Ik geloof Sifried ook voor geen meter , maar om concreet op uw opmerking te antwoorden: ik werk jaarlijks ook twee weken gratis voor een bedrijf (als vrijwilliger), en dit al jarenlang. Nog nooit heeft ook maar één iemand, vanuit gelijk welke hoek zich ook maar énige vraag omtrent zwartwerk gesteld. Uiteraard heb ik ook nooit enige vraag gekregen die ik vervolgens beantwoorde met: "het gaat jullie niet aan" om dan te wijzigen naar "het is veel minder dan wat ik met werkzaamheden X verdien" om dan af te sluiten met "ik krijg er niks voor"... Ook de idiote uitleg van "ik ben van bankrekening gewijzigd en wist dus niet goed meer of ik al dan niet betaald werd" slaat nergens op. Ik ben ook al twee keer van bank gewijzigd en weet donders goed dat ik NOOIT voor mijn vrijwilligerswerk betaad ben en dat ook nooit zal gebeuren. Punt.als je beweert voor een bedrijf gratis prestaties te leveren, is er toch een wettelijk vermoeden van zwartwerk mogelijk.
Klopt. Vrijwilligerswerk voor een bedrijf (geen vzw) kan nooit. Is altijd zwartwerk, tenzij het over niet-productieve arbeid van heel korte duur gaat, wat in deze niet het geval is.Pertinente vraag.
Volgens mijn weten kan je voor een vennootschap geen vrijwilligerswerk doen.
(Gisteren nog bevestigd gehoord door Marleen Denef).
100% met je eens maar hoe zit dit dan met de zaakvoerder onbezoldigd ?Volgens mijn weten kan je voor een vennootschap geen vrijwilligerswerk doen.
toch wel, omdat men veronderstelt dat de zaakvoerder uiteindelijk bij groei van de onderneming, al dan niet direct zal meedelen in de winst.Een zaakvoerder is niet noodzakelijk een aandeelhouder, dus meer waarde hier niet altijd van toepassing.