Ik heb net even met mijn vriend nog eens zitten nadenken, we zijn nu eigenlijk helemaal niet zeker of we de aanvraag hebben ondertekend.
We hebben eerst een gesprek gehad over wat onze opties waren (toen hadden we nog geen woning op het oog), daar wist hij al dat ik niet werkte en mijn vriend een jaar contract heeft.
Toen we de woning hadden gezien heeft mijn vriend hem een email gestuurd met de gegevens van de woning, de vraag of de btw kon worden meegefinancierd en hoe het allemaal in zijn werk gaat. Waarop hij toen een simulatie had gemaakt en hij zei dat het net net wel ging. Waarop hij ons toen een postitief advies gaf om de koop aan te gaan. Daarop zijn wij toen de verkoopovereenkomst gaan tekenen en hadden we natuurlijk een periode in het contract laten zetten dat we nog zonder gevolgen konden afzien van de verkoop als we de hypotheek niet zouden krijgen.
Toen zijn we weer bij de bank langsgeweest om de effectieve hypotheekaanvraag te doen. Daar heeft hij al onze gegevens verzameld, ik moest mijn bewijzen meenemen dat ik momenteel een uitkering (ben werk verloren omdat ik zwanger ben) krijg en mijn vriend moest al zijn loonfiches meenemen. Zijn werkcontract heeft hij niet aangenomen want dat was niet nodig zei hij, aan de loonfiches had hij voldoende. Verder hebben we een schuldensaldo verzekering afgesloten, hij heeft een kopie genomen van de verkoopovereenkomst,... Hij zei dat die alles ging klaarmaken en doorsturen naar het hoofdkantoor in Brussel, maar we hebben ook geen kopie oid van de formele aanvraag ontvangen... Dus kunnen we die dan ondertekend hebben? Ik heb echt géén flauw idee meer gewoon
Nuja 3 dagen voordat de deadline zou verstrijken om de verkoopovereenkomst te verbreken zonder gevolgen krijgen we dus het bericht van de bank dat onze hypotheek is goedgekeurd, er moest enkel nog een schatter langsgaan (waar we €225 voor hebben betaald) om de waarde te bepalen als onderpand, maar hij verzekerde ons dat dat niets zou veranderen aan de hypotheek zelf. We hebben toen zeker nog 10 keer gevraagd of we konden doorgaan met de verkoop, omdat we zo dicht op de deadline zaten en hij heeft toen duidelijk gezegd dat we konden doorgaan met de verkoop. Dus, verkoopovereenkomst is nu dus onherroepelijk en dan krijgen we nu deze bullshit dus allemaal...
De collega die het dossier nu heeft overgenomen heeft toegegeven dat er inderdaad fouten zijn gemaakt door de bankdirecteur en dat hij dingen heeft gezegd die hij niet had mogen zeggen. Hij gaf aan om een klacht in te dienen, maar hij was wel nog aan proberen om toch nog iets te proberen hogerop. Verder zijn we nog aan kijken bij banken waar we eventueel toch nog een aanvraag kunnen doen maar we gaan dit toch ook maandag aan de makelaar moeten melden... Ik weet het gewoon even allemaal niet meer