leuk dat ik dit topic nog eens terug gevonden heb.
Ik kan het bijna zelf niet geloven dat ik dit schrijf maar dingen zijn in positieve wijze veranderd.
Ik wist toen ik de eerste post schreef eigenlijk nog niet zo veel en begreep onder andere niet de vrij beperkte bevoegdheden van het 'raadsman" statuut: waardoor ik vaak dacht dat de beheerder van slechte wil was.
Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het nog altijd een raar statuut om aan een psychiatrisch patient te geven (bijstand door gerechterlijk raadsman), omdat er dus bijna niets anders gebeurd dan op het geld van die persoon te zitten. Maar omdat ik nu heb ondervonden dat men in specifieke gevallen wel degelijk bereid is verandering te aanvaarden , en ik dit proces heb doorgemaakt, begrijp ik welke beperkingen er in dit statuut zijn en welke mogelijkheden er zijn om op een degelijke manier een nieuwe gepreffereeerde situatie te creëren
Ik kan niet specifieker zijn omdat zoiets mss verkeerde hoop geeft aan mensen. Er is niet zoiets als "wat kan jij doen om ook van statuut x of y af te raken". Het hangt van de situatie af. En die was voor ons van zo'n aard dat er wel verandering moest komen.
@steven I. Ik heb enkele contacten gehad met Luc Goutry en heb zijn wetsvoorstel in PDF gelezen. Er worden inderdaad dingen in vermeld die een betrokkenheid van familie en maatwerk meer courant zouden maken: maar heb ook al ergens vaag opgevangen dat men te veel hokjes wil creëren en te veel verantwoordelijkheden wil genereren.
Er zijn inderdaad wel een hel aantal situationele omschrijvingen. Ik denk dat de makers van het watsontwerp vrij ijverig zijn om bepaalde aspecten van verantwoordelijkheid te definieren: maar daar komen dan ook de gevaren om de hoek kijken.
Sommigen willen dat de statuten zich echt beperken tot het financiële, dit nieuwe wetsvoorstel gaat daar lichtjes over.
Maar ik heb hem toch gefeliciteerd. Het is een verre kreet verwijderd van de vergeetputstatuuten van voor 1991.
ik heb in minlijke traject gezeten van krediet bank en heb nu schone lei ik wil de bewindvoering stop zetten en weer zelf doen maar zij wil niet mee werken en zal ook negatief advies geven
Het kan belerend klinken, maar je mag niet te snel proberen je rechten terug te eisen. Want zo'n vrederechter die hierover moet beslissen kijkt even graag of je echt kan waarmaken wat je zegt en heeft daar tijd voor nodig.
Als betrokkene bij een psychiatrisch patient (ik wil daarmee niet zeggen dat jij psychiatrisch patient bent) weet ik maar al te goed dat je met zo'n dingen niet over een necht ijs mag gaan. Een vrederechter kijkt graag of je écht in staat bent jezelf sterk te houden tegen de 'verleidingen van het verleden" wat die ook mogen zijn.
Ik ben in mezelf (en op sommige fora zoals dit) vaak boos geweest, maar nooit tegen diegene die ik moest aanspreken ontrent het beheer van de goederen van de persoon in kwestie.