Beste,
Wie als natuurlijke persoon op de verkoop van bitcoin (of andere cryptocurrency) een meerwaarde realiseert is onderhevig aan één van de volgende belastingregimes in de personenbelasting:
- niet-belastbaar
- belastbaar als divers inkomen (33% op de netto meerwaarde, met beperking in de tijd inzake kostenaftrek)
- belastbaar als beroepsinkomen (tussen 25-50% + gemeentelijke opcentiemen, in principe zonder beperking in de tijd inzake kostenaftrek)
Het onderscheid tussen elk van de voorgaande regimes is afhankelijk van een veelheid aan feitelijke elementen (snelheid van de transacties, beleggingsstrategie (eenvoudige buy & sell of vb. ook arbitrage of scalping), financiering van de aankoop, bitcoin of altcoin, etc. etc.).
Wie rechtszekerheid wil, kan overwegen om een ruling aan te vragen bij de dienst voor voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (
www.ruling.be). U gaat daarvoor best langs bij een fiscaal advocaat met ervaring inzake de fiscaliteit m.b.t. bitcoin en altcoin (PB mij gerust voor meer informatie).
Er zijn (bij mijn weten) nog geen precedenten in de rechtspraak of in de rulingpraktijk. Alle rulings zijn trouwens publiek (zie "fiscalnetplus"), zij eht dat zij met de nodige vertraging worden gepubliceerd. Ik hoop daar spoedig verandering in te brengen.
Het feit dat u de coins heeft gekregen verandert daar helemaal niets aan. Meer nog, de potentieel belastbare meerwaarde is alleen maar groter vermits meerwaarde = verkoopprijs - (aankoopprijs en aankoopkosten). In jouw geval is er geen aankoopprijs en zijn er geen aankoopkosten.
Grt,