einde contract, nog geen huurgeld gezien, huurders niet weg

gertdegroote
Topic Starter

einde contract, nog geen huurgeld gezien, huurders niet weg

#1 , 12 okt 2008 15:43

Hallo,

het is reeds een tijdje geleden dat wij hier nog een berichtje plaatsten.

4/7/08 kochten mijn vriendin en ik samen een huisje. Het huis was nog bewoond door huurders. Hiervan was enkel een mondelinge huurovereenkomst.

Samen met de notaris werd de eerste brief opgesteld, hierin stond dat zij tot 31 oktober de tijd hadden te verhuizen en dat dus tegen die datum het huis moet vrij zijn.

ook in die brief stond dat de huurders het huurgeld vanaf 1/7 op ons rekeningnummer moesten storten (zo afgesproken met de vorige eigenaar). Sindsdien hebben wij iedere maand braaf een aangetekend schrijven gestuurd met de vraag het geld van die maand en de vorigen op onze rekening over te schrijven.

Mijn laatste contact met de huurders (dat enkel van onze kant komt) was vorige week. Ik belde om te vragen of ze al iets anders hadden gevonden. Het antwoord was negatief. Ze zijn aan het wachten tot hun een sociale woning wordt toegewezen door het ocmw.

ondertussen hebben wij dus 4 maand geen huur gekregen, hebben wij zelf 4 maand huur betaald, en betalen wij al 4 maand de lening af. Het schammele bedrag dat de huurders moeten betalen voor het huis bedraagt 273 euro, het is misschien niet veel maar voor 2 jonge mensen met een huur en een lening is het wel veel.

Een rechtzaak aanspannen zal ons waarschijnlijk nog eens 3 tot 4 maand kosten of meer. Dit zie ik persoonlijk echt niet zitten. Wij zouden het huis zelf verbouwen, en hoe langer ik moet wachten met beginnen (alleen al met meten) hoe langer wij zelf huur moeten betalen.

Nu werd ons verteld door een voormalig bankier dat het wettelijk mogelijk is vanaf de verstreken vervaldatum het huis te betreden en werken te beginnen, ook al zijn de vorige huurders nog steeds aanwezig. Ergens kan ik het wel begrijpen in de zin dat die mensen dan onwettig in het huis aanwezig zijn en dus kunnen worden beschouwd als krakers. Langs de andere zijde lijkt het mij echter juridisch onwaarschijnlijk.

het zou echter wel mooi zijn moest ik gewoon al een aantal dingen kunnen doen, met of tegen hun zin. Ze hebben ons al 4 maand aan het lijnjte gehouden en we zijn het lichtelijk beu.

Vandaar dus mijn vraag wat onze mogelijkheden allemaal zijn en of er mensen zijn die al ervaring hebben in dit soort zaken.

Wat is de snelste en beste manier van werken?

Vriendelijke groeten
Gert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 okt 2008 18:38

“Art.9...Hetzelfde geldt wanneer de huurovereenkomst geen vaste dagtekening voor de vervreemding heeft, indien de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden betrekt. In dat geval kan de verkrijger evenwel de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen, om de redenen en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3, §§ 2, 3 en 4, mits aan de huurder, op straffe van verval, een opzegging van drie maanden wordt betekend binnen drie maanden te rekenen van de datum van het verlijden van de authentieke akte tot vaststelling van de overgang van eigendom.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Indien ‘4/7/08 kochten mijn vriendin en ik samen een huisje’ betekent dat op die dag de authentieke akte verleden is dan kunnen de drie maanden opzegging niet meer eindigen op 31 oktober 2008.

“Art.1728.De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :...2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Voldoet hij de huurprijs niet dan kan u zijn veroordeling daartoe vorderen bij de vrederechter,vermeerderd met de nalatigheidsintrest.

“Art.1760.In geval van ontbinding van de huur door de schuld van de huurder, is deze verplicht de huurprijs te betalen gedurende de tijd die voor de wederverhuring nodig is, onverminderd de vergoeding van de schade die door het wangebruik mocht zijn veroorzaakt.”(B.W.).

U kan dan gelijktijdig de ontbinding van de huur vorderen.

“Art.1344bis.Onder voorbehoud van...kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Gerechtelijk Wetboek).

Zie verder http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.

Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mijnhuurder

#3 , 03 jan 2009 17:54

U bent reeds 2 maanden te laat om naar het vredegerecht te stappen, de meeste rechtbanken "aanvaarden" dat er een probleem is als de huurder 2 maanden achterstaat.

Zoals J.demoor correct aangeeft kan u dan ook de verbreking van de huurovereenkomt vragen en u zal die normaal bekomen (genre: pand te verlaten X maanden vanaf ...).

Procedure is zowat gratis en je bent zelfs niet verplicht van een advocaat te nemen.

Ik vrees dat er niet veel anders opzit, want ik heb niet de indruk dat uw "huurders" ook maar enige intentie hebben om te betalen, niet nu, niet later.

Tot ze er uit zijn zou ik zelf het pand onder geen beding betreden, kan aanleiding geven tot veel miserie (kan als huisvredebreuk gezien worden). cfr bv deze post http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=11728
De referentie rond verhuren in Belgie, appartement, huis, garage, box, etc: www.mijnhuurder.be

Reclame

Terug naar “Andere”