Keuringsattest elektrische installatie.

Henr III
Topic Starter

Keuringsattest elektrische installatie.

#1 , 12 sep 2008 21:09

Mijn dochter heeft een compromis ondertekend bij de notaris voor de aankoop van een appartement.
Na enkele dagen belt de notaris dat er een keuringsattest zal volgen.
Er is geen verliesschakelaar aanwezig zodat het vermoedelijk negatief zal zijn.
Kan men procedure fouten inroepen daar het attest niet aanwezg was bij de compromis, zodat men toen nog over de prijs of wie de nodige herstellingen zou laten uitvoeren en betalen kon onderhandelen.
Daar er niet gesproken is over dat attest was er van uitgegaan dat dit positief zou zijn.
Zijn er duidelijke regels over het tijdstip van dit attest.

vriendelijke groeten

Henri

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 13 sep 2008 20:21

Ik heb elders op dit forum gelezen dat een keuringsattest pas echt van belang heeft vanaf aktes die in 2009 getekend worden. Pas vanaf dan zijn die keuringsattesten een leidraad om eventuele herstellingen verplicht uit te voeren. Volgens wat ik begrepen heb is een keuringsattest tot eind 2008 niet dwingend in de zin dat uw dochter herstellingen MOET uitvoeren om in regel te blijven. Het hangt dus af van wanneer de akte verleden wordt.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Henr III
Topic Starter

#3 , 13 sep 2008 21:11

Bedankt voor de info. Voorlopig nog geen attest ontvangen.
De compromis was begin september geloof dat het max 4 maand is voor
de akte dus veel kans dat het dit jaar nog zal zijn.
Zijn nu bezig met de lening en schulsaldoverzekering.
Laat iets weten als het attest er is, of zijn er al mensen met ervaring met een negatief attest?

Vriendelijke groeten

Henri

Reclame

bartpeter

#4 , 14 sep 2008 14:12

Keuringsattest is vereist bij elke verkoop vanaf Juli 2008!!

j.demoor

#5 , 14 sep 2008 19:21

“...Art. 2. In artikel 276 van het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 1 juli 1992, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het opschrift wordt vervangen als volgt : « Art. 276 - Controlebezoek van laagspanningsinstallaties vóór elke verzwaring van de aansluiting op het openbaar verdeelnet of bij elke overdracht van eigendom van de betrokken wooneenheid »; 2° in het eerste lid worden tussen de woorden « wordt gevraagd » en « moet het voorwerp uitmaken » de woorden « of wanneer de betrokken wooneenheid het voorwerp uitmaakt van een overdracht van eigendom » ingevoegd; 3° vóór de bestaande tekst van het tweede lid wordt een zin ingevoegd luidende : « Iedere aanvraag tot verzwaring van de aansluiting wordt vergezeld van het proces-verbaal van onderzoek van de elektrische installatie. »; 4° het artikel wordt aangevuld met de volgende leden : « De verkoper van de betrokken wooneenheid laat te zijnen laste het in het eerste lid beoogde controlebezoek uitvoeren en bezorgt vervolgens het proces-verbaal van onderzoek aan de notaris. De overeenkomst van overdracht van eigendom vermeldt de overhandiging van het origineel van het proces-verbaal van onderzoek. » Art. 3. Dit besluit treedt in werking op 1 (juli 2008)“(1 APRIL 2006. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 maart 1981 waarbij het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties voor de huishoudelijke installaties en sommige lijnen van transport en verdeling van elektrische energie bindend wordt verklaard en tot wijziging van artikel 276 van het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties).

Eis dus aangetekend van de notaris kopie van voornoemd proces-verbaal van onderzoek,met verwijzing naar dit Koninklijk Besluit.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#6 , 14 sep 2008 19:37

Sinds 1/7/2008 is idd een keuringsattest van electrische installatie nodig bij verkoop van huizen van voor 1981. Of een attest positief of negatief is , maakt niets uit voor de verkoop. Het heeft een louter informatief karakter over de toestand van de installatie , zodat een koper weet welke verbeteringen of aanpassingen wenselijk zijn. Men kan natuurlijk zijn bod op een woning laten afhangen van dit attest , maar het houdt een verkoop niet tegen. Het kan wel van belang zijn voor de brandverzekering. Er is nl. vastgesteld dat veel huisbranden veroorzaakt worden door onaangepaste electrische installaties. De kosten van het attest zijn voor de verkoper , maar de gevolgen zijn ten laste van de koper.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mapleleiah

#7 , 14 sep 2008 20:54

Ik had de OP verkeerd begrepen. Ik dacht dat hij/zij bang was voor verplichte kosten als gevolg van een negatief attest.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Patvantstad

#8 , 20 sep 2008 12:25

Toch nog één vraagje over dit item :

Die verplichting vanaf 1 juli, moet daaraan voldaan worden bij het verlijden van de akte of bij het ondertekenen van de compromis?

Voorbeeld : compromis wordt getekend in juni 2008 (dus voor 1 juli) en akte passeert in oktober 2008.

azery1

#9 , 17 jan 2009 11:54

Als ik mij niet vergis moeten de attesten (elektriciteit en energie) aanwezig zijn voordat men een pand mag te koop aanbieden. Men is bij afwezigheid van deze attesten in fout!!!!! en beboetbaar!!!!

simonjo

#10 , 18 jan 2009 00:51

Zo een attest kan wel gevolgen hebben voor de stroomleveringen, recent kocht ik een pand met volgende vermelding in de akte:

...door het controleorganisme OCB een controlonderzoek is gebeurd van de electrische installatie op 25 juni 2008 waarin gesteld wordt dat de installatie niet voldoet aan de voorschriften van het AREI. De koper verbind er zich toe om alle, in voormeld PV, nodige aanpassingen, verbeteringen, herstellingen en vernieuwingen onverwijld uit te laten voeren en tijdig, te weten binnen 18 maanden, tot herkeuring over te laten gaan...

Als ik dit goed begrijp zal de electriciteitsmaatschappij mij afsluiten indien er binnen 18 maanden geen geslaagde keuring plaats vind.

dieke

#11 , 18 jan 2009 20:12

Als ik mij niet vergis moeten de attesten (elektriciteit en energie) aanwezig zijn voordat men een pand mag te koop aanbieden. Men is bij afwezigheid van deze attesten in fout!!!!! en beboetbaar!!!!
Volgens de wettekst die j. demoor hierboven aanhaalt, vergis je je wel degelijk. In die tekst staat er dat er in de overeenkomst van overdracht van eigendom een vermelding moet staan ivm overhandiging van dit controlebezoek ivm elektriciteit. M.i. is overdracht van eigendom het moment waarop de sleutels overhandigd worden aan de koper, en dat is dus bij het ondertekenen van de definitieve akte.

M.i. kan TS (Henri) dus de verkopers in dit geval niets ten laste leggen.

azery1

#12 , 18 jan 2009 20:26

Dat er leugenaars rondlopen weet ik wel, maar zoveel....!!!
Dan moet de staat de nieuwslezers censureren want men heeft dat onlangs zo op het nieuws verteld. Ik verschiet in niets meer: na zevenmaal een notaris nodig gehad te hebben was er bij uitzondering van één, steeds wat fout. Tracht die misser maar goed te maken. Ik zit nu nog met een appartement dat niet verkocht kan worden omdat indertijd niet goed was nagekeken op bouwmisdrijven; De papieren van de notaris waren "goed" tot wanneer ik mij rechten wilde laten gelden voor de rechtbank van brugge: één oplichterij. Als u het wilt kopen, zeer graag (met prachtig zicht op zee; maar ik ben er vet mee!!!)
Speel liever zeker eer u betaalt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Geen bewijzen, NIETS tekenen.

Terug naar “Kopen”