Achterstallig huurgeld bij verhuur kamer

s0050506
Topic Starter

Achterstallig huurgeld bij verhuur kamer

#1 , 17 dec 2016 14:39

Ik verhuur een kamer aan een meerderjarige.
Ik woon zelf ook in dat huis, en ben eigenaar.
Huis is ééngezinswoning.

Huurcontract is van bepaalde duur 1 jaar, en vermeldt o.a. volgende:
"Huurder huurt een kamer in het huis te ... en dit uitsluitend als woonst"
"Indien huurder tekort blijft aan één van de voorwaarden, zal het de eigenaar vrij staan onderhavig contract te verbreken"

Zitten nu bij de zesde maand.
Huurder betaalt sinds enkele maanden niet.
Ik wens huurder ofwel zo snel mogelijk te zien vertrekken,
ofwel een rechtsgeldige vordering te verkrijgen ten bedrage van de achterstallige huurgelden en dan gewoon op tijd opzeg geven zodat hij op einde contract moet vertrekken.

Wat zijn mijn opties voor inning achterstallige huur?
Immers, als het tot een deurwaarder zou komen, dan zijn het mijn eigen meubels die zullen opgeschreven en verkocht ??

Wat kan ik op korte termijn met die clausule "eigenaar vrij staan onderhavig contract te verbreken" bereiken?

Bedankt voor advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 17 dec 2016 15:00

ik vrees dat het contract dat u opstelde nogal met haken en ogen aan elkaar hangt.....ofwel is er sprake van een wettelijk huurcontract van een woonpand, ofwel kamerverhuur voor studenten zonder domicilie. Elk contract is onderhevig aan specifieke vigerende wetgeving. U schippert tussen beide soorten contracten, met (naar ik meen) nogal onwettige clausules. Met gevolg dat de bewoner er eigenlijk volgens "bezetting ter bede" op uw adres verblijft. Ik vermoed dat u aan een aanvraag tot uitzetting via de vrederechter zal moeten gaan.

sloeberken

#3 , 17 dec 2016 15:02

Je zal naar de vrederechter moeten, die clausule is nietig huurcontract korte duur is niet opzegbaar en zeker niet door de verhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

s0050506
Topic Starter

#4 , 17 dec 2016 19:00

Bedankt voor de antwoorden.

Ik begrijp ten eerste dat ik zelf dom ben geweest.
Maar ten tweede ook dat dit huurcontract in feite nietig is?
En wat zou een vrederechter dan zoal zeggen als hij deze situatie onder ogen kreeg?

Ik vermoed als enige optie huurcontract uitdoen, tijdig opzeg geven, en volgende keer gaan voor "student zonder domicilie"?

artemis

#5 , 17 dec 2016 20:51

Akkoord met de vorige antwoorden maar bij systematische wanbetaling kan de vrederechter het contract wel ontbinden hoor. De huurder moet dan voortijdig vertrekken maar daarmee hebt u uw achterstallige huurinkomsten nog niet. Deze recupereren kost u in het slechtste geval handenvol geld aan deurwaarder welke kosten u in principe kan recupereren van de (ex) huurder maar dat verwezenlijken in de praktijk is niet zo evident. Wel woont de huurder intussen elders als u ontbinding en eventueel uitdrijving bekomen hebt van de vrederechter zodat uw eigen meubelen dan geen risico meer lopen. Maar of het sop de kolen waard is?

Hebt u de huurder al aangetekend in gebreke gesteld? Want dat is de eerste te nemen stap.
Laatst gewijzigd door artemis op 17 dec 2016 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Metool

#6 , 17 dec 2016 21:02

Voor toekomstige verhuringen toch ook uitkijken: veel steden/gemeenten staan niet toe dat u zomaar een kamer verhuurd in uw eigen ééngezinswoning (dat beschouwen ze dan als een niet-vergunde opsplitsing van de woning = bouwovertreding, vb. Stad Gent).

(https://stad.gent/sites/default/files/p ... 20Gent.pdf)
(Dat hospitawonen is aan zeer specifieke voorwaarden gebonden btw).

melo7
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jan 2017 12:29

Beste,

Moet nog huurgelden ontvangen van mijn vroegere huurder, maar hij woont nu in Nederland.

Kan ik hem nog aanklagen? Zo ja, via een rechtbank in Belgie of Nederland?

sloeberken

#8 , 04 jan 2017 13:11

Enkel de rechtbank waar u pand gelegen is, is bevoegd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”