tegenwoordig zeer moeilijk zonder dat je een vast inkomen (loonfiche) kan tonen, wat dan weer quasi onmogelijk is zonder adres in België -> vicieuze cirkel!
Ook opgelost door een referentie adres te nemen bij mijn ouders om alle zorgen qua fiscale effecten op pensioen, verantwoordelijkheden,... uit te schakelen.
Toen aan de gemeente uitgelegd dat dit referentieadres nodig was tot alles op zijn pootjes viel (werk, inkomen, appartementje huren) en dat ik intussen wat bij vrienden en familie ging logeren, nergens te lang om geen last te zijn.
Dit werd zonder problemen aanvaard door de gemeente waar mijn ouders woonden.