Sedert korte tijd ben ik Voorzitter van de raad van bestuur van een appartements gebouw. Dit jaar diende beslist te worden over het verlengen van het contract van de syndicus. Reeds van bij het begin ging het mis. De tienduizendsten werden verkeerd geteld (toedoen syndicus), tienduizendsten waren verkeerd toegewezen op aanwezigheidslijst en stembrieven). Toen na de stemming bleek dat zijn contract niet verlengd werd is hij de vergadering uitgestormd zonder deze te beëindigen. Ik heb dan samen met de andere leden van de raad de vergadering afgesloten en het verlaten van de vergadering door de syndicus en het uitendelijk resultaat van de stemming opgenomen in de notulen die hij eveneens heeft achtergelaten.
De volgende werkdag heb ik hem (samen met raad van bestuur) via aangetekend schrijven in gebreke gesteld voor het niet reglementair beëindigen van de vergadering en heb ik samen met de leden van de raad het proces opgestart om een nieuwe syndicus te zoeken.
Als antwoord krijg ik een aangetekend schrijven dat hij uiteraard bereid is zijn contract met 5 jaar te verlengen en of ik de notulen, stembrieven ed. wil overhandigen.
Elk advies dat ik inwin raad mij ten stelligste af deze documenten te overhandigenen deze uitsluitend bij te houden tot als er een nieuwe syndicus is aangesteld. Ik ben wel bereid hem een copij van zijn eigen notulen te bezorgen inclusief de bemerkingen en correcties van de raad. (bijna 2 a4'tjes word)
Hierop begint ie te blazen en te puffen dat ik geen retentierecht heb, en dat we geen wettelijke bevoegdheid hebben om een nieuwe syndicus te zoeken.
Ik dacht dat nergens in de wetgeving stond wie de originele kladnotulen diende bij te houden noch wat precies de notulen omhelzen?
mijn vragen:
- behoud ik de notulen, stembrieven, aanwezigheidslijst?
- bezorg ik hem een copie van zijn kladnotulen met de bevindingen van de raad van beheer?
- Kan ik hem opdragen een buitengewone algemene vergadering te beleggen voor het verkiezen van een nieuwe syndicus nadat de raad de offertes heeft bekomen?
iemand die mij hier correct en snel op kan antwoorden?