Aanleiding zou volgens de bank zijn dat hij per e-mail was uitgenodigd om zijn nieuwe identiteitskaart voor te leggen.
Omdat de politicus die mail niet heeft gezien, heeft hij zijn eID niet tijdig gevalideerd, en dus werd zijn rekening opgezegd.
Volgens de politicus heeft hij weet van anderen in gelijkaardige situaties.bleek na onderzoek dat de bank besloot om de relatie eenzijdig stop te zetten omdat hij zijn vernieuwde identiteitskaart niet op tijd was komen tonen.
Als ik vergelijk bij mijn bank (niet BNP Paribas), ontvang ik berichten via internetbankieren en zelfs een brief op mijn thuisadres.
Pas als alle communicatiemiddelen zijn uitgeput en geen antwoord ontvangen is, dan pas zou men de rekening blokkeren.
Ik ken niet de details van de gebeurtenissen, maar ik stel me toch de vraag:
- De rekeninghouder mist een e-mail en zijn rekening wordt bij niet reageren opgezegd. Kan dat zo maar (wettelijk of reglementair)? Men had tenslotte zijn adres en telefoongegevens. Moet niet eerst alle middelen worden aangewend om de klant te contacteren?
- Stel dat de bank in de fout ging, wat kan men dan doen? Recht op schadevergoeding voor gebeurlijke betalingen of ontvangsten die niet zijn doorgegaan?