Is een huwelijkscontract nodig?

ypsilon1972
Topic Starter

Is een huwelijkscontract nodig?

#1 , 16 jun 2008 23:25

Is het nodig om in volgende situatie een huwelijkscontract te laten opstellen?

Mijn bezittingen:
1. een appartement (nog 17 jaar af te betalen)
2. Samen met mijn broer, na overlijden van mijn moeder, de ouderlijke woning geërfd. Vader heeft het vruchtgebruik
3. Een spaarrekening

Mijn toekomstige echtgenote bezit niets. Zij heeft 1 kind uit een vorig huwelijk.

Heeft het zin om in deze situatie voor scheiding van goederen te kiezen?

Mvg

Raf

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 17 jun 2008 09:38

Art.1399.Eigen zijn de goederen...die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking,erfenis of testament...(Burgerlijk wetboek)

Strafpleiter

#3 , 17 jun 2008 10:18

En belangrijker... deze goederen blijven eigen goederen binnen het wettelijk stelsel.

U hoeft dus geen huwelijkscontract te sluiten of kiezen voor een stelsel van scheiding van goederen om deze goederen als eigen goederen te behouden.

Met vriendelijke groeten
Advocaat Balie Gent

Reclame

ypsilon1972
Topic Starter

#4 , 10 jul 2008 23:59

En als die eigen woning ook de gezinswoning is kan zij daar dan een deel van opeisen bij een eventuele echtscheiding? Zowel in de situatie wettelijk stelsel als scheiding van goederen a.u.b.

Joeri_J

#5 , 07 nov 2008 13:25

A) Zelfde vraag als Ypsilon1972.

Ikzelf bezit een woning.
En ik ga volgend jaar trouwen.
Ik zou de kosten van lening alleen blijven dragen,
m'n vriendin (toekomstige) zou wel meebetaald voor alle kosten.

Mijn spaargeld & haar spaargeld blijft van elkaar,
daar het van voor het huwelijk is (zal zijn)

Die woning wordt dus de gezinswoning.

Steelt als het slecht zou gaan,
A1) Heeft ze bvb na x jaar recht om deel van de (meer)waarde (van het huis) hiervan op te eisen?

A2) Het saldo van onze spaarrekeningen geld dan als bewijs van we "ervoor" hadden?

A3) Wat indien het saldo ondertussen naar "minder" gegaan is, en erna terug naar "meer" ? dan is het het laagste bedrag op de rekening geldig? dit heb ik me laten _wijsmaken_ daar de verhoging gezien wordt als aangroei, en dat is van de gemeenschap. juist?
(schenkingen en dergerlijke buite beschouwing gelaten natuurlijk)

We weten nog niet 100% zeker of we huwelijkscontract nodig hebben/willen.
Vandaar de inwinning van informatie.
Daar we vermoeden dat het wettelijke genoeg is.

B)
Welke "formaliteiten" moet je doen moest mijn toekomstige zich willen inkopen voor een bepaald percentage?
alsook welke kosten horen hierbij?

C)
indien ik sterf, en ze heeft geen aandeel in het huis,
dan moet ze hierop kosten betalen?
Of krijgt ze als mijn partner gebruiksrecht hierop?

alvast bedankt.

Joeri_J

#6 , 03 dec 2008 10:10

niemand?

wolf2

#7 , 03 dec 2008 19:47

"Ik bezit een woning en ga trouwen."
** De schuld die U heeft bij de bank blijft een eugen schuld; dus ja; U zal de lening zelf moeten afbetalen.
Het huis blijft anderzijds ook van U alleen; zolang U het niet verhuurt heeft uw vrouw "woonrecht" en erfrecht in dat huis maar geen eigendomsrecht.

"m'n vriendin (toekomstige) zou wel meebetaald voor alle kosten."
** U moet alletwee de andere gezinskosten (niet-huisgebonden) betalen in verhouding tot uw vermogen/inkomen.

"Mijn spaargeld & haar spaargeld blijft van elkaar,
daar het van voor het huwelijk is (zal zijn)"
** Dat klopt, maar de opbrengst (interesten, dividenden, ...) worden gemeenschappelijk.
Als U zelf 100 heeft bij uw huwelijk,
dan is er volgend jaar nog steeds 100 van U maar door de inflatie is die minder waard
én de interest bvb. 4 wordt dan gemeenschappelijk.
Het jaar nadien heeft U 104, maar die is al vermengd.... en de interest daarop bvb. 4,16 wodt weer gemeenschappelijk.
Dan heeft U 108,16 op één rekening staan: maar het zal steeds meer vermengen en steeds moeilijker worden om te bewijzen welk stuk daarin van U is...
Ik verzeker U: na bvb. 14 jaar huwelijk kunt U dat bijna niet meer bewijzen en als U het toch zou kunnen, zal er slechts bvb. nog 62 van U zijn.
Dat allemaal omdat de inkomsten van eigen geld gemeenschappelijk zijn.

"Die woning wordt dus de gezinswoning."
Daaruit volgt dat woonrecht en dat bijzonder erfrecht; anderzijds volgt daaruit dat bij uw overlijden zij geen erfrechten moet betalen op het levenslang vruchtgebruik dat ze zal erven (zonder testament).

"Stel als het slecht zou gaan,
A1) Heeft ze bvb na x jaar recht om deel van de (meer)waarde (van het huis) hiervan op te eisen?
** Ja, als ze mee betaalt heeft aan het onderhoud en het herstel van de woning of aan een eventuele verbouwing zal U haar dat moeten vergoeden.

A2) Het saldo van onze spaarrekeningen geld dan als bewijs van we "ervoor" hadden?
** zie hoger

A3) Wat indien het saldo ondertussen naar "minder" gegaan is, en erna terug naar "meer" ? dan is het het laagste bedrag op de rekening geldig? dit heb ik me laten _wijsmaken_ daar de verhoging gezien wordt als aangroei, en dat is van de gemeenschap. juist?
** Tja, ik kan daarmee akkoord gaan als er niet te veel jaren overheen gegaan zijn (zie hoger voor de devaluatie van het eigen kapitaal)

B)
Welke "formaliteiten" moet je doen moest mijn toekomstige zich willen inkopen voor een bepaald percentage?
alsook welke kosten horen hierbij?
U zou het huis in de gemeenschap kunnen brengen; dan het is "van elk de 1/2". Dat kost 25 eur aan registratierechten + ???? aan notariskosten (kan geen 1000 eur zijn volgens mij).

C)
indien ik sterf, en ze heeft geen aandeel in het huis,
dan moet ze hierop kosten betalen?
** Nee; ze is vrijgesteld (maar zou dat ook zijn als samenwonende na 1 of 3 jaar).
Of krijgt ze als mijn partner gebruiksrecht hierop?
JA, ze krijgt het levenslang vruchtgebruik.

Een antwoord geven op dergelijke ruime vragen is niet eenvoudig.
Het enige wat we kunnen doen, is U informeren over de verschillende brokken recht (erfrecht - huwelijksvermogenrecht - rechten en plichten van echtgenoten - fiscaal (successie)recht) maar dat is een hele boterham.
Plant U kinderen?
Leven uw ouders nog?
Waarom gaat U trouwen?
Allemaal vragen die een rol spelen.

Maar het is uiteraard een goeie zaak U te informeren!
Er bestaan op de site van het notariaat
http://www.notaris.be/
meerdere brochures die de meeste van deze onderwerpen behandelen.

In het algemeen nog dit: het is vééél duurder om TIJDENS een huwelijk te veranderen van huwelijksstelsel dan VOOR het huwelijk een huw.contract af te sluiten.
(ik ben geneigd om mensen zonder gemeenschappelijke kinderen de zuivere scheiding van goederen aan te raden)

Joeri_J

#8 , 04 dec 2008 09:37

Alvast enorm bedankt voor het antwoorden,
ik ben zelf nog helemaal nieuw in deze materie.
Maar ik wil me graag bevragen zodat de keuze van welk we doen

- wel huwelijkscontract
---- scheiding van goederen (ev andere opties/aanmerkingen???)
---- gemeenschap van goederen (met ev extra aanmerkingen???)
- geen huwelijkscontract
---- automatisch gemeenschap van goederen

Momenteel:

- geen van beide heeft kinderen
- wel van plan om later samen kinderen te hebben

- mijn ouders leven beide nog
- haar moeder leeft enkel nog

- er is geen "speciale" reden om te trouwen buiten de liefde tussen ons beide (maar je hoort zoveel dat het soms slecht gaat om zoveel redenen, dus willen beiden dat het eerlijk start en wille we ons goed informeren)
A1) ** Ja, als ze mee betaalt heeft aan het onderhoud en het herstel van de woning of aan een eventuele verbouwing zal U haar dat moeten vergoeden.
Indien er geen huwelijkscontract is:
dan betaal ik in feite deze lening af met mijn loon,
dit zit in de gemeenschap, dus dan betaald ze automatisch mee...?
Dan kan ik niet zeggen dus dat ze _niet_ meebetaald heeft?

Maar ik lees ook van soort woonkost omdat zij in mijn huis woont,
dat zou dan ongeveer elkaar opheffen ofzo...?
ik ben geneigd om mensen zonder gemeenschappelijke kinderen de zuivere scheiding van goederen aan te raden
Die zijn er nu nog niet, maar later dus wel eventueel...

het is de pro's & contra's van elke mogelijkheid afwegen...
en zorgen dat indien het fout loopt,
er niet teveel discussies mogelijk zijn...

wolf2

#9 , 04 dec 2008 19:45

Eerst moet U betalen voor de onkosten van het gezin (EGW, eten, auto, ...).
Dan betaalt U uw eigen schulden met uw eigen geld.
Wat overblijft, wordt gemeenschappelijk.

Zij betaalt dus niet mee voor uw eigen huis.
Als ze wel doet, levert haar dat geen enkel eigendomsrecht op in dat huis. Maar als U zal haar wel moeten vergoeden want eigenlijk betaalt ze voor iets dat van U is.

Gehuwden kunnen geen woonkost van elkaar vragen.
Als U "gelijk" wil beginnen en "gelij" wil eindigen, zal zij geld moeten inbrengen in de gemeenschap en U dat huis.

Een regeling "man betaalt lening" en "vrouw betaalt daarom de EGW en de verwarming" loopt slecht af voor de vrouw bij scheiding: hij gaat met alles lopen (= het huis dat van hem alleen is).

Joeri_J

#10 , 05 dec 2008 09:21

Een regeling "man betaalt lening" en "vrouw betaalt daarom de EGW en de verwarming" loopt slecht af voor de vrouw bij scheiding: hij gaat met alles lopen (= het huis dat van hem alleen is).
Het geld dat ik voor de lening zou gebruiken,
zou zij van haar loon dan op haar spaarrekening zetten.
(en dan is't beste dat het scheiding van goederen is, zodat het van haar alleen is, en de intresten ook van haar)

Zo heeft ze moest het misgaan dan wel geen "aandeel" in het huis,
maar wel een mooi spaarpotje.

een huis in 50/50 zal toch verkocht of ingekocht moeten worden...
en je mag je partner zolang het huwelijk er is, toch niet buitenzetten,
dus dat komt op het zelfde dacht ik?

Het is nu geen groot huisje, kan is groot als er 2/3 kindere komen,
dat we het verkopen en iets nieuws kopen/bouwen.
dan kunne we op dat moment beiden onze privé zaken samengooien,
ik het huis, zij haar geld...

Kosten van EGW (waarvoor het ook staat :D),
eten, auto, verwarming, extra's etc betalen we gewoon x%/y%
(volgens loonsverhouding)
of 1 iemand indien het materieel zaak is, en houden facturen bij...

denk dat dit het eerlijkste is?

wolf2

#11 , 06 dec 2008 11:16

Elektriciteit Gas Water

Uw laatste "piste" lijkt me een mooie redenering.

Het is in elk geval bewonderingswaardig dat U nadenkt over de situatie EN dat U inziet dat een regeling die samenwoners of gehuwden maken nooit eeuwigdurend kan zijn (vraag het maar na aan al diegenen die in de fifties een 'langst leeft al' hebben getekend en die nog niet nagedacht hebben of dat nog wel zin heeft in hun situatie; of aan de kopers in het Vlaams Gewest met een 'tontine' en kinderen).

Dus inderdaad, van zodra er kinderen zijn moet U alles eens herbekijken. Bedenk dan ook dat er véél mogelijk is met schuldsaldoverzekeringen die U toch zal nemen voor de leningen op het volgende huis: als moeder deeltijds werkt en de man sterft, dan zou er best al méér dan de 1/2 gedekt zijn door die verzekering. Maar dat is dan voor later.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”