Gelukkig nog niet verkocht, want ondertussen gestegen naar ong. €0,65
Nu gaat het dus al over meer dan 2 miljoen EUR
Wel heb ik de raad van <fortuin> opgevolgd om een ruling aan te vragen, maar deed het voorlopig wel nog maar met een "pre-filing" (soort anoniemen en vrijblijvend onderzoek dat nooit "gevolgen" kan hebben). Het antwoord op die pre-filing was dat ze dit steeds zullen zien als speculatie, belast aan 33% + gemeentetaks. Ik vraag me wel af of ze dit kunnen hard maken. Ik heb in totaal ong. €39000 betaald voor die 3.500.000XRP en wat mij betreft was dat zeker niet "speculeren" in de zin dat ik hiervoor een "speciale" financiële inspanning moest doen. Helemaal niet vergelijkbaar dus met gokken op een optiebeurs bvb. Ik voelde op het ogenblik van aankoop ook zeer goed aan dat dit een veel betere belegging was dan wat ik in mijn aandelenportefeuille had en heb dan ook die ganse portefeuille omgezet naar XRP. Beetje vergelijkbaar met alles naar één aandeel of fonds verplaatsen waar je sterk in gelooft. Daarnaast had ik ook nog een veel forser bedrag aan spaargeld én een grote, volledig afbetaalde woning én een zeer interessant groepsverzekering achter de hand. Ik heb dus absoluut geen financiële risico's genomen en steeds als goede (slimme?) huisvader gehandeld. De vraag is nu, krijg je dat ook zo "fiscaal" (juridisch) verkocht en welke kans maak je met dit verhaal bij de taxatie dienst (of eventueel in de rechtbank)?
Die + €700.000 zou ik echt wel graag anders spenderen dan ze zomaar aan de belastingen te geven. Ik heb er helemaal geen probleem mee om ze weg te geven "aan de maatschappij" maar dan veel liever aan iets als "de warmste week" of "kom op tegen kanker" dan dat "vadertje staat" ze gaat verkwanselen....
Alvorens naar een "ruling" over te gaan toch graag hier eens luisteren wat men er van denkt... Kan je zo een ruling niet beter via een advocaat aanvragen?
Een andere optie is natuurlijk gewoon niks doen en er niet te opvallend van "genieten", maar ik hou niet zo van in't zwart en geniepig....