#10 , 26 jul 2017 14:24
Dag roharro
Ik heb een gelijkaardig probleem. Ik schets even kort de situatie:
Gebouw:
het gaat over appartementsblok (2012) van 5 entiteiten, 2 verdiepingen, 2x gelijkvloers, 1ste verdiep 1 entiteit en 1 duplex naar 2de verdiep, 2de verdiep bovenste van duplex en 1 entiteit, voorkant 2 balkons (1ste en 2de verdiep), achterkant 2de verdiep balkon, 1ste verdiep 2 terrassen. De balkons bestaan uit 2 betonnen gedeelten samengevoegd met een plastischevoeg.
Het probleem:
vanaf de balkons 2de verdiep vertonen de voegen watersporen op de muren onder het balkon. De balkons zijn bedekt met houten kliktegels (privatief) de balkons bestaan uit ruwe betonblokken zonder waterdichting of afwatering. De balkons hebben een lichte afhelling.
Basisakte vermeldt:
1) opsomming gemeenschappelijke delen: de ruwbouw van de balkons en terrassen met inbegrip van de aflopen en de leuningen/ballustrades, evenwel met uitzondering van de privatieve aanhorigheden zoals de vloerbedekking.
2) de terrasconstructies verbonden aan de privatieve delen zijn gemeenschappelijke delen met een exclusief en privatief gebruik voor de eraan verbonden privatieven
3) particulier genotsrecht: de terrasconstructies waarvan het exclusieve gebruik ...uitsluitend voor de respectievelijke eigenaars; ook het onderhoud van deze terrasconstructies zijn enkel ten laste van de resp eig.
De eigenaar van het 1ste verdiep beweert dat de schade veroorzaakt wordt door de voeg en dit niet gemeenschappelijk is en eist dat ik (bewoner 2de verdiep) de voeg laat herstellen. Na consult zal het vervangen van de voeg geen langdurige oplossing bieden want de oorzaak ligt aan het feit dat het balkon dient te behandeld worden als zijnde een platform zodat er een waterdichtheid is. Vervangen van de voeg is tijdelijk en zal op termijn toch nog voor betonrot zorgen.
Ook de syndicus dwingt me dit op te lossen.
Mijn vraag:
- valt het niet leveren van een waterdicht balkon onder de 10-jarige aansprakelijkheid van de aannemer?
- als ik de basisakte mag geloven zou dit onder de VME vallen (gemeenschappelijke kost)
- kunnen de eigenaar (1ste verdiep) en de syndicus zomaar eisen dat ik dit herstel op eigen kost, er is nog niet eens een vakman komen kijken, zelfs de aannemer, syndicus niet.
- wie moet hier voor zorgen?
- welke stappen moeten ondernomen worden
Het euvel moet zeer zeker opgelost worden en ik ben bereid dit op mij te nemen als dit rechtmatig is. Maar ik meen terecht daar te mogen aan twijfelen, of heb ik het mis?
Graag uw ongezouten mening.
mvg
Bernard