Omgangsrecht

Mama
Topic Starter

Omgangsrecht

#1 , 17 nov 2005 13:48

Hallo, ik heb 2 dochters (14 en 16 jaar), mijn ouders (hun grootouders) en ik hebben hun ongeveer 3 jaar niet meer gezien, zij verblijven bij hun vader. Doch heb ik nog steeds omgangsrecht maar ik krijg ze niet te zien. Ik betaal al een hele tijd onderhoudsgeld en sinds begin dit jaar heeft mijn ex het verkregen dat ik ipv 150? per maand 270? (!) per maand moet betalen (voor de 2 samen). Na dit vonnis had ik recht op een pro deo, ben opnieuw naar de Jeugdrechtbank gestapt en heb nu een tussenvonnis gekregen. Voor de 2de maal in die 3 jaar krijgen we een sociaal onderzoek. Nu heb ik vernomen van mijn advocate dat mijn ex weigert het voorschot van 350? te betalen en dat ik als meest "gerede" partij het totaal bedrag van 700? zou moeten betalen, zijn deel voorschieten. In het tussenvonnis wordt wel verkeerdelijk vermeld dat ik nog steeds 150? betaal ... en er is totaal geen sprake dat mijn advocate pro deo werkt. Ik heb nu zelf contact genomen met de gerechtsdeskundige , volgens haar was er direct een sociaal assistent aangeduid voor het onderzoek (gratis), moest de rechtbank van al deze feiten op de hoogte geweest zijn .... Ikzelf was niet op de laatste zitting, mijn advocate was mij "vergeten" te verwittigen ... Wat moet ik nu doen ? Kan ik een herziening van dit tussenvonnis krijgen ??? Gij mij AUB raad, ik zit weer met mijn handen in mijn haar !! Dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 17 nov 2005 14:40

Art. 664. Rechtsbijstand bestaat erin degenen die niet over de nodige inkomsten beschikken om de kosten van rechtspleging, zelfs van een buitengerechtelijke rechtspleging, te bestrijden, geheel of ten dele te ontslaan van de betaling van de zegel-, registratie-, griffie- en uitgifterechten en van de ANDERE kosten welke deze rechtspleging medebrengt. Ger. W.(=Gerechtelijk wetboek)

Art. 1321. Tenzij het verzoek kennelijk ongegrond is, bepaalt de rechter een zitting, waartoe de griffier de verweerder binnen de gewone termijn van dagvaarding bij gerechtsbrief oproept. (Ger. W.)

U was niet op de hoogte van de oproeping?
Werd de zaak eerder verdaagd? art. 754 Ger. W.

Zie artt. 751?1,807, 818 Ger. W.

Wesley

#3 , 17 nov 2005 14:49

Wend je tot:

1/ justitehuis voor gratis advies. Kunnen je verder op weg helpen.

http://www.just.fgov.be/nl_htm/organisa ... JH-txt.htm

2/ de stafhouder van de balie waartoe uw pro-deo behoorde. (secretariaat), en doe daar uw verhaal. Gelokaliseerd op de rechtbank.

Reclame

Mama
Topic Starter

#4 , 18 nov 2005 14:33

Bedankt voor de antwoorden.

Als ik het goed begrijp had ik gedeeltelijk of geheel ontslaan geweest van de kosten voor het sociaal onderzoek, indien de rechtbank had geweten dat ik een pro deo heb. Wordt dit dan nergens vermeld aan de rechtbank dat mijn advocate als pro deo werkt ??

Inderdaad, ik was niet op de hoogte van de oproeping. Ik heb al een paar advocaten gehad en die stuurden mij altijd een brief met de vermelding van de zitting + uur, en soms werd ik nog eens telefonisch verwittigd. Ik ben altijd op alle zittingen aanwezig geweest, en nu, omdat ik niet op de hoogte was, niet. Achteraf heeft ze zich wel duizend maar verontschuldigd, maar daar ben ik niks meer mee !

Kan u mij uitleggen wat u bedoelt met "werd de zaak eerder verdaagd"?

Gast
Topic Starter

#5 , 18 nov 2005 16:58

Mama, ik kan je geen juridisch advies geven...........kan alleen zeggen hoe erg ik het vind!!! Moet verschrikkelijk zijn voor je en voor hen ook. Het kan toch niet dat ze hun moeder niet missen!! Sterkte :(

Mama
Topic Starter

#6 , 19 nov 2005 10:48

Bedankt "Gast" voor je medeleven. Het is inderdaad verschrikkelijk, ik sta daar mee op en ga daar mee slapen, evenals mijn ouders. Ons verdriet is onbeschrijfelijk.
Vorige week ben ik totaal onverwacht mijn jongste dochter tegen gekomen, we hebben kort met elkaar gepraat en volgens mij was ze wel blij me te zien. Ik geef de moed niet op en ga proberen haar aan haar school nog eens te zien, ik weet nu ook uiteindeljik hoe ze er na 3 jaar uit ziet.

Gast
Topic Starter

#7 , 20 nov 2005 15:10

Groot gelijk heb je, je moet blijven geloven in een goede afloop.....Mijn broer maakte iets gelijkaardigs mee, kinderen kwamen niet meer naar hem, zogezegd wilden zij dat niet meer! Maar een kind heeft een VADER en een MOEDER nodig en op termijn kwamen ze toch. Als je dan de verhalen hoort waarmee de tegenpartij hen hersenspoelde , onvoorstelbaar. Een mens (kind) kan niet zonder zijn familie, zij zijn na alles de enige zekerheid die een mens (en zeker kinderen) hebben hier op dit soms o zo kille zakelijke aardlbolletje. Je moeder geef je zomaar niet op!!! Ik blijf geloven in een goeie afloop voor jullie!!! en de rest, ja de rest zal dan wel zichzelf oplossen. Sterkte :idea:

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 nov 2005 23:46

Heb je aan je advocaat al gevraagd of je geen gratis rechtsbijstand kan krijgen?

Er is enerzijds de "pro deo", dit is voor de kosten van de advocaat. Dit wordt geregeld door de balie, de orde van advocaten. De rechtbank is daar niet van op de hoogte.

Iets anders is de gratis rechtsbijstand voor de gerechtskosten. Dit wordt beslist door de rechtbank. Bespreek met je advocaat of je dit kan aanvragen. Deze gratis rechtsbijstand zou ook moeten gelden voor de kosten van de deskundige.

scorpioen

Mama
Topic Starter

#9 , 30 nov 2005 18:31

Bedankt voor ja antwoord scorpioen.
Ik vind het wel straf dat over al deze antwoorden mijn advocate nog geen woord gerept heeft. Ik heb vandaag een brief van haar gekregen met een copie van de brief die zij aan de Jeugdrechtbank gericht heeft met de vraag om een Juridisch assistent aan te stellen.

Froezel

#10 , 09 feb 2006 16:56

Mijn advocaat heeft ondertussen het vonnis van de Jeugdrechtbank al een tijdje geleden gekregen. Ik heb nog altijd niets ontvangen.
Is dit normaal ? Krijgt alleen mijn advocaat een vonnis ?

Froezel

#11 , 01 mei 2006 17:58

Hallo, heb vorige week bezoek gehad van een juridisch assistente ivm het sociaal onderzoek. Zij was al bij mijn ex en de kinderen op huisbezoek geweest. Ze heeft mij in het kort hun verhaal gedaan, mijn ex blijft mij van de ergste dingen beschuldigen maar laat de kinderen vrij om met mij contact te zoeken (na 4 jaar ....). De kinderen zijn volgens haar weigerachtig om deel te nemen aan een gesprek, samen met mij, in een neutrale bezoekruimte. Zij beschuldigen mij ervan dat ik al 4 jaar niks gedaan heb om met hen contact te zoeken (!!!! ben al 4 jaar met deze rechtszaak bezig) en dat ik dat nu wel doe omdat ik meer onderhoudsgeld moet betalen. Verschrikkelijk om dit allemaal weer te horen !!! Nu heeft ze mij wel gezegd dat ze aan de Jeugdrechter gaat voorstellen om naar zo'n neutrale bezoekruimte te gaan. Indien dit dus zo beslist wordt maar de kinderen komen niet opdagen, is dan het enige dat ik kan doen klacht indienen ??? Dit heeft de assistente mij gezegd.
Als dit zo is ben ik dus nu al 4 jaar voor niks aan het procederen. ?

Anke
Contacteer: Website

#12 , 01 mei 2006 21:02

Bij weigering omgangrecht meen ik dat u een aantal mogelijkheden heeft :

- klacht neerleggen bij politie telkenmale omgangsrecht onmogelijk wordt gemaakt
- dagvaarden of het neerleggen van een strafklacht met burgerlijke partijstelling in handen van de heer Onderzoeksrechter
- laten betekenen en uitvoeren vonnis
- een vordering tot een dwangsom telkenmale omgangsrecht onmogelijk wordt gemaakt
- een vordering tot wijziging van verblijfsregeling

Art. 432. - ? 1. Met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot duizend frank, of met een van deze straffen alleen worden gestraft:
de vader of moeder die het minderjarige kind onttrekt of poogt te onttrekken aan de rechtsvervolging, tegen dit kind ingesteld uit kracht van de wetgeving betreffende de jeugdbescherming of betreffende de jeugdbijstand, die het onttrekt of poogt te onttrekken aan de bewaring van de personen aan wie de bevoegde overheid het heeft toevertrouwd, die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het, zelfs met zijn toestemming, ontvoert of doet ontvoeren (Strafwetboek).

Froezel

#13 , 02 mei 2006 19:26

Anke, inderdaad bij weigering van omgangsrecht heb je ondermeer de mogelijkheid om klacht in te dienen telkens het omgangsrecht niet gerespecteerd wordt. Dat heb ik 4 jaar geleden verschillende keren gedaan, deze klachten zijn nooit gebruikt !!! Hij is op een zitting zelfs door de jeugdrechter verplicht geweest om de kinderen het weekend dat daarop volgde naar mij te brengen, maar mijnheer ging dan juist op vakantie vertrekken met hen. Toch MOEST hij ze brengen. Niet gezien, klacht neergelegt .... Psychologisch is dit een marteling, het enige wat je op dat moment kan doen is klacht neerleggen, op het moment zelf zit je daar weer met al je verdriet dat je de kinderen weeral niet kan zien of spreken, en achteraf merk je dan dat dat allemaal voor niks geweest is.
En wat ga ik na zovele jaren bereiken met hem bijvoorbeeld voor 8 dagen in de gevangenis te laten steken, dat is inderdaad wel een hele goede maatregel, maar iets dat van in het begin had moeten gebeuren.
Mama

Anke
Contacteer: Website

#14 , 02 mei 2006 19:48

Noteer dat ik veel begrip heb voor uw situatie.

Wat ik kan doen is een aantal mogelijke pistes uitstippelen, dewelke u kunt volgen (zie hierboven).

Daarna is het aan u om deze daadwerkelijk en met volle overtuiging te bewandelen.

Zoek een raadsman die u in deze tocht wenst bij te staan en bepaal uw strategie.

Ik wens u verder alle succes toe.

Froezel

#15 , 05 mei 2006 18:11

Dag Anke,

Ik ben tot alles bereid en wacht op je antwoord. Mijn advocate zal ik nog maar eens trachten te overtuigen dat er wel degelijk nog stappen zijn die wij kunnen ondernemen.
Alvast bedankt,
mama

Terug naar “Andere”