Het opstellen van die verklaring gebeurt door de griffie. Je gaat dus gewoon naar de griffie en zegt dat je beroep aantekent. Zij weten dan wel wat doen.
Ik denk dat je je toch ook vragen moet stellen naar de grond van de zaak. Het is niet zo vanzelfsprekend dat in zaken van verkeer waar door de gemeente een fout begaan werd de gemeente, of sommige personen van het gemeentebestuur, strafrechtelijk vervolgd en veroordeeld worden.
In het strafrecht moet je immers de persoonlijke fout van iemand bewijzen. Dat is niet altijd zo eenvoudig. Het is veel eenvoudiger om op gewoon burgerlijk vlak de veroordeling van de gemeente te bekomen. Het gebeurt bij wijze van spreken dagelijks dat een gemeente aansprakelijk gesteld wordt in een louter burgerlijke zaak voor een verkeersongeval. Het is eerder uitzonderlijk dat een persoon van de gemeente hiervoor ook strafrechtelijk veroordeeld wordt.
scorpioen
Ik weet zowiezo dat het een moeilijke en harde zaak zal worden. Volgens onze advocaat is er slechts een kleine kans dat ze ook doorverwezen zullen worden ( de 2 personen van de gemeente dus).
Maar... als je dan al die dingen in het gerechtelijk dossier moet vaststellen. Dat de verkeersdienst van de gemeente naar goeddunken handelde bij het aanbrengen van de wegmarkeringen zonder ook maar rekening te houden met de regelgeving hieromtrent (ik meen gelezen te hebben dat er een ministrieel besluit uit 1976 bestaat dat dit allemaal regelt/bepaalt).
Uit het onderzoek is dan ook gebleken dat de straat waarin onze dochter aangereden werd een onderdeel is van "de provinciale fietsennetwerkroute". De gemeente heeft blijkbaar zonder toestemming van de provincie werken en wegmarkeringen laten uitvoeren en aanbrengen.
Bij de verkeersdienst of het gemeentebestuur wist blijkbaar niemand dat de straat tot de provincie behoort...
Er werd wel een dossier tot regularisatie ingediend, maar dat werd door de provincie afgeketst / afgekeurd (omwille van diverse punten ongeschikt bevonden). Nadien is de hele boel in de "vergetelheid" geraakt en niet meer behandeld geweest...
En als je dan op het einde van het dossier ook nog eens moet lezen dat er volgens de verkeersdeskundigde een “mogelijk” oorzakelijk verband kan bestaan tussen de gebrekkige wegmarkeringen en het ongeval... da's dan ergens toch wel wraakroepend !
Ik vind dat je deze zaak ook niet kan vergelijken met een fietser die omver werd gereden omdat de gemeente bv een bloembak verkeerdelijk heeft geplaatst... Hier kan je toch wel van nalatigheid spreken (als dit geen nalatigheid meer is hoe kan je dit dan nog noemen ?),
Ik bedoel ook alleen maar dat als de verkeersdeskundige besluit tot een mogelijk oorzakelijk verband dat je het dan ook vanuit twee standpunten moet durven bekijken :
Of de markeringen hebben het ongeval in de hand gewerkt, of ze hebben het ongeval niet in de hand gewerkt. Maar dat ze dan die beslissing tenminste overlaten aan de vonnisrechter (wat is onze zaak de politierechter zou zijn...) of bekijk ik dit allemaal verkeerd ?
Ik die persoonlijk niet van onrecht moet hebben huiver dan ook bij het gedacht dat ik mij op 09/12 zou moeten neerleggen bij een niet gunstige beslissing van de raadkamer...
Vandaar dat ik in beroep zou willen gaan, misschien heeft het parket-generaal van A'pen wel een andere visie op de zaak
maar in beroep gaan, daar hangen dan natuurlijk ook weeral risico's aan vast.