"Ik bezit een woning en ga trouwen."
** De schuld die U heeft bij de bank blijft een eugen schuld; dus ja; U zal de lening zelf moeten afbetalen.
Het huis blijft anderzijds ook van U alleen; zolang U het niet verhuurt heeft uw vrouw "woonrecht" en erfrecht in dat huis maar geen eigendomsrecht.
"m'n vriendin (toekomstige) zou wel meebetaald voor alle kosten."
** U moet alletwee de andere gezinskosten (niet-huisgebonden) betalen in verhouding tot uw vermogen/inkomen.
"Mijn spaargeld & haar spaargeld blijft van elkaar,
daar het van voor het huwelijk is (zal zijn)"
** Dat klopt, maar de opbrengst (interesten, dividenden, ...) worden gemeenschappelijk.
Als U zelf 100 heeft bij uw huwelijk,
dan is er volgend jaar nog steeds 100 van U maar door de inflatie is die minder waard
én de interest bvb. 4 wordt dan gemeenschappelijk.
Het jaar nadien heeft U 104, maar die is al vermengd.... en de interest daarop bvb. 4,16 wodt weer gemeenschappelijk.
Dan heeft U 108,16 op één rekening staan: maar het zal steeds meer vermengen en steeds moeilijker worden om te bewijzen welk stuk daarin van U is...
Ik verzeker U: na bvb. 14 jaar huwelijk kunt U dat bijna niet meer bewijzen en als U het toch zou kunnen, zal er slechts bvb. nog 62 van U zijn.
Dat allemaal omdat de inkomsten van eigen geld gemeenschappelijk zijn.
"Die woning wordt dus de gezinswoning."
Daaruit volgt dat woonrecht en dat bijzonder erfrecht; anderzijds volgt daaruit dat bij uw overlijden zij geen erfrechten moet betalen op het levenslang vruchtgebruik dat ze zal erven (zonder testament).
"Stel als het slecht zou gaan,
A1) Heeft ze bvb na x jaar recht om deel van de (meer)waarde (van het huis) hiervan op te eisen?
** Ja, als ze mee betaalt heeft aan het onderhoud en het herstel van de woning of aan een eventuele verbouwing zal U haar dat moeten vergoeden.
A2) Het saldo van onze spaarrekeningen geld dan als bewijs van we "ervoor" hadden?
** zie hoger
A3) Wat indien het saldo ondertussen naar "minder" gegaan is, en erna terug naar "meer" ? dan is het het laagste bedrag op de rekening geldig? dit heb ik me laten _wijsmaken_ daar de verhoging gezien wordt als aangroei, en dat is van de gemeenschap. juist?
** Tja, ik kan daarmee akkoord gaan als er niet te veel jaren overheen gegaan zijn (zie hoger voor de devaluatie van het eigen kapitaal)
B)
Welke "formaliteiten" moet je doen moest mijn toekomstige zich willen inkopen voor een bepaald percentage?
alsook welke kosten horen hierbij?
U zou het huis in de gemeenschap kunnen brengen; dan het is "van elk de 1/2". Dat kost 25 eur aan registratierechten + ???? aan notariskosten (kan geen 1000 eur zijn volgens mij).
C)
indien ik sterf, en ze heeft geen aandeel in het huis,
dan moet ze hierop kosten betalen?
** Nee; ze is vrijgesteld (maar zou dat ook zijn als samenwonende na 1 of 3 jaar).
Of krijgt ze als mijn partner gebruiksrecht hierop?
JA, ze krijgt het levenslang vruchtgebruik.
Een antwoord geven op dergelijke ruime vragen is niet eenvoudig.
Het enige wat we kunnen doen, is U informeren over de verschillende brokken recht (erfrecht - huwelijksvermogenrecht - rechten en plichten van echtgenoten - fiscaal (successie)recht) maar dat is een hele boterham.
Plant U kinderen?
Leven uw ouders nog?
Waarom gaat U trouwen?
Allemaal vragen die een rol spelen.
Maar het is uiteraard een goeie zaak U te informeren!
Er bestaan op de site van het notariaat
http://www.notaris.be/
meerdere brochures die de meeste van deze onderwerpen behandelen.
In het algemeen nog dit: het is vééél duurder om TIJDENS een huwelijk te veranderen van huwelijksstelsel dan VOOR het huwelijk een huw.contract af te sluiten.
(ik ben geneigd om mensen zonder gemeenschappelijke kinderen de zuivere scheiding van goederen aan te raden)