hulp gevraagd bij mijn examens aub !!!

cursist
Topic Starter

hulp gevraagd bij mijn examens aub !!!

#1 , 15 dec 2008 20:43

Ik heb op 8 januari examens voor de cursus die ik volg bij Syntra in avondonderwijs nl administratief medewerker vastgoed.

Ik ben al een maand ziek waardoor ik me niet meer zie slagen in mijn examen. Ik zou natuurlijk dolgraag slagen. Kunnen jullie me helpen om een antwoord te vinden bij volgende vragen? Ik ben ten einde raad en dit forum is mijn laatste redmiddel !

Ik heb al 10 vragen maar het zijn er in totaal 40.

vraag 1Yolanda, 28 jaar oud en van Belgische nationaliteit, wordt door een vriend in contact gebracht met Ibrahim, 35 jaar en van Turkse afkomst. Ibrahim wenst met haar een huwelijk aan te gaan om zo een verblijfsvergunning in België te kunnen krijgen. Zou de ambtenaar van de burgerlijke stand hier kunnen weigeren om het huwelijk te sluiten? Als het huwelijk toch wordt gesloten, kan dan achteraf nog iets worden ondernomen?

vraag 2
Martine wenst te huwen met Jacques. Is er sprake van een huwelijksbeletsel in de volgende gevallen, en zo ja, is dispensatie dan mogelijk?
- Jacques is haar broer
- Jacques is haar neef (zoon van broer vader)
- Jacques is haar neef (zoon van broer)
- Jacques is haar vader
- Jacques is haar schoonbroer

vraag 3
Joost huwt met Naioma van Egyptische afkomst. Na enige maanden komt Joost tot de ontdekking dat zijn echtgenote de Islam belijdt, hetgeen door hem niet kan worden getolereerd. Hij wenst daarom de nietigverklaring van het huwelijk te verkrijgen, want meent hij, er is sprake van bedrog en dwaling. Is dat zo? Verklaar nader.

Hartelijk Dank !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JD

#2 , 18 dec 2008 19:46

1)De ambtenaar kan zeker verhinderen dat ze het huwelijk sluiten. Op basis van art. 146 bis BW is het zo dat er geen huwelijk is als een van de partijen niet de intentie had tot het totstandbrengen van een duurzame levensgemeenschap. Het huwelijk is achteraf wel vernietigbaar, doch kan Ibrahim zich niet op de nietigheid beroepen want dat zou strijdig zijn met het rechtsbeginsel: Nemo auditur propriam turpitudinem allegans.

2)Martine wenst te huwen met Jacques. Is er sprake van een huwelijksbeletsel in de volgende gevallen, en zo ja, is dispensatie dan mogelijk?
- Jacques is haar broer (kan niet ingevolge art. 162BW)
- Jacques is haar neef (zoon van broer vader) (in principe niet maar dispensatie mogelijk art. 163BW maar dispensatie in art. 164BW)-
- Jacques is haar neef (zoon van broer) (zelfde als hierboven, in principe niet maar dispensatie mogelijk)
- Jacques is haar vader (kan niet ingevolge art. 161BW)
- Jacques is haar schoonbroer (kan sinds 2001 zonder enig beletsel)

3)Dit is niet mogelijk. De hypothese van art. 180BW is enkel van toepassing als u bijvoorbeeld een huwelijk afsluit met de tweelingzus van uw bedoelde echtgenote, waarbij er een dwaling aanwezig is. U kunt niet zomaar de godsdienstige geaardheid van de partner inroepen tot een nietigverklaring van het huwelijk!

Mvg

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”