alimentatie: teveel terugtrekken van belastingen

papap
Topic Starter

alimentatie: teveel terugtrekken van belastingen

#1 , 29 dec 2008 14:40

Ik ben nieuwe voorwaarden aan het onderhandelen voor mijn EOT.
Vroeger betaalde ik 550 euro. In de nieuwe regeling zou ik een alimentatie 220euro op een gemeenschappelijke kinderrekening storten (in het kader van bilocatie).

Ik zie 2 manieren van "fiscale optimalisatie" ;)
a/ Stel dat ik deze nieuwe voorwaarden niet aan de fiscus meedeel, en ik 550 blijf betalen, waarbij dan 230euro (indirect via andere rekening) wordt teruggestort. Dan trek ik nog steeds terug op de volle 550 euro.
b/ Alternatief is dat ik de nieuwe voorwaarden braaf aan de fiscus bezorg, maar sporadisch teveel betaal als er specifieke meerkosten zijn, en die op dezelfde wijze terug recupereer als in a/.

Vergelijkt de fiscus het bedrag dat ik aangeef met dat wat mijn ex aangeeft?
Moet mijn ex ook rekening uitreksels voorzien bij haar belastingaangifte?
Heeft iemand ervaring met zulke constructies?
Wat is het risico (straf)? Allicht is b/ veiliger dan a/..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 29 dec 2008 20:50

Gevonden op de site van de fiscus:

Lijst van de voorwaarden waardoor onderhoudsuitkeringen aftrekbaar zijn:

De volgende vier voorwaarden dienen gelijktijdig voldaan te zijn:
  • - de uitkering moet worden betaald ter uitvoering van een onderhoudsverplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek;
    - de verkrijger van de uitkering mag geen deel uitmaken van het gezin van de persoon welke de uitkering betaalt;
    - de uitkering moet regelmatig worden betaald;
    - de betaling van de uitkering moet met bewijskrachtige bescheiden* worden verantwoord.
Is niet aftrekbaar, de onderhoudsuitkering die is betaald voor kinderen waarover de ouders gezamenlijk het ouderlijk gezag uitoefenen, waarover zij het gezamenlijk hoederecht hebben en waarover de belastingvoordelen voor kinderen ten lasten over hun beide worden verdeeld.

* De bewijskrachtige bescheiden moeten de werkelijkheid en de bestemming van de betalingen voldoende aantonen, zoals bijvoorbeeld bankuittreksels.

papap
Topic Starter

#3 , 30 dec 2008 11:03

Is niet aftrekbaar, de onderhoudsuitkering die is betaald voor kinderen waarover de ouders gezamenlijk het ouderlijk gezag uitoefenen, waarover zij het gezamenlijk hoederecht hebben en waarover de belastingvoordelen voor kinderen ten lasten over hun beide worden verdeeld.
Fiscaal blijven mijn kinderen ten laste van mijn ex, dus kan ik weldegelijk alimentatiegelden aftrekken. Ze krijgt ook het kindergeld. De bilocatie wil enkel zeggen dat de kinderen 50% van de tijd bij elke ouder zijn.

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 30 dec 2008 13:48

Fiscaal blijven mijn kinderen ten laste van mijn ex, dus kan ik weldegelijk alimentatiegelden aftrekken. Ze krijgt ook het kindergeld. De bilocatie wil enkel zeggen dat de kinderen 50% van de tijd bij elke ouder zijn.
De voorwaarden waardoor onderhoudsuitkeringen niet fiscaal aftrekbaar zijn heb ik hierboven reeds aangegeven en nu nog eens in het vet gezet.
Jouw situatie is anders (niet verdeeld) dus valt ze niet onder die voorwaarden.

VISSER

#5 , 30 dec 2008 19:01

Als je met een gezamenlijke kinder/ouderrekening werkt, kan je moeilijk nog iets fiscaal aftrekken, want je betaalt eigenlijk gewoon aan je eigen.

Los van het fiscale aspect kan ik alleen maar het gebruik van een kinderrekening afraden, tenzij je écht nog goed overeenkomt met je ex. Dit vergt veel meer vertrouwen dan tijdens jullie huwelijk.

papap
Topic Starter

#6 , 31 dec 2008 11:42

Als je met een gezamenlijke kinder/ouderrekening werkt, kan je moeilijk nog iets fiscaal aftrekken, want je betaalt eigenlijk gewoon aan je eigen.
dat kan volgens mij, en volgens onze advocaten wel hoor. Die rekening is van de kinderen, en je betaalt alimentatie aan de kinderen.... Iemand ervaring mee?

Los van het fiscale aspect kan ik alleen maar het gebruik van een kinderrekening afraden, tenzij je écht nog goed overeenkomt met je ex. Dit vergt veel meer vertrouwen dan tijdens jullie huwelijk.
Op het eerste zicht heb je gelijk maar vroeger betaalde ik dit geld aan haar, en deed ze ermee wat ze wilde => de rekening werd geplunderd door haar vriend om mee te gaan gokken. Nu betaal ik hetzelfde, maar zal ik tenminste enige zeggingschap hebben over wat er met het geld gebeurd. Maar afspraken zijn idd nodig (uitreksels bijhouden, ...)

Terug naar “Echtscheiding”