reguralisatie

starsky
Topic Starter

reguralisatie

#1 , 02 jan 2009 17:25

3 jaar geleden hebben we ons huis verbouwd. We hebben binnen 2 steunmuren verwijderd en poutrels gestoken. Het dak van onze achterbouw was volledig kapot, dus dit dak hebben we vervangen door een nieuw dak maar wel 30 cm hoger. We zouden binnekort ons huis willen verkopen maar ik wil eerst alle bouwovertredingen laten reguraliseren. Maar nu hebben ze mij verteld dat dit niet nodig is omdat ze bij stedenbouw geen of heel weinig informatie over ons huis hebben omdat het al zo oud is (1953), zelf hebben we ook geen grondplan van ons huis. Wat kan ik het beste doen?
Toch laten reguraliseren of niets doen?
Als ik er zeker van ben dat de reguralisatie word goedgekeurd dan zou ik toch wel een aanvraag willen indienen.
Worden deze bouwovertredingen over het algemeen als kleine overtredingen beschouwd en gaan ze het daarom sneller goedkeuren of word het bekeken als een zware bouwovertreding?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
simonjo

#2 , 03 jan 2009 19:29

U verwijderde steunmuren en verving een dak (inclusief dak constructie), dan moet u een architect inschakelen. Is dit gebeurt?

Zo niet, dan zal u zeker een architect moeten vinden die dit wil behandelen om een regularisatie erdoor te krijgen.

Mijn ervaring leert spijtig genoeg dat als je navraag gaat doen, je slapende honden wakker maakt met alle gevolgen van dien.

Alternatief is verkopen zoals het is, de verkopende notaris dient dan een aantal opzoekingen te doen, inclusief aan de gemeente vragen of er bouwovertredingen zijn, eventueel dagvaardingen hiervoor...

Je ziet dat dit niet als pluspunt kan gelden tijdens een verkoop.

starsky
Topic Starter

#3 , 04 jan 2009 11:03

Er kwam geen architect aan te pas tijdens de verbouwingswerken.
Het dak was een plat dak waarbij we nieuwe brikken hebben laten leggen.

Ik heb deze week al wel een architect gecontacteerd die we wil begeleiden met de rgularisatieaanvraag. Deze architect zei dat de regularisatie geen probleem zou mogen zijn.
Maar ja, ik wil echt wel zeker zijn.
En zoals u zegt, proberen om geen slapende honden wakker te maken.

De bouwovertredingen zijn ongeveer 2 jaar oud.
Dus ik kan beter nog 3 jaar wachten voor te verkopen zodat ze verjaard zijn en ik geen boete meer kan krijgen?
Of kunnen ze mij binnen 3 jaar nog steeds een boete opleggen?

Nu hebben ze mij ook verteld dat ze bij stedenbouw niet weten hoe de indeling van ons huis er van binnen uitziet, enkel de buitenzijde. Kan dit kloppen? Als dit klopt dan kunnen ze ook nooit teweten komen dat we steunmuren hebben verwijderd.

Reclame

j.demoor

#4 , 04 jan 2009 13:57

“Art.44.§ 1. Niemand mag zonder voorafgaande schriftelijke en uitdrukkelijke vergunning van het college van burgemeester en schepenen :1. bouwen, een grond gebruiken voor het plaatsen van een of meer vaste inrichtingen, afbreken, herbouwen, verbouwen van een bestaande woning, instandhoudings- of onderhoudswerken uitgezonderd...”(Wet van 29 maart 1962 houdende organisatie van de ruimtelijke ordening en van de stedebouw).

Voornoemde bepaling is bij mijn weten de vroegste bepaling inzake ‘bouwovertredingen’.Zij was niet van toepassing op gebouwen die reeds in 1953 waren opgericht,zoals het uwe.

Indien uw stedenbouwkundige ambtenaar geen latere bouwovertredingen kan aantonen dan zijn er ook geen te regulariseren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

starsky
Topic Starter

#5 , 04 jan 2009 21:31

Dus m.a.w. ik kan altijd zeggen dat ik het huis zo gekocht heb en dat die overtredingen jaren geleden zijn gebeurd. Ze kunnen toch nooit tot op het jaar uitzoeken wanneer die overtredingen in stand zijn gebracht? Of gaan ze dan de vorige bewoners ondervragen? Ik ga natuurlijk geen smeerlap zijn en de schuld in hun schoenen schuiven.

Terug naar “Andere”