Ik vraag me alleen af of het wettelijk noodzakelijk is de lening mee op mijn naam te zetten.
Zoals gezegd, wettelijk is helemaal niets verplicht. Als je enkel borg staat voor de lening, staat de lening niet mee op jouw naam, maar zal je wel moeten tekenen voor de borgstelling. Als je mee de lening wil aangaan, zal je naam ook op de lening komen en zal je daar ook voor moeten tekenen.
Ik sluit me aan bij meeboo. €6500 is geen bijzonder groot bedrag. Als daarvoor moet geleend worden, ben je de eerste stappen aan het zetten naar financiële problemen. Is het "goed" dat zal aangekocht worden met dit bedrag echt noodzakelijk? (Als dit bijvoorbeeld een 4K smart TV is: neen, dit is niet noodzakelijk. Als dit een tweedehandswagen is omdat uw partner met het openbaar vervoer bijna niet op zijn werk geraakt anders, is dit min of meer wel noodzakelijk) Als het om een niet-noodzakelijke aankoop gaat, zou ik proberen om uw partner te overtuigen om te sparen voor deze aankoop, in plaats van ervoor te lenen. Als hij dit niet van plan is, zou ik alles behalve geneigd zijn om zelf ook maar één krabbel te zetten wat die lening betreft...
Maar bon, ik denk dat je de risico's nu wel kent en een antwoord gekregen hebt op uw vraag? Aan u de keuze wat je wil doen. Niemand kan u tot iets verplichten. Juridisch ben je helemaal tot niets verplicht, maar de bank ook niet. Als zij uw partner geen lening wensen te geven zonder uw "krabbel", is dat hun volste recht.