Beste allemaal,
Mijn excuses voor de lange blok tekst, voor de mensen die niet graag lezen zal ik het inkorten:
Vader ondergaat operatie ivm gewichtsverlies. Jaren later blijkt operatie dodelijke gevolgen te hebben. Is ziekenhuis verplicht patiënt in te lichten hierover?
---
"Volledig" verhaal:
Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen.
Ongeveer 15 jaar geleden heeft mijn vader een zware operatie ondergaan (maagverkleining en verkorting van de dunne darm) om gewicht te verliezen daar dat hij zwaarlijvig was. Een kleine 10 jaar geleden begon de huisdokter op te merken dat de waarden in zijn bloed afweken van het normale en gaf aan om dit op te volgen. Enkele jaren later werd de diagnose gemaakt dat hij een vorm van leukemie zou hebben.
Nu, dit jaar, werd er een nieuwe conclusie gemaakt, nl. dat hij geen leukemie heeft maar dat zijn lever het heeft begeven. De behandelende dokter vertelde dat door de ingreep van 15 jaar geleden de lever niet correct kan blijven functioneren daar de afvalstoffen niet goed afgevoerd kunnen worden en de nodige vitaminen en mineralen niet opgenomen kunnen worden. De dokter vertelde ook dat deze ingreep niet meer gedaan wordt door de hoge mortaliteitsgraad bij de patiënten.
Toen mijn vader deze ingreep liet doen was het uiteraard nog niet gekend dat deze operatie een hoge kans op dodelijke gevolgen zou hebben, maar dit is volgens de behandelende dokter toch reeds 5 tot 10 jaar gekend aangezien de operaties niet meer gedaan mogen worden.
Nu was de uiteindelijke vraag volgende: Heeft een ziekenhuis geen plicht om de patiënt die een dergelijke operatie, waarvan achteraf blijkt dat deze dodelijke gevolgen heeft, in te lichten over de risico's en de potentiële complicaties waar hij nu onder lijdt? Ook als dit "jaren" geleden is?
Als hij op voorhand had kunnen weten wat de gevolgen waren kon hij zijn levensstijl aanpassen en waarschijnlijk nog van meerdere gezonde jaren genieten, ook zou hij dan niet de misdiagnose gekregen hebben van leukemie waardoor hij verkeerde medicijnen en behandelijngen kreeg. Hij is natuurlijk niet de enige die deze operatie heeft ondergaan en zo hoop ik toch dat de mensen die dit nog niet weten ook ingelicht kunnen worden.
Ik dank u alvast enorm voor uw hulp in deze zware en moeilijke situatie.
Met vriendelijke groeten,
Jo_Nas