C4

zeeegel
Topic Starter

C4

#1 , 30 nov 2008 15:45

Hallo,

Ik kreeg mijn c4 donderdag en die dag zond mijn baas het op AZ met de post ik krijg deze morgen is dit binnen de wettelijke dagen ?

Start mijn opzeg periode dan 1 dec ?

Contract van onbepaalde duur sedert 29 maand( 48jaar oud ) moeder alleen , bruto inkomen
iets meer dan 27650 per jaar vakantie geld inbegrepen

Nu Ik krijg iedere maandag 1 dag verlof om te soliciteren ,dit wisten ze ook niet vandaag belden ze me om die te verzetten op een andere week Mag Dat???
En ik vroeg reeds 4 verlof dagen in Jan en feb mag ik die nemen ? zij zeggen dat er dan een solicitatie verlof dag in zit kan dat .?

Groetjes Zeeegel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 02 dec 2008 10:36

Ik ga ervan uit dat u bediende bent.

“Art.37...Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘In huidig geval werd de aangetekende opzeggingsbrief luidens de poststempel verzonden op zaterdag 29 juli 1980, zijnde een werkdag‘[Arbh. Gent(Brugge) rol 1253,21 april 1992].

‘Ik kreeg mijn c4 donderdag en die dag zond mijn baas het op AZ met de post ‘ houdt in dat de datum van verzending 27 november 2008 is en de brief uitwerking heeft op 01 december 2008,vermits 30 november 2008 geen werkdag is.

“Art.82.§ 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven...§ 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16100 EUR(=28580 euro geïndexeerd), bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten)

Uw opzeggingstermijn gaat dus in op 01/12/2008 en eindigt op 28/02/2009.

“Art.41.Tijdens de opzeggingstermijn mag de werknemer, onder de bij de artikelen 64, 85 en 115 bepaalde voorwaarden, met behoud van loon van het werk wegblijven om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken...Art.85.De bediende wiens jaarlijks loon niet hoger is dan 16.100) EUR(=28580 euro geïndexeerd), mag van het recht om van het werk afwezig te zijn, waarvan sprake is in artikel 41, een- of tweemaal per week gebruik maken mits de duur van deze afwezigheid in totaal niet meer dan een arbeidsdag per week bedraagt...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

De wet bepaalt niet het tijdstip,zodat dit met wederzijdse toestemming te regelen is.

“Art.38...§2...Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens die schorsing...Art.28. De uitvoering van de overeenkomst wordt geschorst :1° de dagen waarop de onderneming wegens jaarlijkse vakantie is gesloten alsook de dagen waarop de werknemer buiten die periode jaarlijkse vakantie neemt...”...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Niets belet u 4 verlof dagen te nemen in Jan en feb. Tijdens die dagen houdt uw opzeggingstermijn op te lopen en kan uw wegblijven om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken vervallen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

zeeegel
Topic Starter

#3 , 04 dec 2008 16:04

Ik dank u voor de uitleg ,

Het bevestigd wat ik dacht , ik ging met die brief naar vakbond en daar zeggen ze dat de betekening een dag te laat is, det de maand maart ook zal moeten betaald worden ????
Dat dz RVA er zal over struikelen ,ze de bediende belde nog speciaal naar het hoofdkantoor omdit te vragen.

Grt Zeeegel

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”