Wil nu een ford paardenvrachtwagen uit 1990 importeren en daarvan kon ik geen gelijkvormigheidsattest krijgen. Dus individuele homologatie

Ik ben echt van het kastje naar de muur gestuurd, van federaal naar vlaams en weer terug. Tot ik terecht kwam op het kabinet van Ben Weyts. Ik heb met als bijlage het koninklijk besluit, het Europese arrest en de uitvoeringsinstructie van FOD Mobiliteit klacht daar ingediend. Een vlaamse overheidsdienst kan toch geen koninklijk besluit negeren? Binnen 4 uur werd ik gebeld door het kabinet en vanmorgen kreeg ik meteen een email van Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid
Ik naar het keuringsstation gebeld: Ja hoor nu kennen ze die procedure ineens wel. Maar er moest nog steeds een technische keuring van 2 uur uitgevoerd worden. Toen ik meldde dat er volgens koninklijk besluit er slechts een visuele keuring nodig was, herinnerde de stationchef zich deze regel ook ineens.Geachte heer,
We ontvingen uw klacht van het kabinet van bevoegd minister Ben Weyts.
De wetgeving waar u naar verwijst is ons uiteraard bekend en wordt ook op die manier toegepast.
Wel dient elk ingevoerd voertuig dat eerder in een andere lidstaat was ingeschreven een zgn. validatieprocedure te doorlopen vooraleer het kan ingeschreven worden in België. Deze procedure dient u op te starten via een station van de technische controle. Indien u daarbij kan aantonen dat het voertuig eerder permanent was ingeschreven in een andere lidstaat (d.m.v. inschrijvingsbewijs) bent u inderdaad niet verplicht het certificaat van overeenstemming voor te leggen. Het station bezorgt het dossier aan de Cel Homologatie en Technische Keuring dat het dossier nakijkt waarna een zgn. validatie-attest wordt afgeleverd en het voertuig kan ingeschreven worden. Dergelijke validatieprocedures verlopen normaal vrij snel.
Mocht u bij deze procedure nog problemen ondervinden kan u steeds de Cel Homologatie en Technische Keuring contacteren via [email protected] of 02-553 72 57.
Met vriendelijke groeten,
Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid
Hier een link naar publicatie staatsblad en het europese arrest en de uitvoeringsinstructie.
http://curia.europa.eu/juris/document/d ... doclang=NL (Europees arrest)
http://online.agoria.be/AO1.wsc/webextr ... Preview=no (instructie FOD Mobiliteit)
http://www.wegcode.be/pdf/wijzigingen/K ... -09-20.pdf Publicatie staatsblad koninklijk besluit.
Dus: Auto importeren uit EU land? voor invoer in EU land laten keuren! Daarna is een visuele keuring en een validatieprocedure van de papieren voldoende en je hebt nooit meer een gelijkvormigheidsattest nodig (zie instructie FOD)!!! Voorwaarden: Auto moet ingeschreven zijn geweest in EU land en een maximaal 2 maanden oude keuring!
Wel een douanevignet van 0,10 halen!
Daarvoor heb je nodig:
Factuur van aankoop
Inschrijvingspapieren
Verzekeringsvignet
Ik hoop dat ik hiermee iedereen alle papieren en info heb bezorgt om heel veel gemakkelijker een auto te kunnen importeren.