#1 , 12 mei 2016 10:53
Besten,
Moeilijk, om te weten waar plaatsen, hopelijk hier juist.
Her en der, heb ik al gelezen, dat in Duitsland B&B's, hotel en zelfs vakantieparken, een brief in de bus gekregen hebben van een advocaat, met een minnelijke schikking, voor het illegaal content, dat op deze lijn gedwonload en/of gestreamed geweest is. Bepaalden hebben hun wifi afgesloten, andere hebben hun wifi laten uitbaten door een ISP zelf.
In België, is het streamen van content, nog een grijze zone. Niet dat ik het downloaden en streamen van niet betaalde content goedkeur, maar ik vraag me af, hoe ze dergelijke kunnen zien controleren? Je zou toch denken, als er verschillende zaken worden gedaan, gesurft, gemaild, gedownload en gestreamed, dat dit toch allemaal door dezelfde data gaat? Of kan men de data die naar een klant gaat analyseren, en zien wat er binnen komt? En als men dat kan, hoe kan men dan zien, of de inhoud wel of niet illegaal is?
Toen dacht ik misschien, dat men gaat controleren op poorten, of poortscans doet, op bepaalde programma's, doch, kan men met Utorrent bvb perfect legaal content downloaden. ik download regelmatig een update van een Russische driver dvd, die enkel gaat via torrent.
En ten 2de, vroeg ik me af, als in België het straks ook verboden wordt om bepaald content te streamen, of men zomaar de data die naar een klant gaat, mag analyseren of observeren, ik denk hierbij aan de wet op de privacy. Of gaat men hierin wetswijzigingen doen? Ik las zelfs, dat bepaalde landen, de rechten organisatie's, zomaar ip's zal kunnen inkijken die mogelijks illegaal content streamt/download.
Je zou denken, dat de data die binnenkomt allemaal enen en nullen zijn, maar men kan blijkbaar al veel doen.
Voor ik een ban o.i.d. krijg, wil ik benadrukken, dat ik met deze vraag geenszins middelen/gebruik wil gaan invoeren noch derden wil aanzetten, om het bovenstaande te bevorderen, of te omzeilen. Het gaat mij enkel over, hoe men zoiets kan opsporen, en de legaliteit ervan. Want onbetaalde content streamen is diefstal, gelijk een brood meenemen bij de bakker zonder te betalen.