Ik ben wat informatie aan het zoeken over het oprichten van een freelance business in andere EU landen.
LeapIn (
https://www.leapin.eu/) maakt het gemakkelijk voor iedereen om een freelance business op te zetten in Estland.
Hoe zit dat dan met de belastingen vraag ik me af?
In Estland betaal je pas corporate taxes vanaf je je winst distribueert en uit je bedrijf haalt, wat 20 procent belast is.
Aangezien ik Belgische tax resident ben en wil blijven, betaal je nog altijd inkomstenbelastingen in Belgie.
Maar hoe zit dat met vennootschapsbelastingen hier. Dubbel taxation agreement is er, maar is niet heel duidelijk.
Ook op de site staat het volgende :
"if you are based permanently in a country and provide your freelancing work to your customers in your country, the country's authorities could argue that since the value is permanently created in your country to large extent. If you traveled around and delivered your services at the customer’s place significantly, it would be more justified to keep on treating the company as a tax resident of Estonia. "
Moest mijn bedrijf aanzien worden als Belgisch tax resident, dan betaal ik dubbel belasting op de vennootschap.
Dit is eigenlijk mijn hoofdvraag. Hoe vermijd ik dit het beste?
Mijn plan is om in de toekomst een freelance bedrijf op te richten nadat ik wat meer ervaring heb, rond te reizen als digital nomad, mezelf een salaris te betalen uit mijn buitenlands bedrijf en hierop inkomstenbelastingen te betalen in Belgie. De rest blijft onbelast in je bedrijf (tot je de winst distribueert, dit is uniek voor Estland). Mijn klanten zouden niet uit Belgie zijn, en ik zal er ook minder dan 6 maanden op een jaar verblijven normaal. Ik wil me niet echt uitschrijven uit bevolkingsregister, aangezien ik nergens anders permanent wil gaan wonen voor de komende jaren, maar wil rondreizen en werken,
Mij lijkt het wel dat Belgie toch aanslag kan doen op de corporate taxes ook in Estland, en dit zo dubbel belast kan worden,..
Heeft iemand meer info hieromtrent. Ik ga in de toekomst zowieso wel nog naar een adviseur,