Mijns inziens geeft ze met "Wat maandag nacht gebeurd was, had niet mogen gebeuren. En ik had het moeten zeggen, maar was bevroren... ik wou het eigenlijk echt niet." zelf aan dat ze op geen enkele manier heeft laten merken dat de sex NIET met wederzijdse instemming was.
Hoe had jij het dan moeten weten ?
't is nie omda ge der achteraf spijt van hebt, dat't over verkrachting gaat he... maar dat past wel 100% in de rest van jouw verhaal (ze had een vriend, en verzint daarom de verkrachting)
Om even een andere perspectief te geven: het is niet omdat iemand zich niet in staat voelt om nee te zeggen (bvb door de onderlinge machtsdynamiek), dat ze in bed is gekropen zonder kleren etc dat iemand toestemming geeft. Je kan zelfs tijdens seks iemands grenzen overschrijden - het is bvb niet omdat je toestemt met iemand seks te hebben dat je je bedpartner plots in een wurggreep mag houden en anaal mag penetreren, ik zeg maar iets. Daarom dat er tegenwoordig gebruik wordt gemaakt van voorafgaande positieve affirmatie als je niet zo zeker bent of de ander het wil, bijvoorbeeld omdat je met de persoon in kwestie niet in een vaste relatie zit.
Soit, ik ben zelf ook een tienermeisje geweest en door gebrek aan assertiviteit om 'stop' of 'nee' te zeggen op het moment zelf zijn er ook dingen gebeurd waar ik mij niet goed bij voelde. Ik vond dat nu geen reden om die jongens in kwestie te gaan vervolgen voor verkrachting, want jonge mannen leren ook een hele hoop dingen waardoor zo'n misverstanden gebeuren - maar een beetje educatie in de kwestie is wel nodig. Je wilt eigenlijk niet weten hoeveel jongens zonder voorafgaande communicatie seks initiëren omdat zij bepaalde zaken als vrijgeleide beschouwen (bijvoorbeeld een vriendin die blijft overnachten) en als je dat samenbrengt met jonge meisjes die nog geen ervaring hebben met zo'n situaties (en vaak ook hebt geleerd dat je ten allen tijde 'beleefd' moet blijven en dus niet direct zijn in hun communicatie) - dat is echt een ramp. En als de ene partij zo heet als een kreeft staat dan merkt die al zeker signalen van verzet niet meer op - op het moment dat je al bezig bent is het eigenlijk al te laat om nog om toestemming te vragen. Er is dringend wat meer voorlichting op school nodig over moeilijke kwesties zoals deze, ipv de zoveelste doorsnede foto van de penis te tonen imho.
And for the record: ik denk niet dat jij ooit het doel had om dit meisje te verkrachten of te schaden op één of andere manier, maar het is best mogelijk dat je wel een grens hebt overschreden en dat zal misschien niet zodanig zijn dat je haar hebt verkracht - maar wel voldoende voor haar om het zo te willen verwoorden. En de fout ligt hierbij niet noodzakelijk bij jou, maar ook niet bij haar. Ik denk dat je zelf juridisch niet veel hoeft te vrezen, uit ervaring gaat er geen gehoor aan gegeven worden zelfs al was er effectief sprake van verkrachting. Je moet er de statistieken maar eens op nagaan. Maar je kan misschien wel eens afspreken met dat meisje (op een openbare plek met getuigen desnoods, zodat er achteraf niet meer zever zou kunnen zijn) om daar eens een goede babbel mee te hebben want de kans is groter dat zij zich gewoon slecht voelt over de hele ervaring dan dat ze dit doet om u te treiteren. Je mag mij gerust een privébericht sturen als je nog met vragen zit over hoe je dit kan aanpakken - ik ben psychologe van opleiding en ben dagdagelijks bezig met zo'n materie.