#1 , 09 feb 2017 20:21
Beste,
Begin december 2016 ben ik bij een verkoper van tweedehandsauto's een wagen gaan bezichtigen die geadverteerd werd als " auto verkeert in absolute nieuw staat, echt een topper om te zien en zeker om mee te rijden. Tijdens de bezichtiging kregen de verkoper en ik geen akkoord over de prijs en ben ik terug naar huis gereden.
Thuis aangekomen heb ik per mail een bod gedaan met vermelding van een aantal voorwaarden voor dit bod. Namelijk : volledig nazicht van de wagen,
verhelpen kleine lekkages, gekeurd voor verkoop, groene keuringskaart zonder opmerkingen enz. De verkoper heeft mijn bod aanvaard en mij een bestelbon doorgemaild met de gegevens van de wagen en een handgeschreven vermelding op de bestelbon : oldtimer gekeurd, nazien op lekkages, levering uiterlijk week....
Ik heb deze bestelbon niet moeten ondertekenen en terugsturen ondanks mijn vraag of ik dit moest doen.
Tijdens de rit naar huis merkte ik dat de verwarming van de wagen enkel koude lucht blaast en dat de wagen zeer slecht remt. Na mijn thuiskomst stalde ik de wagen in mijn garage en merkte ik even nadien vlekken van motorolie, versnellingsbakolie en koelvloeistof onder de wagen. Ik heb de verkoper diezelfde dag per mail op de hoogte gebracht van deze gebreken.
Tevens bleek de verkoper een aantal benodigde documenten voor inschrijving van het voertuig niet meegeleverd te hebben waardoor de wagen uiteindelijk pas begin Januari 2017 op mijn naam ingeschreven en gebruikt kon worden.
Door de olielekken en de slechte remmen wens ik het voertuig echter niet te gebruiken tot het hersteld is. Ondanks enkele gemaakte afspraken om tot herstelling over te gaan, worden deze steeds op het laatste moment door de tweedehandsverkoper afgeblazen wegens restauratiewerken aan andere wagens die uitgelopen zijn. Eén gemaakte afspraak heb ik zelf moeten afzeggen daar de wagen absoluut niet wilde starten. Een bevriend garagist is toen naar de wagen komen kijken en stelde een breuk in de ontstekingskabel vast. Tevens stelde deze vast dat het gaspedaal blijft hangen waardoor er tijdens het remmen ook "gas" gegeven wordt waardoor de wagen uiteraard slecht afremt.
Teleurgesteld door al deze zaken bracht ik in mailverkeer het woord garantie ter sprake. Volgens de verkoper kan er van garantie echter geen sprake zijn daar het een oldtimer betreft. Tevens had hij op de factuur een aantal vermeldingen gedaan als : herstellingswerken uit te voeren aan heel de auto. Deze waren echter niet op de bestelbon hernomen.
Ik heb nu volgende vragen :
- Heb ik recht op twee jaar garantie op de wagen daar de duur ervan niet beperkt is tot één jaar op de bestelbon en er op de bestelbon zelfs helemaal niet gesproken wordt over garantie? Hoe kan ik deze garantie afdwingen mocht ik er recht op hebben?
- Is er een gebrek aan overeenstemming daar de wagen beschreven werd als "in absolute nieuw staat" maar afgeleverd werd met al de lekken, niet werkende verwarming, niet werkende airco.
- Heb ik het recht om de wagen binnen te brengen in een VAB diagnose centrum en kosteloze herstelling te eisen van de verkoper van al de onderdelen van de wagen die zich niet in "absolute nieuw staat" bevinden. Ik denk daarbij aan vering, remschoenen, uitlaat enz?
- Zou een eventueel compressieverlies van de motor kunnen aanvaard worden als een gebrek in overeenstemming met de geadverteerde omschrijving als zijnde "in absolute nieuw staat"?
Ik dank u alvast voor de aandacht voor mijn probleem.