Schulden na erfenis

chrg
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schulden na erfenis

#1 , 07 nov 2016 07:43

Ik schets even de situatie:
door stommiteit in het verleden heb ik schulden en sta geregistreerd bij de NBB, ik heb voor deze schulden een strikt afbetalingsplan waar ik mij aan houd. Ik heb géén schuldbemiddeling.
Ik sta nu op het punt een erfenis te krijgen, wordt deze erfenis direct aan de schuldeiser gestort ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 nov 2016 13:21

Indien u zich strikt houdt aan het afbetalingsplan, zou er in principe geen afhouding mogen gebeuren. Het is mi. ook geen beletsel om een attest van erfopvolging af te leveren. Misschien kan u wel vrijwillig een bepaald bedrag terugbetalen aan uw schuldeiser.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Poene

#3 , 08 nov 2016 10:28

Als u een afbetalingsplan heeft, bent u overeengekomen dat u bijv. iedere maand een bepaald bedrag stort naar de schuldeiser. Als u zich daaraan houdt, vervult u uw contractuele verplichtingen. De schuldeiser kan niet zomaar grotere bedragen eisen nu dat u terug vermogend wordt. De schuld moet daarvoor opeisbaar zijn en dat is niet het geval.

Als u niet meer stipt zou betalen, kan hij wel in principe via de 'zijdelingse vordering' geld ophalen bij schuldenaars van de nalatenschap of rechtstreeks beslag leggen op erfenisgoederen.

Voor het attest van erfopvolging is er geen probleem tenzij het fiscale of sociale schulden betreft.

Reclame

chrg
Topic Starter

#4 , 16 nov 2016 15:16

bedankt voor jullie reactie is dit ook zo bij loonbeslag ?

Poene

#5 , 16 nov 2016 15:20

Bij loonbeslag moet uw werkgever een deel van uw loon doorstorten naar de schuldeiser. Uw erfenis zal nooit gestort worden naar uw werkgever. Hij heeft daar niets mee te maken. Het loonbeslag zal dus geen invloed hebben op uw erfenis.

Marc S.

#6 , 01 dec 2016 15:38

wat in dit geval wanneer er schulden zijn aan een sociaal bureau met een afbetalingsplan? Mag de bank de erfenis blokkeren?

mava105

#7 , 01 dec 2016 15:59

Geen ander topic inpikken? Je zal hier geen antwoord op krijgen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”