Indien ik de wagen wel wil houden (dus niet de overeenkomst ontbinden), aangezien ik deze nodig heb, kan ik dus niet zeker zijn van die garantie? Indien dit wel zo is, kan ik dan juridische stappen nemen mochten ze die garantie niet geven? Wat kan ik onder deze garantie verwachten (bv: roestvorming)?
En nog één ding: is het mogelijk om de wagen (bijvoorbeeld) volledig te laten opknappen door een erkende dealer (op hun kosten) en als tegenbod de garantie te laten vallen?
U bent 100% zeker van de garantie. Indien de verkoper de garantie niet toepast, dan kan je dit afdwingen via de rechtbank. Het vonnis zal altijd in uw voordeel zijn want dit is nu eenmaal de wet.
Alle zaken die het normaal gebruik van het goed in weg staan vallen onder deze garantie...
Ook slijtage onderdelen
Vaak word verkeerdelijk gedacht dat vb banden & batterijen niet onder garantie vallen. Dit is ook een populair excuus van handelaren. Maar dit is niet wettelijk.
De wet zegt dat u recht heeft op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen. Dit wordt ook wel “wettelijke garantie” genoemd. Dit geldt voor alle aspecten van het product, en een winkel kan dit conformiteitsrecht niet beperken in de voorwaarden. Slijtage hoort bij de redelijke verwachtingen. Dus het product moet zo ontworpen zijn dat het alle redelijke vormen van slijtage kan opvangen gedurende de wettelijke garantie.
Wat redelijk is, staat natuurlijk ter discussie. Maar tijdens de eerste 6 maanden is het aan de verkoper om te bewijzen dat het onredelijke stlijtage betreft.
Dus, ook bij een tweedehandswagen, hebt u recht op het vervangen van slijtageonderdelen tijdens de wettelijke garantie.
P.S. De toestemming om uw product door een ander te laten herstellen zal je nooit krijgen.