Ondertussen berichten de media, waaronder [url=http://www.standaard.be/cnt/dmf20170310_02773469]De Standaard[/quote].In solidariteit: deel aub!
Vrienden,
Sinds enkele weken zitten 11 Roma met kinderen en een hond in ons huis in Gent. Ze hebben het gekraakt, maken gebruik van egw op onze kosten, strippen het huis alsook het aanwezige meubilair. Dat speelt zich af in het huis dat wij sinds 2 maanden gekocht hebben en waar wij ook gedomicilieerd zijn. De politie is vaststelling komen doen van de feiten, maar verder weigeren ze stappen te ondernemen om ons huis te ontruimen. Nochtans erkennen ze dat het bij deze gaat om het verbreken van de zogenaamde huisvrede. Alle bevoegde instanties, de politie incluis, erkennen dat het hierbij gaat om inbraak. Volgens de politie moet alles geregeld worden via de vrederechter en dat is een lange procedure. Wij zijn op zijn zachtst gezegd radeloos.
Wij begrijpen niet dat het woonrecht van de enen toegestaan wordt door datzelfde woonrecht van anderen te stelen.
Dat is de situatie in Gent. Maar klaarblijkelijk is het zo dat iedereen die morgen naar de bakker gaat, de deur achter zich dicht trekt, het risico loopt om niet meer in zijn huis binnen te mogen en elders onderdak moet vinden. Ondertussen zal het huis in de meest barre omstandigheden gebruikt worden, de koelkast leeggehaald, en de meubels verworden tot brandhout.
Help ons. Stuur jullie solidaire noodkreet naar de burgemeester van Gent, als hoofd van de politie: [email protected]
Natuurlijk vinden wij de situatie van de Roma's schrijnend. Maar het is volstrekt onaanvaardbaar dat dit de manier is volgens dewelke zij in extremis een dak boven het hoofd krijgen. Dat is de verantwoordelijkheid van de hele stadsgemeenschap en niet van ons als toevallige particuliere burgers. Wij willen als burger absoluut solidair zijn en actief meewerken aan een duurzame oplossing, maar aanvaarden een dergelijke situatie niet. Aub, help ons.
Kan dit verhaal wel kloppen vraag ik me dan af?
Het gaat blijkbaar niet om een leegstaand pand, de huurders zijn er zelfs gedomicilieerd. Stel dat ze terugkomen uit Vietnam, dan kunnen ze gewoon hun huis binnen (breken) en zelf vaststellen dat er inbrekers/vandalen aanwezig zijn (=strafrechtelijk feit en heterdaad) en de politie verwittigen.
Wat mis ik of wat mist het verhaal?