Wat houdt deze wettelijke garantie in ?
de verkoper garandeert jou dat de auto in overeenstemming is met de condities en rijvaardigheden beschreven in de overeenkomst
de wagen voldoet aan de kwaliteiten en prestaties die normaal zijn voor een voertuig van die leeftijd, kilometerstand en prijs
het voertuig kan gebruikt worden overeenkomstig de doelstelling van de koper
Opgelet :
Wees je ervan bewust dat deze wettelijke garantie geen ‘omniumverzekering’ is. De garantie dekt dus niet :
de normale slijtage van het voertuig (filter, distributieriem, banden...)
de stukken en onderdelen die normaliter zouden moeten worden vervangen tijdens het jaar van de aankoop (bv : op basis van de informatie die de verkoper gegeven heeft).
Dit is geen wettekst maar één of ander artikel dat u gevonden hebt via de google zoekfunctie waar u enkel het eerste gedeelte van gepost hebt. Het tweede deel, dat mijn standpunt bewijst, laat u er handig uit...
http://www.verzekeringen.be/verzekering ... hands-auto. Dit zegt alles over uw bedoelingen.
Zo kan ik er ook een paar honderd posten.
Maar goed, het draait erom de wetgeving te begrijpen, waarin u niet slaagt.
Uw antwoord bewijst gewoon dat u naast de kwestie praat en het probleem simpelweg niet snapt.
Ik probeer het stap voor stap uit te leggen voor u , TS en iedereen die dit leest.:
Tuurlijk valt normale slijtage niet onder garantie. Banden met 100.000 km worden verwacht binnenkort stuk te gaan. Accu's van 8 jaar oud worden verwacht binnenkort stuk te gaan...
Maar daar draait het hier helemaal niet om!!!
De garantiewetgeving stelt dat ieder probleem dat zich voordoet binnen de 6 maanden na aankoop kosteloos moet hersteld worden, behalve als de verkoper kan bewijzen dat de oorzaak bij de klant ligt. Dus de wet gaat ervan uit dat ieder gebrek dat zich binnen de 6 maanden voordoet reeds bestond op het ogenblik van verkoop. dus als een onderdeel slijt tot het onbruikbaar is in
de eerste 6 maanden na aankoop, dan gaat de wet ervan uit dat het reeds onbruikbaar is op het moment van verkoop.
Dat is zo. Dit is de wet. Daar kan je niet over discussieren. Dit klinkt misschien oneerlijk, maar deze regel heeft de bedoeling de consument te beschermen. In nederland kent men het recht op een deugdelijk product en gaat men hier nog veel verder in.
Bron:
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... ASSOYVOIjY
Sloeberken, lees onderstaande heel goed. Als u altijd antwoord zonder mijn statement te lezen zal u nooit bijleren
Volgens artikel 1649 BW,en volgende, hebt u recht op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen. Dit is een
conformiteitsrecht
en is in ieder europees land van toepassing. Een product dat slijt is geen reden om tot vervanging over te gaan. Enkel als de slijtage onredelijk is. Ik verwijs hiervoor naar artikel 1649 en verder uit het BW, dus het conformiteitsrecht. Deze redelijkheid is bij wet vastgelegd op 6 maanden ==> zie de consumentenwetgeving.
Bron:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
De combinatie van de consumentenwetgeving en de bepalingen vastgelegd in het BW zijn heel duidelijk dat onredelijke slijtage van 2de handsvoertuigen in de eerste 6 maanden na aankoop onder de consumentenbescherming vallen en dus kosteloos dienen hersteld te worden.
Indien de klant in die eerste 6 maanden 50.000 km heeft afgelegd. Dan kan dit gebruikt worden als bewijs dat de slijtage wel redelijk is. Dus dergelijke argumenten zijn naast de kwestie. Zowel ik als de wetgeving vermelden duidelijk
redelijke slijtage.
Dus men kan besluiten dat eender welk goed die geen redelijke slijtage aankan gedurende minstens 6 maanden een gebrekkig product is en in feite niet mag verkocht worden door een handelaar.
De enige ruimte voor speling en waar een rechter zijn billijkheid kan gebruiken is de definitie van
redelijkheid.
Als uw antwoord op onderstaande vragen "neen" is dan hebt u de vraag TS beantwoord.
Is het redelijk dat de banden van het verkochte goed na 3 weken (of 800 km) zodanig gesleten zijn dat ze onbruikbaar geworden zijn?
Is het redelijk dat het contactslot van het verkochte goed na 3 weken (of 800 km) zodanig gesleten is dat hij onbruikbaar geworden is?
Is het redelijk dat de waterpomp van het verkochte goed na 3 weken (of 800 km) zodanig gesleten is dat hij onbruikbaar geworden is?
Ik kan me niet inbeelden dat ook maar iemand hier "ja" op antwoord.
Bovenstaand is alles wat ik weet over deze situatie. Gestaafd met wetteksten en verwijzingen naar de consumentenwetgeving.
Er bestaan geen andere wetteksten hierover. Laat staan een wetgeving die de consumentenwetgeving tegenspreekt. Dus wat u beweert kan nooit of te nimmer een juridisch correct antwoord zijn. U gaat loodrecht in tegen de wetgeving wat dus duidelijk maakt dat u deze niet begrijpt en zich niet in de correcte positie bevind om hier een antwoord te geven.
Dit maakt uw standpunt onzinning en gebaseerd op...?
Dit is dan ook mijn laatste antwoord hierop, meer kan ik niet zeggen om het duidelijk te maken.
@TS, volg dit antwoord. Het is 100% correct.
Met deze informatie kan u een advocaat contacteren, hij zal u hetzelfde meedelen. Hou er rekening dat de advocaat slechts gedeeltelijk zal terugbetaald worden. Dus doe een kosten-baat analyse vooraleer er stappen ondernomen worden. Maar de wet staat aan uw kant!