Ik heb een blog waarop ik ondermeer concertreviews en -recensies schrijf van concerten die ik zelf bijwoonde, CD besprekingen, en soms zet ik ook artikels online van bepaalde songs die ik mooi genoeg vind dat ze een eigen artikel verdienen.
Doorgaans ben ik erg voorzichtig met het citeren van (een deel van) de lyrics, maar dat maakt het schrijven van het artikel wel lastiger. Immers, uitleggen waar de song over gaat, de tekst analyseren, de mogelijke interpretaties of betekenissen uitleggen ... kan je het beste als je de tekst (volledig of bepaalde passages daaruit) aan het artikel toevoegt.
In principe mag je bij mijn weten geen auteursrechtelijk beschermd werk (zoals een songtekst) overnemen, maar mag je wel citeren als het voor doeleinden van bv een artikel of recensie is. Maar waar trekt men de grens wanneer een (stuk van de) songtekst citeren met de bedoeling de song dan te analyseren, legaal en volledig acceptabel is?
En stel dat het citeren van lyrics effectief mag indien voor het doeleinden van een artikel/recensie/analyse van de song, waar trekt men dan de grens hoeveel zinnen of passages van het lied je mag citeren in het artikel? In sommige gevallen kan je de betekenis van een lied (of de interpretatie die je er zelf aan geeft) pas goed uitgelegd worden mits je de volledige songtekst citeert en ontleedt ; in sommige gevallen volstaat het om een bepaalde passage uit het lied of bepaalde zinnen aan te halen.
In de marge: is het "embedden" van de videoclip van de song die je bespreekt (dus een link plaatsen naar de YouTube URL van de videclip ; of de video via "embedding" in je blogartikel verwerken) toegelaten? Ik heb het dus expliciet over embedding waar de video wel gespeeld kan worden vanuit je blogpost, maar bij Wordpress.com en Blogger.com volstaat het de YouTube/Vimeo/DailyMotion URL van de clip te typen en de embedding gaat automatisch.