Problemen 2dehands wagen

Wouter VH
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re: Problemen 2dehands wagen

#16 , 11 okt 2016 11:45

Je moet de wetgeving terzake volgen, de verkoper (handelaar) is verplicht garantie te geven, zij moeten instaan voor de herstelling en de kosten.
Zonder toelating kan je die wagen niet op hun kosten ergens anders laten herstellen. Roestvorming zal niet onder de garantie vallen, evenmin als slijtage onderdelen ( banden, batterijen en dergelijke).

Bij geschillen zal je naar de rechtbank moeten stappen.
Ik had al wel begrepen dat ze hun toestemming (duidelijk op papier) moesten geven om dit te laten doen. Als ik de eerste zin juist lees zou de verkoper (een VZW die een daad van koophandel telt en dus als handelaar optreed?) verplicht garantie moeten geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#17 , 11 okt 2016 11:47

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers

#18 , 11 okt 2016 11:49

Indien ik de wagen wel wil houden (dus niet de overeenkomst ontbinden), aangezien ik deze nodig heb, kan ik dus niet zeker zijn van die garantie? Indien dit wel zo is, kan ik dan juridische stappen nemen mochten ze die garantie niet geven? Wat kan ik onder deze garantie verwachten (bv: roestvorming)?

En nog één ding: is het mogelijk om de wagen (bijvoorbeeld) volledig te laten opknappen door een erkende dealer (op hun kosten) en als tegenbod de garantie te laten vallen?
U bent 100% zeker van de garantie. Indien de verkoper de garantie niet toepast, dan kan je dit afdwingen via de rechtbank. Het vonnis zal altijd in uw voordeel zijn want dit is nu eenmaal de wet.

Alle zaken die het normaal gebruik van het goed in weg staan vallen onder deze garantie...

Ook slijtage onderdelen

Vaak word verkeerdelijk gedacht dat vb banden & batterijen niet onder garantie vallen. Dit is ook een populair excuus van handelaren. Maar dit is niet wettelijk.
De wet zegt dat u recht heeft op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen. Dit wordt ook wel “wettelijke garantie” genoemd. Dit geldt voor alle aspecten van het product, en een winkel kan dit conformiteitsrecht niet beperken in de voorwaarden. Slijtage hoort bij de redelijke verwachtingen. Dus het product moet zo ontworpen zijn dat het alle redelijke vormen van slijtage kan opvangen gedurende de wettelijke garantie.
Wat redelijk is, staat natuurlijk ter discussie. Maar tijdens de eerste 6 maanden is het aan de verkoper om te bewijzen dat het onredelijke stlijtage betreft.

Dus, ook bij een tweedehandswagen, hebt u recht op het vervangen van slijtageonderdelen tijdens de wettelijke garantie.

P.S. De toestemming om uw product door een ander te laten herstellen zal je nooit krijgen.

Reclame

Wouter VH
Topic Starter

#19 , 11 okt 2016 12:01

Indien ik de wagen wel wil houden (dus niet de overeenkomst ontbinden), aangezien ik deze nodig heb, kan ik dus niet zeker zijn van die garantie? Indien dit wel zo is, kan ik dan juridische stappen nemen mochten ze die garantie niet geven? Wat kan ik onder deze garantie verwachten (bv: roestvorming)?

En nog één ding: is het mogelijk om de wagen (bijvoorbeeld) volledig te laten opknappen door een erkende dealer (op hun kosten) en als tegenbod de garantie te laten vallen?
U bent 100% zeker van de garantie. Indien de verkoper de garantie niet toepast, dan kan je dit afdwingen via de rechtbank. Het vonnis zal altijd in uw voordeel zijn want dit is nu eenmaal de wet.

Alle zaken die het normaal gebruik van het goed in weg staan vallen onder deze garantie...

Ook slijtage onderdelen

Vaak word verkeerdelijk gedacht dat vb banden & batterijen niet onder garantie vallen. Dit is ook een populair excuus van handelaren. Maar dit is niet wettelijk.
De wet zegt dat u recht heeft op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen. Dit wordt ook wel “wettelijke garantie” genoemd. Dit geldt voor alle aspecten van het product, en een winkel kan dit conformiteitsrecht niet beperken in de voorwaarden. Slijtage hoort bij de redelijke verwachtingen. Dus het product moet zo ontworpen zijn dat het alle redelijke vormen van slijtage kan opvangen gedurende de wettelijke garantie.
Wat redelijk is, staat natuurlijk ter discussie. Maar tijdens de eerste 6 maanden is het aan de verkoper om te bewijzen dat het onredelijke stlijtage betreft.

Dus, ook bij een tweedehandswagen, hebt u recht op het vervangen van slijtageonderdelen tijdens de wettelijke garantie.

P.S. De toestemming om uw product door een ander te laten herstellen zal je nooit krijgen.
Ik besef dat ze de toestemming om de wagen te laten herstellen door een andere garagist, niet zullen geven.

Aangezien ze de wagen als VZW verkocht hebben, heb ik schrik dat ze dit zullen proberen af te schilderen als 'natuurlijk persoon' en niet als handelaar (die inderdaad dan 1 jaar garantie op motor en versnellingsbak en 2 jaar op de rest zou moeten geven), gezien hun statuten nergens 'garage' of 'garagist' vermeld.

Veel zin heb ik niet om dit verder door te trekken, maar als ik het zo laat ben ik veel geld kwijt voor iets dat niet degelijk werkt. Ik zal het proberen te regelen met de 'garagist' en hopelijk komt er iets uit.

Wouter VH
Topic Starter

#20 , 11 okt 2016 12:02

Misschien een domme vraag: als een uitbater van een frituur, via zijn frituur een wagen verkoopt, kan dit ook gezien worden als een handelaar en is hij dus ook verplicht die garantie wetgeving na te komen?

denlowie

#21 , 11 okt 2016 12:30

Natuurlijk niet, deze word beschouwd als particulier !

Dit moet een erkende garagist zijn om van je garantie te kunnen gebruik maken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie

#22 , 11 okt 2016 12:34

Wat mogelijk is dat die garagist die wagen verkocht heeft in Naam van een VZW en dat de VZW de eigenaar was, dan was dit een particuliere verkoop !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Wouter VH
Topic Starter

#23 , 11 okt 2016 12:53

Wat mogelijk is dat die garagist die wagen verkocht heeft in Naam van een VZW en dat de VZW de eigenaar was, dan was dit een particuliere verkoop !
De VZW heeft 10-15 wagens te koop staan en ze spreken zelf over 'de garage'. Wat ik begreep aan een VZW is dat deze niet mogen handelen met oog op winst, wat volgens mij daar wel gebeurt (niet dat dit iets uitmaakt in deze zaak).

U stelt dus dat deze VZW niet als handelaar optreed en dus geen garantie dient te geven?

Daarbij heeft de persoon dus foutieve informatie gegeven om mij tot verkoop te doen overgaan. Voor een particuliere verkoop had ik nooit zoveel geld geven voor die wagen... Maar dat ik mijn woord tegen dat van hun neem ik aan?

sloeberken

#24 , 11 okt 2016 12:56

Inderdaad, daarom is het noodzakelijk te weten wat op de factuur staat. maar als ze al garantie geven op bepaalde onderdelen is de kans groot dat het een handelaar is.

LeenW

#25 , 11 okt 2016 13:33

Om uitsluitsel te geven: margeregeling mag alleen door handelaars gebruikt worden, is er dan ook btw aangerekend op uw factuur of gaat het om een margewagen?

sloeberken

#26 , 11 okt 2016 13:47

Een zelfstandige die een wagen verkoop van zijn zaak mag BTW aanrekenen, indien hij BTW plichtig is.

Overzicht : verkoper BTW
Niet-BTW-plichtige (particulier) Geen
BTW-plichtige zonder aftrekrecht (verzekeraar) Geen
Gemengde BTW-plichtige die BTW aftrok op auto 21 %
Gemengde BTW-plichtige die geen BTW aftrok Geen
BTW-plichtige die BTW aftrok op auto (handelaar) 21 %
BTW-plichtige die geen BTW aftrok (auto was privé) Geen
Autohandelaar wat betreft nieuwe auto 21 %
Autohandelaar met margeverkoop Marge

Wouter VH
Topic Starter

#27 , 11 okt 2016 15:12

Inderdaad, daarom is het noodzakelijk te weten wat op de factuur staat. maar als ze al garantie geven op bepaalde onderdelen is de kans groot dat het een handelaar is.
de 'factuur' (of wat er moet voor doorgaan) is niet meer dan aan verkoopovereenkomst waar de gegevens van de verkoper opstaan (VZW) en van de koper (ik) en de regeling van de betaling (deel contant, deel via overschrijving). Ook staat er in vermeld dat er 12 maanden garantie is op de motor en versnellingsbak.

De beschrijving van het voertuig zijn: merk, model, motorinhoud, eerste inschrijving en kilometerstand (dus verder geen beschrijving).

Onderaan staat (in kleine letters) volgende tekst:

"Bijzondere regeling over de marge, BTW niet aftrekbaar. Het voertuig wordt verkockt zonder waarborg aan de koper. De verkoper kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele "verborgen gebreken" aan de auto. Door de betaling uit te voeren en door deze te accepteren aanvaarden beide partijen de voorwaarden van het contract" (inclusief de typefout)

Bent u hier iets mee? Anders zal het inderdaad een mooiprater zijn geweest die zich voordoet als garagist en via een VZW zijn garantie niet hoeft te geven.

Wouter VH
Topic Starter

#28 , 11 okt 2016 15:12

PS: verder dus geen vermelding van BTW of iets dergelijks

LeenW

#29 , 11 okt 2016 15:14

PS: verder dus geen vermelding van BTW of iets dergelijks
Margeregeling, dus hij is handelaar, dus hij is verplicht u garantie te geven.

sloeberken

#30 , 11 okt 2016 16:02

Met welke nummerplaten is hij gekeurd, deze die op inschrijvingsbewijs staan of met een Z plaat (zie keuringsbewijs)

Terug naar “Consumenten Koop”