opzeg huurovereenkomst van korte duur

Brecht1989
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

opzeg huurovereenkomst van korte duur

#1 , 22 dec 2016 17:14

ik heb een huurovereenkomst van korte duur en wil dat opzeggen. In m'n huurovereenkomst staat er volgende zin:

'De overeenkomst wordt afgesloten, voor één jaar. Aanvang nemend 01/05/2014 bij gebrek aan een aangetekend opzeg, één maand voor het vervallen van de overeenkomst wordt de overeenkomst verlengd met 1 jaar.'

Doordat er in het contract sprake is van 1 maand opzeg heb ik op 5 december mijn opzegbrief aangetekend verstuurd om dit te beëindigen op 1 februari 2017.

Vorige week kreeg ik een email van de verhuurder dat, en ik citeer,

Het huurcontract stelt het echter niet mogelijk de huur op te zeggen met een opzegtermijn van 1 maand. Het huurcontract kan pas opgezegd worden 1 maand voor het verstrijken van het huurjaar.

Ook staat er nog indien ik toch vroeger wens op te zeggen, ik rekening moet houden met een opzegtermijn van 3 maanden.

M'n vraag is nu, als men in het huurcontract spreekt over 1 maand en er nergens iets staat van 3 maanden opzeg, of dit correct is? Ik vindt het namelijk verwarrend dat er over twee verschillende opzegtermijnen wordt gesproken terwijl ik maar één terugvind in het contract.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Metool

#2 , 22 dec 2016 18:14

Laat ons eerst eens weten of het een huurovereenkomst naar gemeen recht (2de verblijf, kantoor, edm.) of naar Woninghuurwet (voor hoofdverblijfplaats) is, anders kunnen we u onmogelijk correct antwoordt geven.

Edit: of ik kan je ook beide antwoorden geven

1) gemeen recht
Huurovereenkomst werd telkens verlengd voor dezelfde duur, opzeggen kan je tegen het verstrijken van de overeengekomen duur, met één maand opzeg. Ofwel die andere clausule inroepen mbt drie maanden opzeg (staat daar geen schadevergoeding tegenover bedongen in het contract?) Of was dat iets dat je verhuurder schreef?

2) Woninghuurwet

a/ Opzeg is drie maanden, de termijn gaat in vanaf de eerste van de maand volgende op de maand waarin de opzeg werd gegeven (in casus is dat 1/1/17) Dit indien huurcontract geregistreerd is. voor jou zou dit betekenen: 1/1/17 tot 31/3/17 + één maand schadevergoeding, want opzeg is in het derde jaar (artikel 3 § 5 woninghuurwet).

b/ Opzeg kan korter dan drie maanden + zonder schadevergoeding indien huurcontract niet geregistreerd werd op een datum voor de poststempel van jouw opzegbrief. Voor jou zou dit betekenen dat je opzeg tegen de gegeven datum dan wel kan, zonder schadevergoeding.

Hier kan je opzoeken welk registratiekantoor je de nodige inlichting kan verstrekken over al dan niet registratie van jouw huurcontract: http://www.kadaster.be/Kadaster/Registratiekantoren (je kan ook beginnen met kijken via Taxonweb, tab 'documenten').

sloeberken

#3 , 22 dec 2016 18:59

Volgens ik zie is u huurcontract nu een 9 jarig contract.
Is dat huurcontract geregistreerd dan is u opzeg 3 maand maar kan verhuurder een verbrekingsvergoeding eisen van 1 maand huur.
Is het niet geregistreerd kan je op elk ogenblik opzeggen zonder opzeg termijn en zonder verbrekingsvergoeding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Huren”