Plaatsbeschrijf nog steeds niet uitgevoerd + dreigingen baas

Mcnab
Topic Starter

#16 , 17 dec 2008 21:51

Ok bedankt voor het advies ;)

Nu wat de aangetekende zending betreft van mijn huisbaas.
Dien ik daar op te reageren via az dat ik geen plaatsbeschrijving meer wens te laten uitvoeren omdat hij toch te laat is hiermee en zijn afspraak dus niet door kan gaan?

Of mag ik deze gewoon naast me laten liggen zonder er reactie op te geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#17 , 18 dec 2008 00:15

Ik krijg trouwens ook een aangetekende brief dat hij die plaatsbeschrijving wil laten doen en hij stelt er drie datums in voor, hier moet ik dus geen rekening mee houden?
Je mag gerust antwoorden per gewoon schrijven (geen kosten maken met een AS) dat volgens de huurwet de plaatsbeschrijving enkel gedurende de eerste 2 maanden kan/mag gemaakt worden. Ik deed vroeger al eens de moeite om op te zoeken over welk artikel van het BW of van de huurwet het dan ging.

Alles vergeefse moeite, laat ze het maar zelf opzoeken, als jij als huurder wiens inkomen of hoofdinkomen het al niet is, het beter weet dan iemand die er geld aan verdient (dankzij ons natuurlijk :P), vind ik dat eerlijk gezegd droevig. Het word tijd dat niet de eerste de beste zo maar verhuurder kan worden maar eerst het beroep moet leren en een of ander diploma halen, zoals ze dat met zoveel andere beroepen gereglementeerd hebben in de loop der jaren.

Maar zorg dat jij maar weet over welk artikel of zo dat het gaat, indien de zaak moest voorkomen. De datum van bovenvermeld AS is voor jou van belang, want die bewijst dat hij iets wil doen dat wettellijk al lang geleden had moeten gebeuren. Je bent niet verplicht om dat nu nog te laten doen.

Mcnab
Topic Starter

#18 , 20 dec 2008 13:10

Dan hebben jullie mij enorm goed geholpen ;)

Wordt vervolgd ;)

Reclame

Mcnab
Topic Starter

#19 , 21 dec 2008 11:18

Nu staat diene zot van nen huisbaas hier al een half uur aan mijn deur te bellen.

Blijkbaar is hij ondertussen binnengeraakt en staat hij nu op mijn deur hier te bonken, maar bon, binnen komt hij toch niet.

Kan ik hier geen klacht voor indienen wegens pesterijen ofzo?

mijnhuurder

#20 , 21 dec 2008 11:42

politie bellen en PV laten opmaken, huisvredebreuk, stalking, der valt zeker iets voor te zeggen, maar een goede relatie gaat er niet van komen.

Als je zo ver niet wil gaan, aangetekende brief versturen waarin je stelt dat je het niet op prijs stelt dat hij je komt lastigvallen, dan heb je voor later iets in handen als er nog veel discussie van komt.
De referentie rond verhuren in Belgie, appartement, huis, garage, box, etc: www.mijnhuurder.be

Mcnab
Topic Starter

#21 , 21 dec 2008 11:51

Een goede relatie moet ik met die gast niet meer hebben.
Wij gaan hier toch vertrekken, maar tot dan zou ik graag hebben dat hij ons met rust laat.

Hij heeft hier zelfs aan de klink komen trekken om binnen te geraken, maar bon, vanaf nu gaat alle communicatie met hem via schriftelijke weg gaan.

mijnhuurder

#22 , 21 dec 2008 11:55

als je hem nu een aangetekende brief stuurt, en niet alleen zegt dat je de volgende keer de politie er bij roept, maar het desgevallend ook doet, kan hij toch niet ZO dom zijn dat hij er niks van snapt.

Nu slim is 'm niet, van wat ik hier lees mag hij blij zijn dat hij huurders gevonden heeft en gaat hij het toch moeilijk krijgen om er nieuwe te vinden.
De referentie rond verhuren in Belgie, appartement, huis, garage, box, etc: www.mijnhuurder.be

Mcnab
Topic Starter

#23 , 21 dec 2008 12:02

Dan denk ik dat het inderdaad het beste is dat ik dit zo aanpak.

Ik ben is benieuwd welke truken dat hij nog gaat bovenhalen om binnen te geraken.

Daarjuist heeft hij bij mijn onderbuur aangebeld die dan de deur van de gang beneden is gaan opendoen.

mijnhuurder

#24 , 21 dec 2008 12:09

truuk uit de oude doos, als je op genoeg knopjes drukt doet er wel iemand open.

JohnD

#25 , 21 dec 2008 14:01

Je zou toch best de politie bellen en een PV laten opstellen, en er voor zorgen dat ze langskomen. Een gekende truuk is gewoon de 100 bellen en de telefoon niet opnemen als ze terugbellen. Ze staan er dan vrijwel direkt. Als ze je dan uitleg vragen waarom je niet antwoordde zeg je gewoon dat je niet kon vanwege inbraakpogingen of zo van die man.

Als je niet drastisch optreed zal hij terug beginnen.

Ik had je trouwens gezegd dat je hem moest schrijven dat je hem niet onverwachts en ten alle tijde zal binnenlaten om iets te doen (de plaatsbeschrijving) dat hij al lang geleden had moeten doen.

Period.

Mcnab
Topic Starter

#26 , 22 dec 2008 18:56

Dit is de brief die ik zou willen opsturen, zijn er nog bepaalde zaken die jullie zouden verbeteren/anders formuleren?
Of is dit voldoende?

Beste Mr. B, Opgemaakt op 23/12/2008 te 28OO mechelen

Op aanraden van onze advocaat zal alle communicatie vanaf heden schriftelijk gebeuren.
Ik heb vernomen via een aangetekende zending van u verzonden op 15/11/2008 dat u alsnog wenst langs te komen om een plaatsbeschrijf te laten uitvoeren.

Afgaand op dit artikel van de huurwetgeving had het plaatsbeschrijf moeten plaatsvinden ten laatste 1 april 2008, binnen de eerste maand nadat het contract opgesteld is.

Art. 100. Artikel 1730, § 1, eerste lid, van hetzelfde Wetboek, vervangen bij de wet van 20 december 1983, wordt vervangen als volgt :
« De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst in de zin van artikel 1bis van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2 en zal eveneens onderworpen zijn aan de registratie. ».

Daarom heeft het ook geen nut dat u hiervoor nu nog langskomt, aangezien het plaatsbeschrijf ongeldig is.
Bij aanvang van het huurcontract op 01/03/2008 heeft u het nagelaten om een plaatsbeschrijf uit te voeren en heeft u er in de eerste maand van het huurcontract niet op aangedrongen om dit alsnog recht te zetten.

In uw aangetekende zending die u ons toegestuurd heeft op 15/11/2008 staat duidelijk vermeld dat u een afspraak wenst te maken met als doel een plaatsbeschrijf uit te voeren. aangezien dit geen geldige reden is wordt die afspraak als ongeldig beschouwd.

Voortaan zullen alle afspraken schriftelijk gebeuren in onderlinge overeenkomst, met geldige reden, en zullen deze afspraken schriftelijk bevestigd worden door beide partijen.

Zondag 14/12/2008 is Dhr. A (uw zoon) onaangekondigd langsgekomen om ons ervan op de hoogte te brengen dat u niet langer wenst dat we uw appartement gelegen te (Straat plaats) bewonen omwille van onze hond en dat we zo snel mogelijk dienden te vertrekken.
Dit onder dreigingen van loonbeslag, gerechterlijke vervolgingen en dergelijke.
Ook heeft Dh. A ongevraagd onze woning betreden wat aanzien kan worden als huisvredebreuk en is hij meerdere malen ongevraagd langsgekomen om op de deur te kloppen en heeft hij zelfs geprobeerd de deur te openen.
Indien dit nogmaals gebeurt zal hiervoor de politie verwittigd worden.

In uw contract door u ondertekend op 24/02/2008 staat letterlijk en ik citeer "De gewone huisdieren worden toegelaten met naleving van de wetgeving en voor zover ze geen zelfs sporadische, last of hinder van welke aard ook veroorzaken".

Even later in uw contract beweert u het tegendeel en ik citeer wederom "Het houden van huisdieren is niet toegelaten teneinde de andere bewoners niet te storen".

Uw contract is dus niet enkel dubbelzinnig, maar ook niet conform opgemaakt met de huurwetgeving, hieromtrent enige verduidelijking:

Gezien de finaliteit v/h huishoudelijk reglement, nl. het instellen van harmonieuze en billijke betrekkingen tussen de bewoners v/e gebouw dat bestemd is voor collectief gebruik, en opgedeeld is in delen voor exclusief en privaat gebruik, en andere delen voor gemeeenschappelijk gebruik, kan een huishoudelijk reglement enkel op wettige wijze tussenkomen in het private domein van de privacy van de bewoners, in die mate dat deze privacy schade kan berokkenen aan het geheel of concurerende rechten gevoelig kan beperken.

(vonnis van 21 oktober 1986, rechtbank van eerste aanleg van Luik, verschenen in ‘la Jurisprudence de Liège, Mons et Bruxelles de 1987’, p. 578 e.v.)

Dit stelt dus dat het houden van huisdieren niet verboden kan worden en dus geen geldige reden is tot opzegging van het huurcontract.

Verder zou ik u ook nog in gebreke willen stellen voor tekorten van het gehuurde appartement die al meerdere malen telefonisch aan u gemeld zijn, maar waar tot op heden nog steeds geen gevolg is gegeven.

1. Het dak lekt al geruime maanden, met als gevolg grote waterplekken en schimmels op de muren, dit vooral in de slaapkamer omdat deze niet verwarmd kan worden. Ook rond de raamstijlen in de slaapkamer bevinden zich schimmels.
Door het lekkende dak heeft de slaapkamer onder water gestaan met als gevolg dat we waterschade hebben aan ons bed en onze kleerkast.
Ook een plint is van de muur losgekomen door de waterschade aangezien deze niet deftig bevestigd was.

Onder artikel 4 van het Koninklijk besluit van 8 juli 2007 staat vermeld en ik citeer:
"De woning moet vrij zijn van vochtinfiltratie door het dak, de dakgoten, de muren of het buitenschrijnwerk alsook van opstijgend vocht via de muren of vloeren die de gezondheid in het gedrang kunnen brengen."
Hieraan wordt dus niet voldaan en van deze schade zijn foto's genomen.

2. Het behang is tot op heden nog altijd niet in orde gebracht, overal zitten scheuren in het behang of missen er delen van het behang.
Dit zowel in de grote slaapkamer als in de woonkamer, keuken en hal.
Deze schade is aangebracht geweest door uw arbeider bij het plaatsen van de ramen en de herstelling hiervan is ten koste van de verhuurder.
Deze schade is ook gedocumenteerd dmv. foto's.

3. In de woonkamer hebben we last van schimmels, dit rond de ramen van de keuken en in de hoek van de woonkamer rechts van het raam.
Eveneens is dit allemaal gedocumenteerd dmv. foto's.

4. Er bevindt zich slechts één verwarmingselement (gaskachel) in het volledige appartement en dit is geinstalleerd in de woonkamer.
Dit heeft als gevolg dat wij niet in staat zijn om de slaapkamer, badkamer en tweede kamer naar behoren te verwarmen en dat bij vriestemperaturen buiten het in de bijhorende kamers ook maar een 3 tal graden is.

Volgens het Koninklijk besluit van 8 juli 1997 staat in artikel 6 het volgende vermeld:

5° voldoende verwarmingsmiddelen die geen risico inhouden
bij normaal gebruik of ten minste de mogelijkheid om
één of meer verwarmingstoestellen te plaatsen en aan te
sluiten.

Het appartement voldoet dus duidelijk niet aan deze bepaling en dit dient dus ook rechtgezet te worden.

We verwachten dan ook dat u hieraan gevolg geeft.

Hoogachtend en met vriendelijke groeten.

PersX
PersY.

Handtekeningen.

JohnD

#27 , 23 dec 2008 12:01

Ik heb het lichtjes gecorrigeerd:

Tracht het zo mogelijk op een blad te krijgen, wat moeillijk zal gaan denk ik. Pas desnoods de lettergrootte aan. Zonder dat het te klein word natuurlijk. Als je recto/verso gebruikt of 2 bladen, vermeld dit dan ook onderaan rechts bvb. Maak afkortingen van het woord "aangetekend schrijven": AS (behalve misschien de eerste maal), Buregerlijk wetboek (BW) enz... Dit geeft het geheel een meer compact uitzicht. Vervang pllatsbeschrijf door plaatsbeschrijving. De referentie naar de uitspraak in beroep is volledig herschreven, want je geeft een verwijzing naar de huurwet, wat niet juist is. Ik zou het persoonlijk vermijden van met termen als "Beste" .. te werken. Ook onderaan de brief gewoon hoffelijk maar zakelijk blijven, dus geen "vriendelijke" .. enz.. Maar dat is mijn persoonijke mening. Tenslotte moet je deze referentie eens nagaan die je aanhaalt in je brief, want daar schijnt iets niet te kloppen omdat je 2x "artikel" achter elkaar vermeld: Art. 100. Artikel 1730, § 1, eerste lid, van hetzelfde Wetboek, vervangen bij de wet van 20 december 1983. Ik heb het in mijn correctie voorlopig zo gelaten, maar coorigeer jij het eventueel of verwijs anders gewoon naar welk Art van de huurwet, zonder al die "vervangen bij ....." tekst erbij. Jezus, ze mogen al tevreden zijn dat je hun de referentie geeft.

Links bovenaan je naam en adres en rechts bovenaan je woonplaats en datum
Iets daaronder en aan de rechterkant: AANGETEKEND: Naam en adres eigenaar

Geachte,

Op aanraden van mijn advocaat zal alle communicatie vanaf heden schriftelijk geschieden.
Ik heb vernomen via een aangetekende zending (AS) dd. 15/11/2008 dat u alsnog wenst langs te komen om een plaatsbeschrijving te laten uitvoeren.

Afgaand op dit artikel van de huurwetgeving had de plaatsbeschrijving moeten plaatsvinden ten laatste 1 april 2008, dus binnen de 1e maand nadat het contract opgesteld is.

Art. 100. Artikel 1730, § 1, eerste lid, van hetzelfde Wetboek, vervangen bij de wet van 20 december 1983, wordt vervangen als volgt :
« De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst in de zin van artikel 1bis van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2 en zal eveneens onderworpen zijn aan de registratie. ».

Daarom heeft het ook geen nut dat u hiervoor nu nog langskomt, aangezien de plaatsbeschrijving ongeldig zou zijn.
Bij aanvang van het huurcontract op 01/03/2008 heeft u het nagelaten om een plaatsbeschrijving uit te voeren en heeft U er in de eerste maand van het huurcontract niet op aangedrongen om dit alsnog recht te zetten.

In uw AS van 15/11/2008 staat duidelijk vermeld dat u een afspraak wenst te maken met als doel een plaatsbeschrijving uit te voeren. Aangezien dit geen geldige reden is beschouw ik deze afspraak als ongeldig.

Zoals in de aanhef reeds vermeld zullen alle afspraken in het vervolg schriftelijk gebeuren en in onderlinge overeenkomst. Ze dienen een geldige reden te hebben, en zullen schriftelijk dienen bevestigd te worden door beide partijen.

Zondag 14/12/2008 is Dhr. A (uw zoon) onaangekondigd langsgekomen om ons ervan op de hoogte te brengen dat u niet langer wenst dat we uw appartement gelegen te (Straat plaats) bewonen omwille van onze hond en dat we zo snel mogelijk dienden te vertrekken; dit onder dreigingen van loonbeslag, gerechterlijke vervolgingen en dergelijke.
Ook heeft Dh. A ongevraagd onze woning betreden wat aanzien kan worden als huisvredebreuk en is hij meerdere malen ongevraagd langsgekomen om op de deur te kloppen en heeft hij zelfs getracht de deur te openen. Indien dit nogmaals gebeurt zal hiervoor de politie verwittigd worden en zal klacht en PV opgesteld worden wegens huisvredebreuk.

In uw contract door u ondertekend op 24/02/2008 staat letterlijk en ik citeer "De gewone huisdieren worden toegelaten met naleving van de wetgeving en voor zover ze geen zelfs sporadische, last of hinder van welke aard ook veroorzaken". Even later in uw contract beweert u het tegendeel en ik citeer wederom "Het houden van huisdieren is niet toegelaten teneinde de andere bewoners niet te storen".

Sta me tevens toe een uitspraak van het hof van cassatie te quoteren in verband met het recht op het houden van huisdieren.
"Gezien de finaliteit v/h huishoudelijk reglement, nl. het instellen van harmonieuze en billijke betrekkingen tussen de bewoners v/e gebouw dat bestemd is voor collectief gebruik, en opgedeeld is in delen voor exclusief en privaat gebruik, en andere delen voor gemeeenschappelijk gebruik, kan een huishoudelijk reglement enkel op wettige wijze tussenkomen in het private domein van de privacy van de bewoners, in die mate dat deze privacy schade kan berokkenen aan het geheel of concurerende rechten gevoelig kan beperken." (vonnis van 21 oktober 1986, rechtbank van eerste aanleg van Luik, verschenen in ‘la Jurisprudence de Liège, Mons et Bruxelles de 1987’, p. 578 e.v.)
Dit heeft tot gevolg dat het absolute verbod op het houden van een huisdier een inbreuk vormt op het respect voor de privacy, gezinsleven en woonst. Dit recht word trouwens bevestigd door het Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden.
Dit wil zeggen dat, steeds volgens deze uitspraak in beroep, een huurder het recht heeft een dier te houden. Zelfs indien het huurkontrakt of het huishoudelijk reglement dit uitdrukkelijk verbied. Uw huurkontrakt verbied dit zelfs niet en bevat wat dit betreft zelfs tegenstrjdige passages.

Verder wens ik U ook in gebreke willen stellen voor tekorten van het gehuurde goed, tekorten die al meerdere malen telefonisch aan u gemeld zijn, maar waar U tot op heden nog steeds geen gevolg aan gegeven heeft.

1. Het dak lekt al geruime maanden, met als gevolg grote waterplekken en schimmels op de muren, dit vooral in de slaapkamer omdat deze niet verwarmd kan worden. Ook rond de raamstijlen in de slaapkamer bevinden zich schimmels. Door het lekkende dak heeft de slaapkamer onder water gestaan met als gevolg dat we waterschade hebben aan ons bed en onze kleerkast.
Ook een plint is van de muur losgekomen door de waterschade aangezien deze niet goed bevestigd was.
Onder artikel 4 van het KB van 8 juli 2007 staat vermeld en ik citeer:
"De woning moet vrij zijn van vochtinfiltratie door het dak, de dakgoten, de muren of het buitenschrijnwerk alsook van opstijgend vocht via de muren of vloeren die de gezondheid in het gedrang kunnen brengen."

2. Het behang is tot op heden nog altijd niet in orde gebracht, overal zitten scheuren in of missen er delen van het behang. Dit zowel in de grote slaapkamer als in de woonkamer, keuken en hal. Deze schade is aangebracht geweest door uw arbeider bij het plaatsen van de ramen en de herstelling hiervan is ten uwen koste. Deze schade is ook gedocumenteerd dmv. foto's.

3. In de woonkamer hebben we last van schimmels, dit rond de ramen van de keuken en in de hoek van de woonkamer rechts van het raam. Eveneens is dit allemaal gedocumenteerd dmv. foto's.

4. Er bevindt zich slechts één verwarmingselement (gaskachel) in het volledige appartement en dit is geinstalleerd in de woonkamer. Dit heeft als gevolg dat wij niet in staat zijn om de slaapkamer, badkamer en 2e kamer naar behoren te verwarmen en dat bij vriestemperaturen buiten, het in de bijhorende kamers ook maar een 3-tal graden is.
Volgens het KB van 8 juli 1997 staat in artikel 6 het volgende vermeld: 5° voldoende verwarmingsmiddelen die geen risico inhouden bij normaal gebruik of ten minste de mogelijkheid om één of meer verwarmingstoestellen te plaatsen en aan te sluiten.
Het appartement voldoet dus duidelijk niet aan deze bepaling en dit dient dus ook rechtgezet te worden.

Hoogachtend,

PersX
PersY.

Handtekeningen
.

Nath

#28 , 23 dec 2008 14:24

Onder andere ook nog op de dt-foutjes letten ...

Ik heb het lichtjes gecorrigeerd:

Tracht het zo mogelijk op een blad te krijgen, wat moeillijk zal gaan denk ik. Pas desnoods de lettergrootte aan. Zonder dat het te klein word natuurlijk. Als je recto/verso gebruikt of 2 bladen, vermeld dit dan ook onderaan rechts bvb. Maak afkortingen van het woord "aangetekend schrijven": AS (behalve misschien de eerste maal), Buregerlijk wetboek (BW) enz... Dit geeft het geheel een meer compact uitzicht. Vervang pllatsbeschrijf door plaatsbeschrijving. De referentie naar de uitspraak in beroep is volledig herschreven, want je geeft een verwijzing naar de huurwet, wat niet juist is. Ik zou het persoonlijk vermijden van met termen als "Beste" .. te werken. Ook onderaan de brief gewoon hoffelijk maar zakelijk blijven, dus geen "vriendelijke" .. enz.. Maar dat is mijn persoonijke mening. Tenslotte moet je deze referentie eens nagaan die je aanhaalt in je brief, want daar schijnt iets niet te kloppen omdat je 2x "artikel" achter elkaar vermeld: Art. 100. Artikel 1730, § 1, eerste lid, van hetzelfde Wetboek, vervangen bij de wet van 20 december 1983. Ik heb het in mijn correctie voorlopig zo gelaten, maar coorigeer jij het eventueel of verwijs anders gewoon naar welk Art van de huurwet, zonder al die "vervangen bij ....." tekst erbij. Jezus, ze mogen al tevreden zijn dat je hun de referentie geeft.

Links bovenaan je naam en adres en rechts bovenaan je woonplaats en datum
Iets daaronder en aan de rechterkant: AANGETEKEND: Naam en adres eigenaar

Geachte,

Op aanraden van mijn advocaat zal alle communicatie vanaf heden schriftelijk geschieden.
Ik heb vernomen via een aangetekende zending (AS) dd. 15/11/2008 dat u alsnog wenst langs te komen om een plaatsbeschrijving te laten uitvoeren.

Afgaand op dit artikel van de huurwetgeving had de plaatsbeschrijving moeten plaatsvinden ten laatste 1 april 2008, dus binnen de 1e maand nadat het contract opgesteld is.

Daarom heeft het ook geen nut dat u hiervoor nu nog langskomt, aangezien de plaatsbeschrijving ongeldig zou zijn.
Bij aanvang van het huurcontract op 01/03/2008 heeft u het nagelaten om een plaatsbeschrijving uit te voeren en heeft U er in de eerste maand van het huurcontract niet op aangedrongen om dit alsnog recht te zetten.

In uw AS van 15/11/2008 staat duidelijk vermeld dat u een afspraak wenst te maken met als doel een plaatsbeschrijving uit te voeren. Aangezien dit geen geldige reden is, beschouw ik deze afspraak als ongeldig.

Zoals in de aanhef reeds vermeld zullen alle afspraken in het vervolg schriftelijk gebeuren en in onderlinge overeenkomst. Ze dienen een geldige reden te hebben, en zullen schriftelijk dienen bevestigd te worden door beide partijen.

Zondag 14/12/2008 is Dhr. A (uw zoon) onaangekondigd langsgekomen om ons ervan op de hoogte te brengen dat u niet langer wenst dat we uw appartement gelegen te (Straat plaats) bewonen omwille van onze hond en dat we zo snel mogelijk dienden te vertrekken; dit onder dreigingen van loonbeslag, gerechterlijke vervolgingen en dergelijke.
Ook heeft Dh. A ongevraagd onze woning betreden wat aanzien kan worden als huisvredebreuk en is hij meerdere malen ongevraagd langsgekomen om op de deur te kloppen en heeft hij zelfs getracht de deur te openen. Indien dit nogmaals gebeurt zal hiervoor de politie verwittigd worden en zal klacht en PV opgesteld worden wegens huisvredebreuk.

In uw contract door u ondertekend op 24/02/2008 staat letterlijk en ik citeer "De gewone huisdieren worden toegelaten met naleving van de wetgeving en voor zover ze geen zelfs sporadische, last of hinder van welke aard ook veroorzaken". Even later in uw contract beweert u het tegendeel en ik citeer wederom "Het houden van huisdieren is niet toegelaten teneinde de andere bewoners niet te storen".

Sta me tevens toe een uitspraak van het hof van cassatie te quoteren in verband met het recht op het houden van huisdieren.
"Gezien de finaliteit v/h huishoudelijk reglement, nl. het instellen van harmonieuze en billijke betrekkingen tussen de bewoners v/e gebouw dat bestemd is voor collectief gebruik, en opgedeeld is in delen voor exclusief en privaat gebruik, en andere delen voor gemeeenschappelijk gebruik, kan een huishoudelijk reglement enkel op wettige wijze tussenkomen in het private domein van de privacy van de bewoners, in die mate dat deze privacy schade kan berokkenen aan het geheel of concurerende rechten gevoelig kan beperken." (vonnis van 21 oktober 1986, rechtbank van eerste aanleg van Luik, verschenen in ‘la Jurisprudence de Liège, Mons et Bruxelles de 1987’, p. 578 e.v.)
Dit heeft tot gevolg dat het absolute verbod op het houden van een huisdier een inbreuk vormt op het respect voor de privacy, gezinsleven en woonst. Dit recht word trouwens bevestigd door het Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden.
Dit wil zeggen dat, steeds volgens deze uitspraak in beroep, een huurder het recht heeft een dier te houden. Zelfs indien het huurkontrakt of het huishoudelijk reglement dit uitdrukkelijk verbiedt. Uw huurkontrakt verbiedt dit zelfs niet en bevat wat dit betreft zelfs tegenstrjdige passages.

Verder wens ik U ook in gebreke willen stellen voor tekorten van het gehuurde goed, tekorten die al meerdere malen telefonisch aan u gemeld zijn, maar waar U tot op heden nog steeds geen gevolg aan gegeven heeft.

1. Het dak lekt al geruime maanden, met als gevolg grote waterplekken en schimmels op de muren, dit vooral in de slaapkamer omdat deze niet verwarmd kan worden. Ook rond de raamstijlen in de slaapkamer bevinden zich schimmels. Door het lekkende dak heeft de slaapkamer onder water gestaan met als gevolg dat we waterschade hebben aan ons bed en onze kleerkast.
Ook een plint is van de muur losgekomen door de waterschade aangezien deze niet goed bevestigd was.
Onder artikel 4 van het KB van 8 juli 2007 staat vermeld en ik citeer:

2. Het behang is tot op heden nog altijd niet in orde gebracht, overal zitten scheuren in of missen er delen van het behang. Dit zowel in de grote slaapkamer als in de woonkamer, keuken en hal. Deze schade is aangebracht geweest door uw arbeider bij het plaatsen van de ramen en de herstelling hiervan is ten uwen koste. Deze schade is ook gedocumenteerd dmv. foto's.

3. In de woonkamer hebben we last van schimmels, dit rond de ramen van de keuken en in de hoek van de woonkamer rechts van het raam. Eveneens is dit allemaal gedocumenteerd dmv. foto's.

4. Er bevindt zich slechts één verwarmingselement (gaskachel) in het volledige appartement en dit is geinstalleerd in de woonkamer. Dit heeft als gevolg dat wij niet in staat zijn om de slaapkamer, badkamer en 2e kamer naar behoren te verwarmen en dat bij vriestemperaturen buiten, het in de bijhorende kamers ook maar een 3-tal graden is.
Volgens het KB van 8 juli 1997 staat in artikel 6 het volgende vermeld: 5° voldoende verwarmingsmiddelen die geen risico inhouden bij normaal gebruik of ten minste de mogelijkheid om één of meer verwarmingstoestellen te plaatsen en aan te sluiten.

Hoogachtend,

PersX
PersY.

Handtekeningen
.

artemis

#29 , 23 dec 2008 15:29

Nu jullie het toch over spelling hebben..
In de laatste versie wordt het woord 'u' zowel met kleine als met hoofdletter gebruikt.

VRT taalnet:
De voornaamwoorden u en uw worden doorgaans met een kleine letter gespeld.

Bij uitzondering kunnen hoogwaardigheidsbekleders met U aangeschreven worden.

Nederlandse Taalunie:

Vroeger werd u als aanspreekvorm met een hoofdletter geschreven, maar dat is tegenwoordig niet meer gebruikelijk. Conform de andere persoonlijke voornaamwoorden, schrijven we u (en ook het bezittelijk voornaamwoord uw) met een kleine letter, behalve als het aan het begin van een zin staat.

Een naam voor een heilige persoon of een heilig begrip schrijven we met een hoofdletter. Deze regel heeft ook betrekking op voornaamwoorden die naar een heilige persoon verwijzen.

OnzeTaal.nl:

Moet het persoonlijk voornaamwoord u met een hoofdletter geschreven worden?

Nee, u krijgt een kleine letter. Dat geldt ook voor het bezittelijk voornaamwoord uw.

In speciale gevallen is een hoofdletter op een andere plaats dan aan het begin van een zin wel mogelijk. Dan moet U of Uw wel verwijzen naar iemand die volgens de schrijver veel eerbied toekomt. Dat kan bijvoorbeeld de koningin zijn, of God.

Vermits een verhuurder geen hoogwaardigheidsbekleder, God of heilige is ;-) , dienen de woorden u en uw altijd met kleine letters geschreven te worden, behalve aan het begin van een zin.

Nath

#30 , 23 dec 2008 16:08

Absoluut ...

Herhalingen zijn ook te vermijden, alsook het veelvuldig gebruik van "en"

Ieder zijn eigen schrijfstijl zeker? :-)[/i]

Terug naar “Huren”