@tsunami wat betreft de joodse wetgeving: kinderen van gemengde relaties - niet voor de joodse wet gesloten of ongehuwd - waarvan alleen de man jood is worden (tot nader order) nog niet als joods gezien, maar kunnen inderdaad wel makkelijk emigreren naar Israel als ze dat wensen.
De "Law of Return" of de zogenaamde "aliyah" volgt inderdaad niet de halacha. De halacha stelt dat je joods bent wanneer je uit een joodse moeder geboren wordt, ongeacht of de vader ook joods is. Redenering hierachter was (de halacha dateert van heel lang geleden) je nooit zekerheid hebt over de vader, maar wel over de moeder. Of de moeder en/of het kind dan de mitzvot (joodse geboden en verboden) volgen of een seculier leven leiden, verandert er niets aan: je bent joods als je moeder joods is, zelfs al leid je een leven dat haaks staat op de joodse waarden, normen en regels.
Omdat Israël een seculiere wetgeving als basis heeft en een veilig onderdak wilde bieden aan al wie riskeerde slachtoffer te worden van Jodenvervolging, werd bij de invoering van de Law of Return beslist om ook kinderen met joodse achtergrond die zelf niet joods zijn (de jure kinderen van een joodse ouder of grootouder) ook recht te geven op emigratie naar Israël en Israëlisch staatsburgerschap, ook al zou je volgens de halacha geen jood zijn (bv als enkel je vader of je grootouder joods waren).
In die zin werd tot nu toe ook de wet opengesteld voor mensen die zich via niet-orthodoxe manier tot Jood bekeerden, zoals de vele "Reform" en "liberal" joden uit de VS, die volgens de halacha evenmin aan de regeltjes voldoen maar door de Israëlische wet wél mochten gebruik maken van de Law of Return en bijhorend Israëlisch paspoort. Ik zeg "werd tot nu toe..." omdat er momenteel ernstige plannen zijn (of reeds beslist is?) voortaan enkel nog bekeerlingen via orthodoxe weg toe te staan gebruik te maken van deze wetgeving, wat bekeerlingen langs niet-orthodoxe route gelijk zou stellen met niet-joden die naar Israël wensen te emigreren en op een muur van bureaucratie stuiten.
Ik zou erg graag emigreren naar Israël, ben niet joods, en heb al jaren meermaals ondervonden hoe lastig het is om als niet-joods persoon een werkvergunning en verblijfsvergunning te bemachtigen. Als je geen joodse/Israëlische partner hebt, geen zeer talentrijk atleet, diplomaat of bijzonder journalist bent, kan je het doorgaans vergeten. Ik hoop al jaren dat de wetgeving misschien net ietsje soepeler zou worden, maar het tegendeel lijkt te gebeuren.
(en nee, bekeren zie ik niet zitten, ik ben niet religieus en wil ook niet gaan liegen ... Door persoonlijke omstandigheden heb ik de laatste paar jaar ook geen verdere poging ondernomen maar de jaren voordien heb ik zeer vaak geprobeerd de deur te openen, steeds om te stuiten op het feit dat ik geen jood ben)
on topic: Er is inderdaad een nuanceverschil in de wetgeving tussen Belgie en Nederland. het interessante aan deze case is, dat als poster met haar kind in Belgie blijft wonen: het Belgisch recht geldt. Verhuist poster met haar kind terug naar Nederland, geldt het Nederlands recht. Het hangt dus af van het land waar ze zich bevindt als er een conflict mbt ouderlijk gezag voor de rechtbank gebracht zou worden. Anderzijds is het wel zo dat het nuanceverschil in beide wetgevingen in de praktijk weinig verschil oplevert (althans toch voor deze case) in Nederland moeten alle beslissingen door de moeder genomen worden en zal de vader er een zaak voor aanhangig moeten maken om rechten op te eisen. In Belgie màg de moeder de beslissingen nemen omdat de vader duidelijk geen initiatief daartoe neemt. Maar indien hij die zou opnemen, zou hij dat mogen, maar dat moet hij ook zijn plichten opnemen.
Duidelijk antwoord.
Heeft het kind overigens geen recht op dubbele Belgisch-Nederlandse nationaliteit gezien geboren in België? (voor zover de moeder dat zou wensen uiteraard, en voor zover dat de situatie niet nodeloos complex zou maken)