Geen idee of zoiets mag. Ik zie daar ook het voordeel niet van, tenzij je als vrouw een belachelijke achternaam (Kiekens, Vandercloot... ) hebt of een achternaam met negatieve bijklank (je zal maar Dutroux heten) en/of wil profiteren van de naam van je man omdat die beroemd en/of machtig is.
Ik ben blij dat ik als Belgische mijn eigen achternaam mag behouden en niet in een land woon waar je als getrouwde vrouw automatisch de naam van je echtgenoot krijgt en in mijn ogen dus beschouwd wordt als aanhangsel of eigendom van je echtgenoot. Mijn eigen naam is mij heilig, ik zou nooit maar dan ook nooit de naam van mijn echtgenoot aannemen.
Ik erger mij trouwens al jaren aan het feit dat banken, verzekeringen, de gemeente, Telent, Eneco enz. hun post altijd sturen uitsluitend aan mijn man gericht hoewel alles op onze beide namen staat.
Ik zou zelf ook nooit de naam van een ander aannemen (hoewel het dan wel de achternaam blijft van mijn vader, nog zo een archaisch en patriarchaal gebruik, maar zo kunnen we bezig blijven
). Het zit eigenlijk zo: mijn vriend wil graag mijn achternaam overnemen omdat die van hem nogal islamitisch klinkt (hoewel in de verste verte niets te maken met islam), en je wilt in België in dit huidige politieke klimaat daar al niet mee geassocieerd worden want je krijgt gegarandeerd stokken in uw wielen als je bvb gaat solliciteren. Maar hij zal moeten wachten totdat we getrouwd zijn dan.
Mijn moeder (met Scandinavische naam) gebruikt om diezelfde reden ook de achternaam van haar man.