Christof,
Het is een vervelend probleem waar veel huurders mee zitten en uiteraard heeft jouw vriendin recht op inzage.
Als verhuurder zou ik je aanraden om niet meteen aangetekend te gaan schrijven maar de eigenaar eerst 'gewoon' te contacteren, via telefoon of brief als je dat wil. Persoonlijk zie ik een AS als een ultiem middel waar spaarzaam mee omgegaan moet worden. Mensen verleren hierdoor de meest normale omgangsvorm: rechtstreeks contact opnemen en je vraag stellen. Goed mogelijk gaat die persoon dan meer begrip voor je probleem hebben.
Ik zou hem heel vriendelijk vragen kopieën van de waterfacturen te bezorgen, want al heb je enkel recht op 'inzage ter kantore', de meeste verhuurders hebben volgens mij geen 'kantoor'.
Wat betreft het plaatse van aparte meters zal dit uiteraard altijd leiden tot een investering van de verhuurder.
Zoals John zei, moeten er dan stijgleidingen zijn zodat elk appartement een gescheiden watercircuit heeft. Als je iets of wat kennis van bouw hebt, zou je dat zelf moeten kunnen vaststellen. Bovendien - dacht ik - werd het voorzien van stijgleidingen verplicht sinds een bepaald bouwjaar. Je vindt het dus eerder in nieuwere appartementen dan in oudere.
Als er geen stijgleidingen zijn, dan is het bijna niet haalbaar om aan meters te gaan denken wegens te kostelijk.
Verder lees je in dit draadje
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=12385 één en ander over de prijs van het plaatsen van individuele meters of tussenmeters.
Het eerste is uiteraard de zuiverste oplossing maar ook de duurste. Je zou als argument aan de verhuurder van je vriendin kunnen aangeven dat hij daarna nooit meer de waterfactuur moet opsplitsen (met tussenmeters is dat nog wel) en dat het waterverbruik dan 'in principe' een zaak tussen huurder en watermaatschappij wordt.
Als verhuurder hebben wij alvast verkozen om die investering te doen om voor eens en voor altijd van die vervelende last van het doorrekenen (en het rechtvaardigen ervan) verlost te zijn.
Misschien staat hij er wel voor open, vandaar dat ik eerder pleit voor een menselijke en vriendelijke benadering