Valse klacht verkrachting

Justitia00
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Valse klacht verkrachting

#1 , 10 okt 2016 16:33

Met een gevoel van wanhoop, angst en onrechtvaardigheid toch maar een eerste stap genomen naar dit forum, omdat ik eigenlijk zelf niet goed weet wat aan te vangen nu... hopend op een goed advies of wat inzicht in wat komen zal, want het is de voorbije dagen met weinig slaap en verminderde eetlust te doen.

Ik ben een 23-jarige jongeman die vorig academiejaar een 17-jarig meisje (dit academiejaar wordt ze 18 jaar) heeft leren kennen via een gemeenschappelijke vriendin. Het klikte... en na een hele tijd kwam ze me uiteindelijk bezoeken op mijn kot en hadden we seks... dit met wederzijdse toestemming.

Nu blijkt dat ze een vriendje heeft, en dat die (terecht) heel achterdochtig werd omdat ze bij een kerel op kot was blijven slapen. Nu hoor ik van die gemeenschappelijke vriendin dat ze hem verteld heeft dat ze helemaal geen seks wou en 'verkracht' werd door mij... vermoedelijk om haar relatie te redden. Grote woede bij die vriend, ontsteltenis bij de gemeenschappelijke vrienden (die haar niet geloven en kwaad reageren tegenover haar) en werkelijk een kotsgevoel bij mij toen ik het vernam. Nu wordt het nog erger.. want vermoedelijk onder druk van de vriend (en om de leugen overeind te houden tegenover vrienden) gaat ze nu effectief een klacht indienen bij de politie wegens verkrachting.

Ik weet dus echt niet wat te doen hiermee, laat staan wat te verwachten...
- Hoe verloopt zo'n onderzoek nu?
- Nemen zij zo'n verhaal zomaar aan voor waar, of verwachten ze bewijs?
- Kan ik zelf ook iets ondernemen? Dit is nl. een valse klacht, ze vertelt dit ook zomaar aan anderen (is dat dan laster? wanneer is het laster?)
- Ik twijfel nu zelfs of haar leeftijd een probleem zal vormen...

De enkelingen aan wie ik het vertelde, zeggen allemaal dat ik me geen zorgen hoef te maken. Dat zoiets 'woord tegen woord' is, maar voor mij lijkt dit maar een magere troost. Niet alleen vrees ik dat een 'slachtoffer' (of toch de rol die ze zich toe-eigent) altijd het voordeel van de twijfel zal genieten en ik mijn onschuld zal moeten bewijzen (en geen idee hoe ik dit kan doen). Ook de hele onrechtvaardigheid ervan stoort me mateloos.. moet ik dit zomaar 'laten gebeuren' dat iemand zoiets over me zegt?

Ik zoek echt wanhopig naar advies en hulp zonder meteen naar een advocaat te moeten stappen (zo rijk ben ik nu ook weer niet).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 10 okt 2016 16:43

Hebt u berichten / mails / chatgesprekken waaruit blijkt dat jullie contacten hadden enz?

(Kennis werd onlangs ook verhoord door de politie voor zo een klacht, maar kon via sms-berichten aantonen dat de dame in kwestie dagen en weken na 'het feit' berichten stuurde hoe leuk het wel niet was geweest... Politie heeft deze berichten genoteerd, tot op heden verder niets meer van gehoord...)

LeenW

#3 , 10 okt 2016 16:50

In principe is het inderdaad woord tegen woord, maar bij een verkrachting gaat de politie niet altijd uit van de onschuld van de "dader". Ze zullen dit zeker onderzoeken en het zal moeilijk zijn, maar op het einde zal u normaal vrijuit gaan.

- Zij zullen contact met u opnemen voor een verhoor, raadpleeg eventueel een advocaat
- Zij zullen uw verhaal controleren en het u moeilijk maken door gaten in uw verhaal te zoeken
- U kunt zeker klacht indienen voor laster en eerroof, dat maakt uw positie sterker.
- 17 is seksueel volwassen, maar u daar al geen zorgen om

Reclame

Justitia00
Topic Starter

#4 , 10 okt 2016 16:57

Nee, mijn oude gsm is al weg, dus dat niet... waarschijnlijk wel op haar toestel. Ik ben ook iemand die eigenlijk meestal zijn gesprekken op Facebook en dergelijke wat opkuist om het overzichtelijk te houden. Denk ook niet dat we heel veel online gesprekken er over hadden, wel gewoon heel vertrouwelijke gesprekken.

Om het verhaal wat meer te schetsen:
Ze is die avond dus afgekomen naar mijn kot, we keken gezellig een film waarbij ik haar toch al wat zat te strelen overal boven de kledij en zij knus tegen me aan kwam liggen. Daarna zijn we gaan eten, vriendin van haar tegengekomen en uiteindelijk uit geweest tot 2u. Bij thuiskomst op kot nog een kotgenoot tegengekomen. Dus die kan getuigen dat ze niet dronken was (hadden hoogstens drie pintjes gedronken) en dat ze op haar gemak was bij mij.

Op kot zelf kleedde ze zich ostentatief uit en kwam bij me in bed liggen, waar ik haar begon te strelen. Ik vroeg zelfs nog of ze zeker was dat ze wou, waarop ze positief antwoordde... nadien zijn we gaan slapen, sliepen zelfs uit. 's Morgens was het gewoon gezellig, wat zitten babbelen, ze vroeg zelfs of die vriendin mocht afkomen naar mijn kot. Uiteindelijk heb ik ze laten vertrekken rond 12u of 13u, want ik wou nog wat werken voor school en kreeg nog een zoen en een 'tot ziens' bij vertrek.

Ik dacht dus dat er geen vuiltje aan de lucht was, maar toen ik een dag later iets stuurde, werd het genegeerd (vond ik vreemd, maar stond er niet bij stil.. mensen zijn soms druk bezig). Tot ik dus via vriendinnen ervan hoorde dat ik haar verkracht zou hebben (echt, je wordt misselijk op zo'n moment). Toen ik verhaal ging halen via messenger kreeg ik wel volgende bericht (en dat heb ik dan wel gehouden):
"Wat maandag nacht gebeurd was, had niet mogen gebeuren. En ik had het moeten zeggen, maar was bevroren... ik wou het eigenlijk echt niet."

For the record.. ze was dus helemaal niet bevroren, aangezien er gecommuniceerd werd en ik nu geen gewelddadige natuur heb (en er altijd over alles gecommuniceerd kon worden). Ook kuste ze de hele tijd terug.. was niet zo dat ik een 'lijk' had liggen onder me. Maar dat is dus het verhaal dat ze gebruikt. Heb ook alle contact verbroken ermee sindsdien...

Ik voel me behoorlijk machteloos omdat ik ook maar kan vertellen wat er echt gebeurd is en zij er gewoon een ander verhaal van maakt en elementen uit het verhaal aanpast naar eigen goeddunken.

Justitia00
Topic Starter

#5 , 10 okt 2016 17:07

In principe is het inderdaad woord tegen woord, maar bij een verkrachting gaat de politie niet altijd uit van de onschuld van de "dader". Ze zullen dit zeker onderzoeken en het zal moeilijk zijn, maar op het einde zal u normaal vrijuit gaan.

- Zij zullen contact met u opnemen voor een verhoor, raadpleeg eventueel een advocaat

Kan ik daarmee wachten tot ze contact opnemen voor een verhoor?

- Zij zullen uw verhaal controleren en het u moeilijk maken door gaten in uw verhaal te zoeken

U bedoelt dan het verhaal van die avond zelf of gaat men heel de historie tussen ons afgaan? Want op dat vlak durf ik niet meteen zeggen dat ik alle details heel goed weet.

- U kunt zeker klacht indienen voor laster en eerroof, dat maakt uw positie sterker.

Wanneer doe ik dit best, want zolang zij geen klacht indient, maak ik liever geen slapende honden wakker (heb nl. van horen zeggen dat ze dat wil doen). Kan ik dit doen wanneer ik verhoord word?

- 17 is seksueel volwassen, maar u daar al geen zorgen om
Welke onderzoeksdaden mag ik zoal verwachten? Of blijft het gewoon beperkt tot een verhoor?
Als het niet hoeft, betrek ik er liever mijn ouders niet in (conservatief), maar ik weet ook niet of ze bepaalde onderzoeksdaden doen. Ik las al googelend iets over moraliteitsonderzoek, waarbij ze je omgeving vragen stellen en dergelijke?

Jackrussell

#6 , 11 okt 2016 09:47

De klacht wegens laster en eerroof zou ik nu direct al indienen eigenlijk. Waarom daar mee wachten?

Verder zaak om uw verhaal zo nauwkeurig mogelijk uiteen te zetten en waar mogelijk te bewijzen. In dit soort zaken geldt niet altijd het principe "onschuldig tot het tegendeel is bewezen". Dat jullie seks hebben gehad, staat immers niet ter discussie, enkel de vrijwilligheid daarvan.

Het lijkt me overigens wel dat - als uw verhaal klopt - u aan het langste eind trekt. Als 17-jarige dame, is ze zelf naar u toe gekomen, terwijl jullie een soort van relatie hadden. Alles daarna is uw woord tegen haar woord, waar bij er in haar verhaal toch wel wat rare dingen zitten. Als ze gaat liegen, is de kans ook groter dat ze zich een keer verspreekt of vast praat.

Didymus

#7 , 11 okt 2016 13:01

Het verrassingseffect zal ook groter zijn als de eerste bent om een klacht in te dienen. Aangezien ze al heeft lopen rondbazuinen dat u haar verkracht heeft, is de schade van haar lasterlijke beschuldigingen voor u al geleden.

Ik zou een lijstje maken met de namen van de gemeenschappelijke vrienden tegen wie ze dat verteld heeft en daar alvast een PV van laten opmaken. Iemand valselijk beschuldigen van een seksueel misdrijf heeft vaak grote gevolgen voor de persoon in kwestie. Dat je daar niet over liegt om welke reden dan ook zou een 17-jarige al ten volle moeten beseffen.
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21

#8 , 11 okt 2016 13:55

Bij thuiskomst op kot nog een kotgenoot tegengekomen. Dus die kan getuigen dat ze niet dronken was (hadden hoogstens drie pintjes gedronken) en dat ze op haar gemak was bij mij.
Dit is een zeer belangrijke getuige! Als er dan ook nog iemand kan getuigen dat ze de volgende ochtend op een normale manier vertrokken is, zit je redelijk safe. Iemand die verkracht is, gaat immers niet blijven uitslapen bij haar "verkrachter" om dan goedgemutst naar huis te vertrekken.

De politie / het parket, zijn ook geen uilskuikens. Als je hen vertelt wat je hier vertelt (namelijk dat het meisje in kwestie een vriend had, en mogelijk daarom de verkrachting verzonnen heeft) en kan opdraven met getuigen, zullen zij ook wel de correcte conclusies trekken, denk ik.

En zoals hierboven reeds gezegd: niet wachten met klacht indienen wegens laster en eerroof!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Milo72

#9 , 11 okt 2016 15:29

Mijns inziens geeft ze met "Wat maandag nacht gebeurd was, had niet mogen gebeuren. En ik had het moeten zeggen, maar was bevroren... ik wou het eigenlijk echt niet." zelf aan dat ze op geen enkele manier heeft laten merken dat de sex NIET met wederzijdse instemming was.
Hoe had jij het dan moeten weten ?
't is nie omda ge der achteraf spijt van hebt, dat't over verkrachting gaat he... maar dat past wel 100% in de rest van jouw verhaal (ze had een vriend, en verzint daarom de verkrachting)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Franciscus

#10 , 11 okt 2016 15:38

Ouders? U bent meerderjarig noch politie noch gerecht gaan ook maar een woord tgo uw ouders zeggen.
Dat zou schending van beroepsgeheim zijn.

Best is dat u meerdere getuigen hebt die u samen na de feiten heeft gezien. U hebt er al een ....vraag zeker of deze evenzo gehoord wordt door de politie.
Uiteraard kan ook haar gsm in beslag genomen worden en kunnen zowel bij u als bij haar alle berichten via bevelschrift onderzoeksrechter worden opgevraagd bij provider.
Ergens anders heb ik al geschreven :

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 19#p203419

Didymus

#11 , 11 okt 2016 17:13

Ouders? U bent meerderjarig noch politie noch gerecht gaan ook maar een woord tgo uw ouders zeggen.
Dat zou schending van beroepsgeheim zijn.
Dat neemt niet weg dat de procureur brieven kan sturen naar het domicilieadres van TS.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus

#12 , 11 okt 2016 19:31

Maar wel op zijn naam en dus enkel voor hem bestemd.
Als hij een advocaat neemt kan hij ook woonst kiezen bij zijn advocaat voor deze zaak en dan wordt alle correspondentie naar daar gestuurd.

Vigdis

#13 , 04 nov 2016 16:28

Mijns inziens geeft ze met "Wat maandag nacht gebeurd was, had niet mogen gebeuren. En ik had het moeten zeggen, maar was bevroren... ik wou het eigenlijk echt niet." zelf aan dat ze op geen enkele manier heeft laten merken dat de sex NIET met wederzijdse instemming was.
Hoe had jij het dan moeten weten ?
't is nie omda ge der achteraf spijt van hebt, dat't over verkrachting gaat he... maar dat past wel 100% in de rest van jouw verhaal (ze had een vriend, en verzint daarom de verkrachting)
Om even een andere perspectief te geven: het is niet omdat iemand zich niet in staat voelt om nee te zeggen (bvb door de onderlinge machtsdynamiek), dat ze in bed is gekropen zonder kleren etc dat iemand toestemming geeft. Je kan zelfs tijdens seks iemands grenzen overschrijden - het is bvb niet omdat je toestemt met iemand seks te hebben dat je je bedpartner plots in een wurggreep mag houden en anaal mag penetreren, ik zeg maar iets. Daarom dat er tegenwoordig gebruik wordt gemaakt van voorafgaande positieve affirmatie als je niet zo zeker bent of de ander het wil, bijvoorbeeld omdat je met de persoon in kwestie niet in een vaste relatie zit.

Soit, ik ben zelf ook een tienermeisje geweest en door gebrek aan assertiviteit om 'stop' of 'nee' te zeggen op het moment zelf zijn er ook dingen gebeurd waar ik mij niet goed bij voelde. Ik vond dat nu geen reden om die jongens in kwestie te gaan vervolgen voor verkrachting, want jonge mannen leren ook een hele hoop dingen waardoor zo'n misverstanden gebeuren - maar een beetje educatie in de kwestie is wel nodig. Je wilt eigenlijk niet weten hoeveel jongens zonder voorafgaande communicatie seks initiëren omdat zij bepaalde zaken als vrijgeleide beschouwen (bijvoorbeeld een vriendin die blijft overnachten) en als je dat samenbrengt met jonge meisjes die nog geen ervaring hebben met zo'n situaties (en vaak ook hebt geleerd dat je ten allen tijde 'beleefd' moet blijven en dus niet direct zijn in hun communicatie) - dat is echt een ramp. En als de ene partij zo heet als een kreeft staat dan merkt die al zeker signalen van verzet niet meer op - op het moment dat je al bezig bent is het eigenlijk al te laat om nog om toestemming te vragen. Er is dringend wat meer voorlichting op school nodig over moeilijke kwesties zoals deze, ipv de zoveelste doorsnede foto van de penis te tonen imho.

And for the record: ik denk niet dat jij ooit het doel had om dit meisje te verkrachten of te schaden op één of andere manier, maar het is best mogelijk dat je wel een grens hebt overschreden en dat zal misschien niet zodanig zijn dat je haar hebt verkracht - maar wel voldoende voor haar om het zo te willen verwoorden. En de fout ligt hierbij niet noodzakelijk bij jou, maar ook niet bij haar. Ik denk dat je zelf juridisch niet veel hoeft te vrezen, uit ervaring gaat er geen gehoor aan gegeven worden zelfs al was er effectief sprake van verkrachting. Je moet er de statistieken maar eens op nagaan. Maar je kan misschien wel eens afspreken met dat meisje (op een openbare plek met getuigen desnoods, zodat er achteraf niet meer zever zou kunnen zijn) om daar eens een goede babbel mee te hebben want de kans is groter dat zij zich gewoon slecht voelt over de hele ervaring dan dat ze dit doet om u te treiteren. Je mag mij gerust een privébericht sturen als je nog met vragen zit over hoe je dit kan aanpakken - ik ben psychologe van opleiding en ben dagdagelijks bezig met zo'n materie.

Gebruiker21

#14 , 04 nov 2016 16:42

Vigdis, wat u vertelt werkt langs twee kanten. Nu laat u uitschijnen alsof het enkel de jonges zijn die "zo heet als een kreeft staan". Waarom zou een meisje niet "zo heet als een kreeft kunnen staan" en een jongen verleiden tot zaken waar die jongen achteraf misschien spijt van heeft? (Hoewel ik nu dik spijt heb dat ik niet meer op anvances van studentes ingegaan ben toen ik nog studeerde, maar bon, da's een andere zaak :wink: ).

Maar dan gaan we de morele toer op. Het is hier juridischforum.be, niet moreelforum.be. Zolang wat op het moment zelf gebeurde met toestemming van beide partijen, is er geen sprake van verkrachting. Ook al is de spijt achteraf nog zo enorm bij één van de partijen, dit is niet de schuld van de andere partij, en maakt het geen verkrachting. Moest de topic starter het meisje nu zo dronken gevoerd hebben dat ze een complete blackout had, is het een andere zaak, natuurlijk. Dan had het meisje geen toestemming kunnen geven.

Maar in tijden van emancipatie vind ik persoonlijk niet dat je mag argumenteren dat een meisje misschien niet mondig genoeg is om "neen" te zeggen... Maar ik sta er uiteraard wel 200% achter dat als een meisje duidelijk aangeeft iets niet te willen, dat dit dan moet gerespecteerd worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vigdis

#15 , 04 nov 2016 17:23

Uiteraard werkt het langs twee kanten, ik wou niet de indruk geven dat het éénrichtingsverkeer is. Maar wanneer het gaat over jongens waar de grenzen bij worden overschreden, speelt er een andere dynamiek: vaak geven zij niet eens signalen dat ze niet willen, want ze denken dat er als man iets aan hen schort om 'nee' te zeggen tegen seks. Ook als ze dit later aftoetsen bij vrienden komen er dan bevestigende opmerkingen zoals "lucky guy" of iets dergelijks, terwijl bij meisjes er minder prestatiedrang is om trots te zijn op seksuele verwezenlijkingen. Veel volwassen mannen hebben nu nog moeite om toe te geven wanneer ze iets niet willen, en ik vind het ook bruut om tegen zo'n mensen te zeggen dat ze maar wat mondiger hadden moeten zijn - het is niet zo simpel. Maar in dit geval ging het daar nu niet over, vandaar dat ik deze kant ook niet hebt belicht.

Ik geef ook zelf aan dat dit niet echt verkrachting is, maar bij gebrek aan een beter woord komt het vaak voor dat een meisje dit zo aangeeft - dat door anderen vaak wordt afgedaan als "valse verkrachting" of "ze had er gewoon spijt van" maar het is maar in weinig gevallen dat iemand dit gewoon verzint om kwaadaardige redenen - zo'n mensen vallen vaak snel door de mand. Maar net omdat het niet zo simpel is om te weten wanneer iemand zit te liegen of de persoon dit echt gelooft door het psychische aspect ervan, zou hier in ons rechtssysteem een oplossing voor moeten komen. Als iemand die na 5 keer 'nee' te horen tijdens de verkrachting, toch wordt vrijgesproken want "de man was al zodanig opgehitst om nog te stoppen" dan schort er toch ook iets met hoe wij naar consent kijken. Dit is een pak ingewikkelder en breder dan op het gebied van rechtspraak. De meeste verkrachtingen gebeuren bovendien tussen mensen die elkaar al kennen - als iedereen sinds kleinsafaan heeft geleerd hoe ze elkaars en hun eigen persoonlijke grenzen moeten respecteren, zullen dit soort zaken al een pak minder voorkomen. Maar soit, we dwalen af! ;)

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”