Ik weet niet of dit in de juiste groep past? Indien niet mag het verplaatst worden.
Mijn vraag gaat over het sneeuw- en ijsvrij maken van een voetpad aan een kantoorgebouw.
Iedereen is "verplicht" het voetpad voor zijn eigen deur sneeuw- en ijsvrij te maken zodat voetganger veilig kunnen passeren. Thuis proberen we dit dan ook altijd te doen.
Maar hoe gaat dit voor kantoren? Het bedrijf waar ik werk heeft zijn kantoren gewoon langs een stedelijke straat. Dus met een voetpad.
Onze manager (bedrijfsleider) is veel op de baan en zal hiervoor toch geen tijd hebben. Daarnaast zie ik hem niet onmiddellijk een sneeuwschop te nemen op sneeuw te ruimen. Hij heeft het ook nog nooit aan iemand van het personeel gevraagd. De laatste jaren is het voor zover ik me herinner ook niet nodig geweest (geen sneeuw). Daarvoor huurde het bedrijf een kantoor (op de tweede verdieping) in een groter bedrijfscomplex waar er een onderhoudsploeg was die dergelijke zaken deed.
Ik veronderstel dat het sneeuwruimen niet enkel en allen geldig is voor woningen.
Wie moet dit dan doen? Ben je dan als werknemer verplicht dit te doen? Of enkel als de werkgever het vraagt? En mag dit dan tijdens de werkuren (betaald)?
Want wie is dan verantwoordelijk als iemand valt door de sneeuw voor een kantoorgebouw?