verkoop via immokantoor

chrisje
Topic Starter

verkoop via immokantoor

#1 , 31 dec 2008 11:41

Ik huur een woning met contract 3-6-9. De eigenaar heeft beslist de woning te verkopen via een immokantoor. Hoeveel dagen moet ik het huis ter bezichtiging openstellen? Het immokantoor stelt momenteel de eis dat ik het pand enkel overdag zou openstellen. Maar daar ik ga werken, heb ik voorgesteld van 2 avonden in de week van 18u tot 21u. Kan het immokantoor mij verplichten om andere dagen te kiezen, of heb ik als huurder het laatste woord?

Kan iemand mij helpen aub?

Bedankt voor alle reakties

Groetjes,

Chrisje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 31 dec 2008 12:41

Eerst en vooral even dit: het immokantoor heeft niets, maar dan ook niets te eisen. Laat dat duidelijk zijn. Laat je niet overdonderen. Staat het immokantoor in het huurkontrakt vermeld als bemiddelende partij ? Neen ? Dan stuur je hen wandelen, en deal je enkel rechtstreeks met de huisbaas. Zo eenvoudig is dat. Indien ze wel in het huurkontrakt vermeld staan, kan je hen wel als gesprekspartner bejegenen, maar hebben ze nog niets te eisen, maar kunnen zij enkel en alleen suggereren. Volgens de huurwet (die op dat gebied wel vaag is) moeten die zaken van bezoekuren gewoonlijk in samenspraak tussen beide partijen geregeld worden.

Staat er wat betreft die bezoekuren iets in je kontrakt ?

De regel is gewoonlijk 2 of 3 dagen gedurende 3 uur in gezamenlijke overeenkomst.

Of het immokantoor van jou mag verlangen dat dit overdag moet gebeuren kan enkel een verederechter beslissen. En dat je de sleutels zo maar aan hen zou moeten geven opdat zij de bezoeken overdag kunnen laten gebeuren lijkt mij ook niet logisch. Ik denk dat in dit geval, moest er geen overeenkomst met het inmmokantoor gevonden worden, zij of jij de zaak in verzoening voor de verederechter zullen moeten brengen, wat trouwens gratis is.

Misschien kan iemand van het forum naar een jurisprudentie van een dergelijk geval verwijzen, ookal omdat er toch meer mensen zijn die zoiets ooit meegemakt hebben. Veel mensen werken idd nog overdag en die kunnen toch niet verplicht worden hiervoor verlof te moeten nemen, dacht ik.

chrisje
Topic Starter

#3 , 31 dec 2008 12:54

Bedankt JohnD,voor je snelle reaktie.

In mijn huurcontract staat nergens een melding van het immokantoor, dus... daar kan ik dan al gerust in zijn.

Ik heb met verschillende andere immokantoren contact gehad, en die plannen wel s'avonds bezoeken met eventuele kopers , dus snap ik ni goed waarom dit immokantoor daar zoveel problemen van maakt.

Ik hou gewoon voet bij stuk, en laat mij verder niet meer intimideren door dit immokantoor. Kvind het een spijtige zaak dat het immokantoor mij probeert onder druk te zetten.Maar dat is het leven zeker?

Nogmaals bedankt he JohnD

Groetjes

Reclame

JohnD

#4 , 31 dec 2008 15:44

In mijn huurcontract staat nergens een melding van het immokantoor, dus... daar kan ik dan al gerust in zijn.
Wel ja, je kan hen dat alvast reeds melden. Een eenmalig AS zou voldoende moeten zijn. Zelfs als zij een schrijven laten zien waarin bvb zou staan dat de eigenaar hen bepaalde volmachten geeft, wil dat nog niet zeggen dat dit jou bindt. Het is niet zo dat zij bvb kunnen handelen als tussenpersoon zoals bvb een advokaat, indien het bij de aanvang kontraktueel niet vastgelegd is in het huurkontrakt. Veel huisbazen laten hun zaakjes regelen door immokantoren, wat hun goede recht is. Dus tenzij het in het kontrakt vermeld staat hoef jij strikt genomen nog niet eens te reageren op hun schrijven.
Ik heb met verschillende andere immokantoren contact gehad, en die plannen wel s'avonds bezoeken met eventuele kopers, dus snap ik ni goed waarom dit immokantoor daar zoveel problemen van maakt.
Juist, ze worden er in elk geval dik genoeg voor betaald door de huisbaas, dus laat ze maar wat overuren doen op hun kosten zou ik denken.
Ik hou gewoon voet bij stuk, en laat mij verder niet meer intimideren door dit immokantoor. Kvind het een spijtige zaak dat het immokantoor mij probeert onder druk te zetten.
Onthou dat zij zelfs juridisch in de plaats van de huisbaas, niet kunnen optreden voor de vrederechter, omdat ze niet vermeld staan als gevolmachtigde in het huurkontrakt. Moest de zaak voor de vrederechter komen kan je hen gewoon de laan uitsturen en is er geen vrederechter die dat weigeren. Dit is nu eenmaal wettellijk geregeld. Het is dus de huisbaas zelf en/of zijn advokaat, enkel deze twee kunnen de tegenpartij vormen in een betwisting voor de verederechter.

Bart
Beheerder
Juridisch actief: Ja

#5 , 01 jan 2009 12:17

Chrisje, in veel huurcontracten staat er een clausule opgenomen waarvan de inhoud neerkomt op "indien de verhuurder de woning te koop stelt, zal de huurder op bepaalde ogenblikken bezoekende kopers moeten toelaten".

Kijk eens na of dat in jou contract ook opgenomen staat.

Zowieso zou ik zelf de verhuurder contacteren en hem een aantal bezoek-dagen/uren voorstellen. Praten werkt.

Jelle

#6 , 08 jan 2009 12:01

in uw huurcontract staat inzake de regelingen ivm verkoop naar alle waarschijnlijkheid

"de verhuurder of ZIJN AFGEVAARDIGDE"

de makelaar mag dan wel degelijk optreden voor de eigenaar.

een beetje soepelheid en goede wil langs beide kanten kan vaak wonderen doen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jan 2009 17:15

maar dan is het nog altijd de verhuurder die mij zal moeten in kennis stellen dat immokantoor X in zijn opdracht de verkoop doet en wat de practische afspraken de zaak met hen te regelen valt

indien geen brief van verhuurder heb ik geen uitstaans met mensen die in mijn woning willen komen -

wanneer overdag een optie is kan men voorstellen vb zaterdag voormiddag van 10 tot 12 of van 14 tot 16 en dan nog 1 of 2 avonden - leg eventjes de agendas naast elkaar en laat vb ook het immo kantoor met u bellen of het kan of niet als het allemaal vriendelijk kan waarom niet.

Terug naar “Huren”